Akai MPC 2500 - komplexní hudební pracovní stanice

Akai MPC 2500 - komplexní hudební pracovní stanice
Akai MPC 2500 - komplexní hudební pracovní stanice

Značka Akai si vypracovala za léta působení na trhu velmi dobré jméno mezi profesionálními muzikanty. Zvláště samplery nesoucí na štítku nápis Akai Professional se staly ve své kategorii určitým měřítkem kvality. V dnešním testu se podíváme na hudební produkční stanici (Music Production Center), která kombinuje možnosti sampleru a MIDI sekvenceru.

V Muzikusu 02/2005 jste si mohli přečíst test na nižší (dnes ještě pořád dostupný) model - Akai MPC 1000. Jak už číslo v typovém označení MPC 2500 napovídá, jeho možnosti a funkce budou bohatší. Více se dozvíte v následujících řádcích. Bohužel nic není zadarmo. Větší možnosti jsou samozřejmě adekvátně vyváženy vyšší pořizovací cenou.

 

Pohled první - ovládání a konektory

Celou střední část horního panelu vyplňuje šestnáct padů. Díky svému pogumovanému povrchu se na ně hraje opravdu dobře, prsty po nich nekloužou jako po umělohmotných. Pady jsou dynamické. Citlivost dynamiky by měla být podle technické specifikace jak rychlostní tak tlaková. Na sílu úderu (rychlostní citlivost) reagují dobře a přesně. Horší citlivost jsem zaznamenal na tlak.

Nalevo od padů najdeme sekci Q-link, což jsou přiřaditelné (programovatelné) ovládací prvky. Jednotlivým parametrům tak můžete přiřadit čtyři tlačítka, dva knoby a dva fadery. Dále jsou zde dvě funkční tlačítka Erase a Note Repeat.

Pravá strana ovládacího panelu už je trochu pestřejší. Najdeme zde ovladače hlavní hlasitosti a nastavení úrovně citlivosti vstupu pro nahrávání. Dále je zde sekce tlačítek (A až D) pro volbu bank padů, klasická numerická klávesnice pro přímou volbu a data kolečko. Navigaci v menu zajišťují také čtyři kurzorová tlačítka. Pro nastavení tempa lze použít také tlačítko Tap Tempo. Následuje sekce funkčních tlačítek. Za velmi užitečné zde považuji tlačítko Undo. Veškeré úpravy tak jsou nedestruktivní a máte možnost se vrátit vždy o krok zpět. Nemusíte se tedy bát experimentovat. Spodní část tvoří tlačítka pro nahrávání a přehrávání.

Nesmíme zapomenout samozřejmě na displej. Jde o podsvětlený grafický LCD s rozlišením 240 x 64 bodů. Displej je možné naklápět v sedmi krocích téměř do pravého úhlu.

Na zadním panelu najdeme dva MIDI vstupy a čtyři MIDI výstupy. Porce MIDI konektorů opravdu úctyhodná. Pro datovou komunikaci s počítačem je MPC 2500 vybaven USB portem (USB to host). Dále zde najdeme linkový stereo výstup a stereo vstup pro nahrávání. Nechybí ani digitální vstup a výstup. A jako pomyslná "třešnička na dortu" je zde osm přiřaditelných výstupů, kam lze směrovat například samostatně jednotlivé pady pro účely separovaného externího efektování nebo externího mixování. Co víc si přát?

Sluchátka si můžete připojit do výstupu na přední straně MPC 2500. Hned vedle sluchátkového výstupu najdete také dva konektory pro připojení programovatelných pedálů. Pomocí pedálů lze například zapínat nahrávání, přepínat se mezi bankami padů apod. Na přední straně je umístěn také slot na paměťové karty CompactFlash.

Napájení přístroje je přímo ze sítě, není tedy potřeba žádný externí adaptér. Je zde pulsní zdroj, který se přizpůsobí napětí 100 až 240 V. Na koncertní turné po Americe nebo Japonsku vám tedy stačí na MPC 2500 sehnat pouze redukci elektrické zástrčky. ;-)

 

Pohled druhý - co to umí

Jak už jsem napsal v úvodu, jde o pracovní stanici kombinující sampler a MIDI sekvencer. Proberme si obě tyto funkce samostatně.

Sampler nabízí 32hlasou polyfonii. V Akai MPC 2500 je předinstalováno 16 MB paměti na vzorky, kterou lze rozšířit až na 128 MB. Vzorkovací frekvence je klasická CD kvalita (44,1 kHz na rozlišení 16 bitů). Zde musím souhlasit s poznámkou v testu MPC 1000, že 24bitové rozlišení na vzorkovací frekvenci 48 kHz by nebylo na škodu. Na každý hlas je možno aplikovat 2 x 2 dynamické filtry (na výběr pak máte z filtrů low pass, band pass a high pass). Při editaci samplů máte k dispozici například resampling, normalizaci a reverse. Dobře funguje také timestretch, kdy při změně tempa se nemění frekvence (výška tónu) samplu.

