Aguilar TLC Compressor - baskytarový kompresor

Aguilar TLC Compressor - baskytarový kompresor
Aguilar TLC Compressor - baskytarový kompresor

Že je kompresor dobrý sluha, ale špatný pán, to je všeobecně známo. Ve studiu srovnává hladinu hry a nahrávka tak zní profesionálněji, naživo pak zase srovnává hlasitostní rozdíl mezi slapem, hrou trsátkem a hrou prsty. Na druhou stranu může ale zvuk zkreslit nehezkým a uměle znějícím způsobem. Dave Boonshoft, prezident firmy Aguilar a profesionální baskytarista, si je dobře vědom výhod i nevýhod kompresorů a vyvinul kompresor pro živé hraní, který má ale parametry studiových kompresorů.

 

Efekt je uložen v masivním kovovém boxu modré barvy. Odolná konstrukce slibuje, že přežije i nešetrné zacházení během turné. Ovládání na vrchním panelu je (ve směru hodinových ručiček) Level (nastavení hlasitosti efektu), Threshold (dynamický bod, od kterého efekt funguje, tady od -10 dBu po 30 dBu), Slope (stupeň komprese od 2 : 1 po ∞) a konečně Attack (rychlost účinnosti komprese, 10 až 100 ms). K sepnutí efektu slouží spínač Engage. Na zadním panelu jsou klasický vstup a výstup (obojí jack) a vstup pro AC adaptér. Na spodním panelu je potom uložena 9V baterie. Efekt je vybaven true bypassem, takže při vypnutí prochází signál bez ztráty.

 

Zvukově se jedná o až klinicky čistý kompresor. Nepřidává vřelost, jiskrnost nebo zbarvení, které někteří hráči po kompresoru vyžadují. Na druhou stranu ani při extrémním vytočení Thresholdu a Slope nepůsobí na zvuk tak uměle jako jiné kompresory, pouze extrémně limituje a srovná hlasitost. Jako ideální se mi jevilo decentní nastavení Threshold i Slope (téměř úplně doleva), společně s trochu větším Attackem (někde mezi středním bodem a na doraz vpravo). Zvuk byl lehce limitovaný a srovnaný, hezky ale vylezly zvukové vlastnosti nástroje a třeba pro glissanda to byla učiněná paráda. Ovšem fantazii se meze nekladou a každý si nakroutí zvuk podle svého vkusu. Rozhodně bude mít záruku, že se mu nezkreslí signál a získá ideální kompresi, která mu vyhovuje.

 

Závěrem lze říci, že se jedná o špičkový a všestranný kompresor, který je vhodný jak do studia, tak na koncerty. Snoubí se v něm široký rozsah komprese, attacku a mezí působnosti.

Psáno pro časopis Muzikus