Audient Sono - zvukové rozhraní pro kytaristy

Audient Sono - zvukové rozhraní pro kytaristy
Audient Sono - zvukové rozhraní pro kytaristy

Audient je anglická společnost, která se zabývá výrobou profesionálních studiových analogových mixážních pultů, pre-ampů a zvukových karet. V dnešním testu si představíme zástupce z poslední jmenované skupiny, kartu Sono.

Sono je zvuková karta pro kytaristy, basisty... v podstatě pro většinu muzikantů se špičkovou analogovou technologií od Audientu a vynikající simulací boxů od společnosti Two Notes. Těm, kdo neznají firmu Two Notes, ji trochu představím.

Francouzská firma Two Notes je naprostá špička v softwarové simulaci boxů. Tím se dostáváme k jádru, co vlastně Sono je a co Audient tímto produktem zamýšlel. Ano, je to spojení výborné zvukové karty a kytarového pre-ampu s kvalitní simulací boxů. Hlavně je tu jedna zásadní věc, která mě oslovila a se kterou se Audient vytáhl: Na nástrojovém vstupu před korekcemi použili totiž „lampičku“ 12AX7, což je podle mě úplná bomba, protože toto ještě žádný výrobce u zvukových karet nepoužil a na zvuku je to opravdu znát. Kvalita snímaného zvuku je úžasná.

 

Torpedo Remotes

Two Notes ke kartě dodává software Torpedo Remotes, který slouží k výběru boxů, mikrofonů, místností, koncového zesilovače, a ve kterém se dá vše editovat. Pro představu se dají například nastavit vzdálenosti mikrofonů od reproduktorů či barva zvuku. Styl zvuku se dá plynule nastavit mezi vintage a modern. Je zde i vidět přebuzení lampy v koncovém zesilovači. Mimo jiné Two Notes v Torpedu nabízí šest mikrofonů kytarových a dva mikrofony basové. Boxů je nabízeno bezpočet, ale zdarma je jich k Sonu ve výbavě dvacet, od „jednodvanáctek“ po „čtyřdvanáctky“. Zbytek boxů je možno dokoupit v online obchodě u Two Notes.

 

Zvuková karta

Pro spuštění je samozřejmě nutné stáhnout a nainstalovat ovladač pro PC nebo Mac. Instalace je bezproblémová a intuitivní. Dále je potřeba vytvořit účty u Audientu a u Two Notes, což je dneska naprosto normální věc snad u všech firem.

Sono má dva mikrofonní vstupy s fantomovým napájením a jeden nástrojový vstup. Výstupy pro připojení monitorů a optický vstup ADAT pro propojení například s osmivstupým pre-ampem pro rozšíření až na deset mikrofonních vstupů. Potom vlastní re-ampový výstup, což je paráda, protože re-amping je podle mého názoru super věc. No a potom má sluchátkový výstup. Výborná věc u Sona je, že je takzvaně stand-alone, takže si můžete zahrát a nemusíte spouštět dalších x věcí a softwarů. Stačí zapnout Sono, zapojit kytarový kabel, zapojit sluchátka, a už jen hrát. Klidně do noci, jak je libo.

Sono umí uložit i tři presety, které se ukládají pod písmeny A, B, C a přepínají se tlačítkem pod indikací presetů, takže si i při nočním hraní můžete zahrát jak na čistou, tak na zkreslenou kytaru a za pomocí tlačítka přepínat mezi třemi zvuky bez nutnosti jakéhokoli dalšího nastavování.

Audient Sono - zvukové rozhraní pro kytaristy
Audient Sono - zvukové rozhraní pro kytaristy

Pre-amp a zvuk

Ten je fakt bomba. Zvuk kytary prochází přes jeden kanál lampy 12AX7, vstupní úroveň (ovladač Input), korekce (basy, středy, výšky) a dále prochází do druhého kanálu lampy 12AX7, do simulovaného koncového zesilovače, a nakonec do simulovaného boxu. Korekce jsou úžasné. Zkoušel jsem přidávat basy naplno a zpět na minimum. Fungují parádně, snad se mi to povede popsat.

Zvuk je krásně plný, barevný a bohatý, po přidání basů naplno nebyl vůbec zahuhlaný a ani přebasovaný. Pořád byl krásně konkrétní, jakoby jen basy obalený , jen jste věděli, že tam máte hodně basů. Středy se mi moc líbily, při přidávání a ubírání mi dost připomínaly funkci kvákadla, a stále dávaly konkrétní „nezmršený“ zvuk. U výšek stejné jako u basů. Když někde napálíte výšky, tak vás to až řeže do uší, ale současně vás uši nebolejí. Jádro zvuku zůstává, a buď přichází o výšky, nebo je jich hodně, přičemž zůstává pořád plný a bohatý zvuk.

