Ahlborn Parvus II - digitální „kostelní“ varhany se zajímavými zvukovými možnostmi

Ahlborn Parvus II - digitální „kostelní“ varhany se zajímavými zvukovými možnostmi
Ahlborn Parvus II - digitální „kostelní“ varhany se zajímavými zvukovými možnostmi

Přenosné klasické varhany s vynikajícím zvukem a velmi jednoduchým ovládáním z dílny firmy Ahlborn, která se nejvíce specializuje právě na „královské“ nástroje.

Parvus II velmi elegantně spojuje výjimečnou jasnost tónu se všemi výhodami kompaktního, lehkého a snadno ovladatelného nástroje. Kvalita a všestrannost jsou hlavním rysem tohoto nástroje, který mě velmi zaujal, a velmi nerad jsem se s ním loučil. Oproti předchozí generaci je tento nástroj vybaven unikátní technologií DRAKE, která poskytuje pokrokové funkce a opravdu velmi reálný zvuk nerozpoznatelný od klasických varhan.

 

Přední panel

Na první pohled zaregistrujete pětioktávovou klaviaturu. Po levé a pravé straně jsou umístěny reproduktory, které jsou chráněny mřížovaným plastem. Tento nástroj je vybaven třinácti stopami: deseti pro sekci Manual a třemi pro basovou sekci. Kromě toho je Parvus II vybaven pěti doplňkovými stopami, které rozšiřují univerzálnost nástroje, protože obsahují zvuky Tutti, Piano, Cembalo, Chimes a Solo Trumpet. Kousek od pravého reproduktoru je umístěn tahový potenciometr transpozice. Po pravé straně pod pravým reproduktorem je umístěn vypínač spolu s potenciometrem hlasitosti a zdířkou pro sluchátka. Po levé straně pod levým reproduktorem je potenciometr hlasitosti basové sekce. Design nástroje v tmavě hnědé je vyřešen velmi vkusně a elegantně.

 

Zadní panel

V levé části je umístěna zdířka pro adaptér DC 12 V, dále vstup pro USB, výstup pravého a levého kanálu do mixpultu nebo monitoru, MIDI In/Out/Thru a nakonec zdířky pro pedály Sustain, Expression, Pitch.

 

Zvukové rejstříky

Stopy

Tlačítka stop nad klávesnicí jsou umístěna v horizontální řadě a jsou rozdělena do tří částí: Bass, Manual a Acessories. Je-li tlačítko stisknuto, příslušná stopa je aktivována a LED kontrolka svítí. Opětovné stisknutí deaktivuje stopu a kontrolka zhasíná. Názvy stop jsou uvedeny nad tlačítky, což je výhoda, když nemusíte pracně ,,lovit“ v návodu. Spodní polovina ukazuje ladění stop nebo počet elementů, které je tvoří. Jednotlivé stopy jsou seřazeny od nejmenších k největším stopážím. Mají-li dvě stopy totéž ladění, objeví se v pořadí daném „zvukovým mixem“, ke kterému patří: Principals, Flutes, Strings, Undulating (zvlněné) stopy, Mixtures a Reeds.

 

Monofonní bas

Nástroj sice není vybaven pedálem, což se na první dojem zdá jako nevýhoda, ale namísto něj má vysoce efektivní monofonní bas se třemi stopami. Při hře ve spodních dvou oktávách (od C1 do H2) je vždy automaticky hrána basová nota akordu. Stopy zvolené v basech jsou přidány ke stopám již aktivovaným v rejstříkách režimu Manual a hlasitost basových rejstříků se ovládá potenciometrem hlasitosti.

 

Monophonic Bass (dvě oktávy)

Principál: 16’

Octave: 8’

Posaune: 16’

 

Manual - rejstříky

Jejich jednoduchým výběrem lze kombinovat různé zvuky. V níže uvedené tabulce uvádím jednotlivé rejstříky.

 

Manual

Principál: 8’

Rohrflöte: 8’

Gambe: 8’

Praestant: 16’

Flute: 8’

Nazard: 2 2/3’

Octane: 2’

Mixture III:

Voix Celeste: 8’

Trumpet: 8’

Tremulant:

 

Přídavné stopy

Nástroj nabízí pět přídavných stop a funkci General Cancel (GC).

Tutti - digitálně samplované varhany. Tato stopa ruší a nahrazuje všechny stopy v sekci Manual a monofonní bas je volně použitelný. Tento rejstřík právě vystihuje největší “sílu“ nástroje velmi věrným zvukem klasických chrámových varhan.

Piano - piáno (s dynamikou). Zde mě zvuk klavíru nedostal. Není konkrétní, brilantní a je jakoby utlumený.

Cembalo - vynikající zvuk, na klávesách hraje a zní od G2 až po G4.

