Amplitube - VST/RTAS plug-in pro modelování zesilovačů

Amplitube - VST/RTAS plug-in pro modelování zesilo
Amplitube - VST/RTAS plug-in pro modelování zesilo

Snili jste někdy o tom, že by jste přišli do studia a zvukař by otevřel tajná dvířka vedoucí do tovární haly, v níž jsou na sobě naskládány stovky aparátů a vy si jen můžete ukázat, na který budete natáčet? Já ano. A ten sen se mi do jisté míry splnil. Jen to nebyla hala, ale pármegový soubor.

 

Jak už naznačoval Petr Krkavec ve svém tématu před pár měsíci, není digitální modelování aparátů žádnou novinkou. Ani ve světě digitálních multiefektů a tím spíše ne v oblasti počítačů. Většinou si je však užívali jen uživatelé Pro Tools (a zejména těch silnějších řad). Nemůžu nepřipomenout TDM plug-in Amp Farm (od Line 6) simulující několik kytarových aparátů, nebo softwarovou podobu slavného Sans Ampu od Bomb Factory (RTAS, TDM). Ani jeden z nich však neměl takové množství možností jako nováček na scéně Amplitube, kterého pro platformy RTAS a VST přivedla na svět firma IK Multimedia.

 

Zesilovač

Těžko hledat plug-in, který má takové množství nastavení jako Amplitube. Protože by se sám o sobě skoro nevešel na monitor, rozdělili jeho tvůrci ovládání do tří sekcí. Tou základní je samotné modelování zesilovačů.

Pakliže máte na zvukové kartě vstup pro vysokou impedanci, nebo můžete jinak nahrát čistý zvuk přímo z nástroje a k tomu kytaristu, který je schopen zahrát své party bez toho, aby slyšel zkreslený nebo jinak zefektovaný zvuk, máte vyhráno. Potom totiž máte zdrojový wav, se kterým můžete v Amplitube dostat prakticky jakýkoli zvuk. "Hlava" pluginu obsahuje sedm předzesilovačů (lampové i tranzistory), z nichž některé (ty zkreslené) jsou navíc opatřeny gainem. Preampy můžete kombinovat se čtyřmi modely konců (100 a 30W tranzistor, 100 a 50W lampa). Všechny mají velice realistický zvuk. Z virtuálních lamp je cítit, že jsou rozehřáté tak, že byste si na nich mohli usmažit vajíčka.

Zvuk samozřejmě hodně ovlivní ekvalizér, jenž také mění své vlastnosti podle zvoleného typu (americká flaška, british tube...). Ve finální fázi pak ještě "hlavu" připojíte k jedné z devíti beden, které samozřejmě mají ve věci výsledného zvuku dost co říct. V kombinaci se správnou prací s mikrofonem (kondenzátor/dynamický) a jeho umístěním (vzdálenost a sklon) můžete dosáhnout pravých zázraků.

Podle presetů, kterých má plug-in ohromné množství, je patrné, že je Amplitube míněn jak pro kytaru, tak pro basu (např. Jaco mellow, Jaco chorus), takže je trošku škoda, že v sekci beden chybí 15" a možnost kombinovat dvě bedny (klasika 4x 10"+ 15"), ale almara osazená čtyřmi dvanáctkami dokáže na base působit jako slušný buldozer.

 

Šlapátka a udělátka

Když ve spodním pravém rohu pluginu zmáčknete tlačítko "stomp", objeví se před vámi řetězec klasických kytarových krabiček. Je to sada esenciálních efektů zahrnující Overdrive, Delay, Chorus Flanger a automatické kvákadlo Wah-Wah, které je v kombinaci s automatizací (stejně jako sešlapávání efektů) mnohem přesnější než kterýkoli kytarista. Krabičky mají podobně jako jejich vzory z reálného světa maximálně čtyři potenciometry, takže pro kohokoli, kdo byť jen jedinkrát na takovou hračku šlápl, není žádný problém najít to, co potřebuje.

Celá sekce má navíc společný Gate a výstupní hlasitost. (Stejně jako v reálném světě jsou krabičky zapojeny ještě před preampem.)

Bohužel nemůžu ale na tomto místě napsat, že zvuk krabiček Amplitube se blíží analogovému. To prostě je analogový zvuk! Obzvlášť Chorus a Flanger se budou líbit nejednomu kytaristovi.

Celé zapojení Amplitube zakončuje ještě třetí okno - mód efektů. Ten zahrnuje trojici koncových efektů. Patří mezi ně trojpásmový parametrický ekvalizér, Stereo Delay a Stereo Reverb. Kdyby s nimi ale nepočítaly presety, řekl bych skoro, že tahle sekce je nadbytečná a v rámci úspory výpočetního výkonu ji výrobce mohl s klidným srdcem vynechat. Už jen z toho důvodu, že marně pátrám v paměti po nějaké profesionální VST nebo RTAS kompatibilní aplikaci, která by tyto efekty neobsahovala sama o sobě (v native verzi - tedy zpravidla mnohem šetrnější k CPU). Tím ale nemůžu popřít kvalitu těchto efektů. Tím spíš, že jejich použitím získáte jistý komfort. Když uložíte nastavení pluginu (i s efekty), máte jistotu, že v každé jiné aplikaci získáte bez jakéhokoli snažení u stejného nástroje identický zvuk.

 

Závěrem

Amplitube je výjimečný plug-in. Jak zvukovou kvalitou (pracuje i v interním 32 bitovém rozlišení) tak škálou zvuků, jejíž pomocí by se velikost běžného nahrávacího studia mohla redukovat na polovinu. Příjemné je také jeho ovládání a design podobný analogovým zesilovačům, díky němuž si může nastavení udělat i ten, kdo nemá žádnou praxi se softwarem. V prostředí, jež mu bude minimálně povědomé, si může kdokoli hodiny hrát a neobtěžovat zvukaře požadavky typu: "Víš, mělo by to být trochu víc maso..."

 

Info:

Amplitube je VST/RTAS plug-in pro modelování zesilovačů a beden, který obsahuje 1260 aparátů. Jeho cena je 9790 Kč.

Plus:

věrný analogový zvuk

obrovské množství kombinací aparátů

univerzální jak pro kytaru, tak pro basu (ale s trochou fantazie najdete mnohem víc uplatnění)

jednoduché intuitivní ovládání

Mínus:

náročný na výkon CPU

chybí regulace vstupní hlasitosti

 

Požadavky

Mac VST: Power Macintosh G3 (dop. G4), MacOS 8.6 +, 64 (dop. 192) MB RAM, grafická karta s rozlišením 800 x 600, 50 MB místa na disku, doporučena ASIO karta, optimaliz. pro G4

Windows VST: PII (dop. P III 500 MHz), W9x/ME/NT 4.0/2k/XP, 64 (dop. 192) MB RAM, grafická karta s rozlišením 800 x 600, doporučena ASIO karta, optimalizováno pro P III

 

Internet:

www.amplitube.com, www.ikmultimedia.com

Psáno pro časopis Muzikus