Aria MAC-50V7

Aria MAC-50V7
Aria MAC-50V7

Pokud toužíte a pokukujete po sedmistrunné kytaře, ať už z důvodu experimentu, zvukových možností, pocitu, že jste opravdu 6 strun dokonale zvládli, a tak potřebujete ještě o jednu navíc, nebo jste dokonce na ni viděli hrát svůj kytarový vzor, tak ji musíte mít taky, nabízí firma Aria (která není na trhu žádným nováčkem, ale naopak se výrobou el. kytar zabývá víc jak 35 let) prostřednictvím modelu MAC-50V7 jedno z možných řešení.

 

Konstrukce

Tato hybridní sedmistrunná kytara vychází konstrukčně spíše ze Stratocasterů nebo přesněji, jak by řekl encyklopedik, ze super stratů, a to především díky šroubovanému krku, ukotvení strun skrz tělo a vlastní konstrukci korpusu. Ten je tvořen z masivní olše, která je pokryta docela silnou vrstvou černého lesklého laku.

Do stejné, smrtelně magické barvy je laděn i veškerý hardware, a to jak plovoucí kobylka s označením KKT-C Tremolo, vyrobená a pracující na léty ověřeném systému pana Floyda Rose s obouzvratnou pákou, tak i zámky na nultém pražci a ladící mechaniky neurčitého výrobce (nejspíš opět nějaká licenční výroba - asi Gotoh). Na mě poněkud placatější krk o menzuře 648 mm je vyroben z javoru, na který je nalepen palisandrový hmatník, do něhož je vsazeno 24 (dvě oktávy) spíše tenčích pražců. Krk je s korpusem spojen pomocí čtyř asymetricky uložených masivních šroubů (tak, jak to můžeme vidět např. u novějších modelů Ibanez nebo Godin). Pro seřízení krku nemůže chybět ani klasická výztuha krku ukončená na hlavě nástroje, která svírá s krkem úhel cca 14 stupňů.

Kytara je osazena dvěma humbuckery s označením OH-7, které můžeme přepínat jednak pomocí třípolohového nožového přepínače (kobylka, oba a krk). Každý z humbuckerů lze pomocí malého switche zvlášť rozepnout na singly. Samozřejmě nemůže chybět ani ovladač volume a tónová clona, bohužel však pro oba snímače dohromady.

Musím podotknout, že i přesto, že nástroj vyrobili a smontovali kolegové z dálné Číny, ke kterým nemám bohužel po několika špatných zkušenostech moc velkou důvěru (pozor! tím nechci říci, že vše čínské je špatné a že jsem nepřítel čínského lidu), je kytara velice precizně vyrobená (zabroušené a nevylézající pražce, vše je umístěno na těch místech, kam patří, skvělý lak atd atd.) ladí, nemá vlky a ke mně domů přišla perfektně seřízená, takže stačilo naladit a hrát. Což se někdy nestává ani u nástroje s několikanásobně vyšší cenou, který se pyšní nápisem Made in USA.

 

Herní vlastnosti a zvuk

Jsem nespíš stará konzerva, takže jsem zprvu na tuto sedmikrásku pohlížel především díky sedmé struně trochu s odstupem a dlouho ji nechal stát v koutě ve stojanu mezi ostatními nástroji, než jsem se odhodlal si ji zapojit a zkusit na ni přece jen zahrát. Navíc přiznávám, že jsem měl zpočátku s přidanou strunou trochu problémy v orientaci na hmatníku a ani jsem si nemohl zvyknout na přece jen o dost širší krk. Zvrat nastal, až když jsem kytaru zapojil, trochu jsem si udělal v těch sedmi strunách pořádek a začal s tou přidanou pracovat.

Myslím, že hlavní síla tohoto nástroje je především ve zkresleném zvuku. Oba snímače se chovaly výborně. Zvuk byl velice hutný, plný a vyrovnaný. S použitím sedmé struny (hluboké h) lze dostat z kytary neuvěřitelně hutné a našláplé rockové riffy, které ocení především vyznavači těch nejtvrdších odnoží metalových stylů. Když jsem kytaru zapojil na zkušebně do vyhulené 100W hlavy, vytahalo mi to málem plomby ze zubů. Je to opravdu maso. Trochu mi však vadilo, že při velkém zkreslení, rychlejším hraní nebo při hraní jiných intervalů než čistá kvinta na oné zmíněné struně h se zvuk zahlcoval a stal se hodně nekonkrétní. Svůj podíl na to měl určitě i aparát, který basové frekvence špatně četl, ale přesto bych ocenil větší čitelnost a zřetelnost tónů.

Co se týče čistého zvuku, ten mne trochu zklamal. Na můj vkus je tón příliš tenký. Svou charakteristikou spíše připomínající Fendery, zvlášť v kombinaci s rozepnutými humbuckery. Pokud si však pohrajete s korekcemi aparátu a kytary, dá se nastavit velice příjemný, spíše cinkavý zvuk, který je docela použitelný. Co mě však bavilo asi nejvíc, byla práce s akordy a harmonií. Díky sedmé struně jdou vystavět velmi zajímavé obraty akordů, případně zajímavé basové linky v doprovodech.

 

Závěr

Výhodou, nebo chcete-li pozitivem, je určitě příjemný poměr mezi cenou a výkonem. Kytara je precizně vyrobená, ladí, a pokud jste spíše rockověji naladěný kytarista, budete, myslím, spokojeni (ať už ji použijete jako výrobník smrtelně masakrové zvukové stěny valící se z pódia hardcorového koncertu, nebo k preludování rychlých, rychlejších a nejrychlejších dlouhých hadů a hadic a háďátek a la Steve Vai).

Úvahu nad tím, zda je sedmistruná kytara účelná, jestli se ujme natolik, že vytlačí šestku, nebo je spíše jakousi módní záležitostí, nechám alibisticky na vás. Já jen beru do rukou "klasickou" elektriku a zkouším si jen tak po tomto testu zahrát, myslím, že šest mi úplně stačí...

 

Info:

Aria Mac 50V7 je sedmistrunná el, kytara. Cena je 11 990 Kč.

Plus:

zpracovaní

cena

Mínus:

při rychlejším hraní nebo větším zkreslení ztrácejí tóny na basovém háčku trochu zřetelnost

Psáno pro časopis Muzikus