Solo Trumpet - trubka (s dynamikou), klávesy A2-F5. Toto je pouze monofonní stopa, ve které je automaticky hrána nejvyšší nota akordu.

Přídavné stopy lze použít pouze alternativně. Nelze je přidat současně a kombinovat všechny zvuky najednou.

GC tlačítko - při zapnutí tlačítka GC se ruší všechny stopy Manual, Bass s přídavnýma stopami. LED kontrolka tlačítka indikuje zapnutý/vypnutý nástroj.

 

Stopy režimu Solo

Každá z deseti stop sekce Manual na nástroji může být použit samostatně nebo v kombinaci a též v režimu Solo, který dovoluje stopám hrát sólově jako „oddělené stopy“ (termín týkající se tradičních varhan). Mezi basem a výškami přes celou klávesnici se objeví mezi H2 a C3. S takovým rozsahem - jakmile jsou výšky aktivovány v režimu Solo - budou hrát monofonně na nejvyšším tónu (v původní oktávě i v oktávě horní). Pak lze doprovázet melodii dvěma různými složenými zvuky, jako bychom hráli na dvou manuálech varhan. Velmi zajímavě znělo spojení například při zapnutí v režimu Manual Rohrflöte, Gambe, Prestant spolu s režimem Solo Trumpet. A k dokonalému dotažení celkového zvuku použijete reverb - digitální hall, jehož úroveň si nastavíte na potenciometru a docílíte tímto velmi „špičkového“ zvuku.

 

Funkce stop

Jak jsem se již zmínil, musí se brát v úvahu dvojí operační režim deseti stop sekce Manual, které jsou k dispozici:

 

Režim 1) Standardní - standardní polyfonní stopa.

Režim 2) režim Solo - monofonní stopa s nejvyšším hraným tónem.

 

Pro aktivaci standardního režimu (polyfonní stopy) stačí jedno stisknutí tlačítka a LED kontrolka stopy svítí. Znamená to, že stopa zní polyfonně po celé klávesnici.

 

Pro aktivaci režimu Solo (monofonní stopa) se musí stisknout dvakrát rychle za sebou příslušné tlačítko (jako dvojí kliknutí myší u PC) a LED kontrolka stopy bliká. Znamená to, že stopa zní monofonně na nejvyšším hraném tónu v rozsahu H2-C3. Je to trošku nestandardní, ale jde o to, zvyknout si.

Dvojím stisknutím tlačítka můžete kdykoli přepínat z jednoho operačního režimu do druhého (ze Standard do Solo a naopak). Je-li zvolen jeden ze dvou režimů pro stopu, stiskne se dvakrát příslušné tlačítko a LED kontrolka tlačítka ukáže aktuální operační režim (Standard - kontrolka svítí, Solo - kontrolka bliká).

 

Zvolené stopy sekce Manual v režim Solo budou moci hrát též v oktávě nad indikovanou oktávou a tak bude aktivována Superoktáva. Pro aktivaci této možnosti je nutné dvojí stisknutí tlačítka Tremulant a LED kontrolky stop původně aktivované v režimu Solo začnou blikat rychleji. Znamená to, že tyto stopy budou nyní hrát ve vyšší oktávě od původně indikované. Takže bude možné použít Flute 2’a Larigot 1 1/3’.

 

Pro deaktivaci této funkce se opět stiskne dvakrát tlačítko Tremulant a LED kontrolky stop zvolených a aktivovaných v režimu Solo budou opět blikat pomaleji.

 

Programovatelné funkce

Nástroj nabízí některé zajímavé volně použitelné programovatelné funkce. Pro přístup k funkcím se musí podržet stisknuté tlačítko GC nejméně na dvě vteřiny (LED kontrolka tlačítka začne blikat. Tím je potvrzen přístup k funkci). Pro další použití funkce se opět drží tlačítko GC stále stisknuté. Těchto pět funkcí je přiřazeno k tlačítkům na ovládacím panelu a klávesám na klávesnici. Pro návrat k normálnímu stavu se opět uvolní tlačítko GC. Po jeho uvolnění zůstanou všechna nastavení těchto pěti funkcí vytvořená uživatelem v platnosti.

 

Temperaments (různé druhy ladění) - po volbě programovatelných funkcí bude kontrolka této funkce blikat. Je to jedna z LED kontrolek mezi tlačítky Principal 8’ a Voix Celeste 8’, která ukazuje aktuálně aktivní temperaturu. Pro volbu jiného temperování se stiskne příslušné tlačítko v této oblasti. Tlačítka a jim přiřazená temperování jsou v níže uvedené tabulce.

 

Stručný popis různých temperování - ladění

Equal: Normální temperování dnes používané.

Meantone: Používané v Evropě od 16. do 18. století.