Vlastně musím říct, že poté, co jsem kartu zprovoznil a zvuk nastavil, skvěle jsem si zahrál a nechtělo se mi vůbec končit. Zvuk, ať čistý nebo crunchový, je velice inspirativní a hodně mne baví. Co mě u hraní napadalo, je, že ten zvuk žije!

 

Jak karta vypadá

Karta má dva mikrofonní vstupy s dvěma potenciometry nastavení úrovně signálu.

Potenciometr pro nastavení hlasitosti do monitorů.

Potenciometr pro nastavení hlasitosti ve sluchátkách.

Potenciometr Monitor Mix.

Potenciometr Input pro nastavení úrovně vstupního signálu.

Potenciometr Drive pro úroveň vybuzení koncového stupně.

Potenciometr Output pro nastavení výstupního signálu, který je signalizován LED diodami s popiskami od Signal po Bad.

Pre-amp v pořadí: jeden kanál lampy 12AX7, vstup Input, korekce (basy, středy, výšky), druhý kanál lampy 12AX7 a koncový stupeň.

Tři LED diody označené A, B, C pro signalizaci zvoleného presetu.

Tlačítko C.A.B. pro zapnutí/vypnutí simulací.

LED dioda pro signalizaci, zda je karta vypnutá nebo zapnutá.

 

Zvuk je nádherně dynamický. Měl jsem pocit, že si hraju ve zkušebně na zvolený aparát. Bez krabiček se dá nastavit krásný čistý zvuk a přebuzením koncové lampy maximálně crunchový zvuk. Přebuzení se dá dosáhnout potenciometrem Drive. Toto zařízení si dovedu představit i pro bluesmany a jazzmany, kteří jsou na zvuk a dynamiku zvuku velice přísní. Leadového zkresleného zvuku se dá dosáhnout za pomocí různých externích overdriverů, distortionů atd.

A tady se dostáváme ke koncepci firmy Audient, která se trochu liší od dnešních řešení komplexních zařízení a plug-inů. U Sona jde o to, že každý kytarista má své oblíbené krabičky, od zkreslovátek po efekty, které nerad mění. Audient Sono mu tedy dopřává kartu se špičkovým pre-ampem, koncovým stupněm a boxem. Zbytek už je na kytaristovi samotném.

Co se mi ještě moc líbilo, byla situce, kdy jsem chtěl použít pouze čistý signál z kytary do DAW, a stačilo pár vteřin podržet tlačítko C.A.B., a všechny simulace se vypnuly. Chtěl jsem vyzkoušet, jak Sono funguje s plug-inem. Doslova mě bavil ekvalizér na kartě, na kterém jsem si mohl čistý signál nastavit podle libosti a hodně kvalitně bez nutnosti použití externí zařízení nebo plug-iny.

 

Závěr

Audient Sono je parádní karta s božím pre-ampem a simulací koncového stupně a boxů.

 

Info:

Audient Sono je zvukové rozhraní pro kytaristy, které kombinuje analogovou nahrávací technologii Audient se světově uznávanými simulacemi kytarových boxů od Two Notes.

 

Plus:

spojení Audientu s Two Notes

úžasný zvuk pre-ampu

lampa 12AX7

ovládání

zpracování

 

Mínus:

Možná by nebyl špatný ještě jeden sluchátkový výstup.

 

Technická specifikace

provedení stolní (desktop), celokovové
počet vstupů/výstupů 10.dub
předzesilovač lampový s elektronkou 12AX7
korekce třípásmové (basy, středy, výšky)
výstupy re-ampový výstup, výstup pro dvojici aktivních monitorů, nezávislý sluchátkový výstup, monitorový mix s nulovou latencí
mikrofonní předzesilovače 2x Audient Console (identické se studiovou konzolí Audient)
převodníky 24 bitů / 96 kHz
optický vstup ADAT – rozšíření o dalších 8 vstupů
konektivita s PC/Mac USB 2.0
rozměry 22,9 x 6,7 x 16,5 cm
hmotnnost 1,25 kg

 

Web

https://audient.com/products/audio-interfaces/sono/overview/

Psáno pro časopis Muzikus