Sekvencer má kapacitu 100 000 not (respektive událostí - eventů). Záznam je možný až do 64 tracků (stop), které lze pak vysílat do čtyř MIDI out kanálů. Ve výsledku jsou tedy k dispozici až čtyři MIDI okruhy po šestnácti kanálech, tedy 64 MIDI kanálů. Abychom se v té změti MIDI informací neztratili, tak je samozřejmě možná obousměrná MIDI synchronizace. Akai MPC 2500 je tedy schopen synchronizační data po MIDI jak přijímat (a řídit se jimi), tak i vysílat (a řídit jimi jiné MIDI přístroje). Do paměti sekvenceru je možné uložit až dvacet skladeb. Práce se sekvencerem je velmi jednoduchá a intuitivní. Zvolíte track, vyberete banku padů s přiřazenými vzorky a smyčkami a pak už je to jen na vaší kreativitě. Z dobře připraveného materiálu v podobě samplů tak může vzniknout hotový hudební podklad písně doslova během několika minut.

A aby komplexnost produkční stanice byla dotažena ještě dále, tak je MPC 2500 vybaven samozřejmě také efektovou jednotkou. Ta disponuje dvěma stereo efekty, přičemž máte na výběr například z efektů chorus, flanger, reverb, delay, tremolo atd. Výsledek pak můžete prohnat ještě hlavním efektem, který tvoří čtyřpásmový EQ a kompresor.

 

Pohled třetí - příslušenství a kompatibilita

Akai MPC 2500 nabízí bohaté možnosti rozšíření. Základní paměť sampleru můžete pomocí modulu EXM128 rozšířit až na osminásobek. Pro ukládání a načítání dat můžete použít CompactFlash karty s kapacitou až 2 GB. Načítat data můžete také z volitelné optické mechaniky (CD ROM nebo DVD ROM). Vzhledem k tomu, že jsou podporovány jen některé typy optických mechanik a paměťových modulů, tak se při rozšíření MPC 2500 musíte připravit na vyšší částku, než je u běžných počítačových komponent tohoto druhu obvyklé. Je možné dokonce instalovat i harddisk (s kapacitou až 80 GB). Mezi podporovanými typy harddisků najdete běžné notebookové (2,5 ") pevné disky.

Pokud máte ve svém hudebním arzenálu už nějaký přístroj značky Akai (hodláte například přejít z jiného modelu MPC), tak zcela jistě budete řešit kompatibilitu. Kompatibilita je zde individuální model od modelu, takže zde bych vás odkázal na stránky výrobce www.akaipro.com.

 

Inf:

Akai MPC 2500 je komplexní hudební pracovní stanice kombinující sampler a MIDI sekvencer. Doporučená cena je 42 630 Kč.

 

Plus:

kvalitní dílenské zpracování

tlačítko Undo

64 MIDI kanálů (out)

přiřaditelné audio výstupy

možnost instalace harddisku a optické mechaniky

 

Mínus:

malá tlaková citlivost padů

vyšší cena příslušenství

 

Technická specifikace:

vzorkovací frekvence: 44,1 kHz

bitová hloubka: 16 bitů

maximální polyfonie: 32 hlasů

MIDI in/out: in (2 x), out (4 x)

digitální vstup/výstup: ano/ano

efekty: 2 stereo efekty + master efekt

pady: 16 dynamických

sekvencer: 100 000 not

rozměry: 415 x 93,5 x 332,9 mm

váha: 6,15 kg

 

NAPĚTÍ V ROZVODNÉ SÍTI

V testu jsem zmínil rozdíly v napětí v rozvodné síti. Pojďme se tedy podívat, jak to je s napětím v různých částech světa. Až budete vyrážet na světové turné, abyste věděli, na co se připravit. Zatímco v Evropě jsou běžné rozvody 230 V/50 Hz, popřípadě 220 V/50 Hz (například v Řecku), tak při cestě do severní Ameriky je potřeba počítat s napětím 120 V/60 Hz a v Japonsku 100 V/50 Hz (v západních částech Japonska 60 Hz). Proto je výhodné napájení pulsními zdroji, které se dokáží přizpůsobit napětí obvykle v rozmezí 100 až 240 V a frekvenci 50 nebo 60 Hz. Liší se také koncovky zástrček, ale zde naštěstí existují různé redukce.

Psáno pro časopis Muzikus