Modified Meantone: Vyvinuto pro varhany Schnitger (1688) v katedrále Ludgeri v Německu.

Wreckmeister III: Navrženo roku 1691 varhaníkem a teoretikem Andreasem Wreckmeisterem. Vhodné pro německý hudební repertoár od konce 17. do 18. století.

Kirnberger III: Vyvinuto Johannem Philippem Kirnbergrem (Bachův žák). Hodí se pro pozdní barokní hudbu.

Neidhard III: Podobné jako Equal. Vyvinuto 1724 Johannem Georgem Neidhadtem.

Tertini-Vallottii: Italské temperování vyvinuté roku 1754 F. Vallotim a popsané G. Tartinim, později revidováno v Anglii T. Youngem. Použitelné pro italský repertoár 18. století.

D’Alembert: Temperatura popsaná roku 1752 Jeanem Le Rond D’Alembertem a používaná ve Francii během 17. a 18. století. Hodí se pro francouzskou hudbu té doby.

Kellner: Moderní temperatura z roku 1976 vyvinutá muzikologem H. A. Kellnerem pro přednes Bachových skladeb. Založena na teologickém konceptu mystiky čísel.

 

Je důležité poznamenat, že po každém zapnutí nástroje bude automaticky zvoleno Equal temperování.

 

Short Octave (krátká oktáva) - v mnoha evropských zemích, ale zejména v Itálii a Španělsku, měly varhany v době od 16. do 18. století nejspodnější oktávu s následnou sekvencí - toto rozložení se nazývá „krátká oktáva“. Hudbu komponovanou pro tyto varhany je velmi obtížné až nemožné hrát na normálních klávesnicích. Funkce se tedy hodí pro studium hudby hrané na nástrojích tohoto typu.

Bass Enclosed (vložený bas) - je-li k nástroji připojen pedál Expression, je jím možné ovládat stopy sekce Monophonic Bass a Manual (vstup na zadním panelu nástroje). Potenciometr hlasitosti pro Monophonic Bass bude odpojen.

Voicing (externí/interní zesilovač) - tato funkce se týká celkové zvukové konfigurace nástroje. Voicing znamená vytvoření nejlepší zvukové proporce stop. Ta byla velmi pečlivě nastavena výrobcem, aby bylo dosaženo co nejlepšího zvuku při použití jak interního, tak i externího zesilovacího systému.

Demo skladby - nástroj obsahuje čtyřicet devět naprogramovaných demo skladeb. Ty jsou přiřazeny jednotlivým klávesám na klávesnici. Je velmi inspirující nechat rozehrát demo skladby, protože jsou zde ukázány a „vysvíceny“ použité rejstříky, které vám mohou ukázat možnosti tvorby-mixtury zvuku.

 

Slovo závěrem

Parvus II je vhodný nejen pro cvičení a výuku varhanní hry, ale je také ideálním nástrojem pro doprovody například pěveckých sborů či sólistů a nepochybně si najde i své místo v obřadních síních. Předností Parvusu II je velmi věrný zvuk varhan a jednoduché ovládání a nástroj je navíc lehce přenosný. Kdybych měl známkovat jako ve škole, byla by to jednička s hvězdičkou. Bude zajímavé, s čím přijde výrobce příště. No, nechme se překvapit...

 

Info:

Alhborn Parvus II jsou „digitální kostelní“ varhany, se zajímavými zvukovými možnostmi i s velmi věrně napodobující kostelní varhany. Doporučená maloobchodní cena je 31 660 Kč.

 

Plus:

vynikající a reálný zvuk nerozpoznatelný od klasických varhan

velmi pěkný design s pevnou a odolnou konstrukcí

jednoduché ovládání - rychlá mixtura zvuků ze stopových rejstříků

vynikající demo ukázky

propojení s počítačem přes USB kabel

lehce přenosný, nízká hmotnost

 

Mínus:

krkolomnější a nestandardní ovládání v režimu Superoctave (dvojí zadání tlačítka Tremulant)

dále v programovatelných funkcích: Temperants, Short Octave dodržet stisk tlačítka GC dvě sekundy, aby tyto funkce byly aktivovány

cena by mohla být nižší

 

stopy: 13

basové stopy: 3

přídavné stopy: 5

dynamické klávesy: 61 (C-C)

historická ladění: 9

transpozice: -3/+3 půltóny

efekt: digitální reverb

výstup: na sluchátka stereo

MIDI: In/Out/Thru

USB: možnost aktualizace operačního systému

reproduktorový systém: dvoukanálový; 2 x 10 W

výstup: R + L

demo: 49 skladeb

rozměry: 1000 x 110 x 320 mm

hmotnost: 6 kg

napájení: AC síťový adaptér 12 V

Psáno pro časopis Muzikus