Absynth zblízka - modulární syntetizér

Absynth zblízka - modulární syntetizér
Absynth zblízka - modulární syntetizér

Absynth zblízka

Absynth je modulární syntetizér s variabilní architekturou, produkt německé firmy Native Instruments. V současné době existuje pouze ve verzi pro Macintosh, PC verze má zanedlouho následovat.

Lze jej spustit jako samostatnou aplikaci, řízenou externí klávesnicí prostřednictvím MIDI routerů OMS / FreeMIDI, nebo jako VST virtuální nástroj, integrovaný do audiosystému vhodného sekvenceru (např. Cubase, Nuendo nebo Logic Audio). V jednom mixu je možné nainstalovat až 8 samostatných jednotek na 8 MIDI kanálech pro multitimbrální využití. Vzorkovací frekvence je normálně 44,1 kHz, lze zvolit také 48 kHz, pokud ji umožňuje použitá audiokarta. Vedle standardního audiosystému Apple Sound Manager Absynth poběží i s hardwarem ASIO, DirectConnect nebo MAS.

 

Zátěž CPU je dynamicky závislá na komplexnosti jednotlivých programů. V minimální konfiguraci (Power PC G3 300 MHz) může být poměrně značná a proto limitující v systému VST (doporučeno min. G3 400 MHz). Je to pochopitelné, neboť syntetizér svými schopnostmi i kapacitou výrazně převyšuje běžný standard.

 

Generátor obsahuje až 3 oscilátory, 4 filtry, 3 modulátory, 1 waveshaper (nelineární distorze) a 1 DSP efekt. Jednotlivý oscilátor může být tvořen dvojicí rovnocenných (sub)oscilátorů (hlavní a modulační), uspořádanou ve 4 modech. Single znamená jediný oscilátor, Double představuje paralelní dvojici. Zbývající dva mody dovolují vzájemnou modulaci obou oscilátorů, která může být buďto frekvenční (FM), nebo kruhová (ring - výstupy oscilátorů se vzájemně násobí a vzniká charakteristické zkreslení). Jsou tu parametry pro vzájemné vyvážení obou oscilátorů, jejich ladění a fázový posun, a samozřejmě také pro volbu konkrétního vlnového průběhu. Každý z oscilátorů může mít definovány 4 speciální vlnové presety, k nim se přidružuje ještě výběr z 41 továrních presetů: je mezi nimi sinus, několik typů trojúhelníkových, pilovitých a pravoúhlých oscilací a také řada komplexních oscilací z akustických zdrojů, hluků, inharmonických zvuků a další. Kromě toho může oscilátor přehrávat i libovolný zvukový vzorek, importovaný ve formátu aiff (macovská obdoba wave) - generátor pak funguje jako modulovatelný sample player. Je tedy zřejmé, že tento základní systém představuje doslova nekonečnou variabilitu. Všechno je ještě umocněno jedinečnou možností každou zvolenou křivku ve speciálním editoru libovolně překreslit a upravit. Tato editace funguje i v reálném čase při znějícím zvuku, takže úprava vlnového průběhu poslouží i jako neobyčejně účinný modulátor s bezprecedentními vlastnostmi. V témže editoru po přepnutí na zobrazení harmonického spektra lze provádět (opět i v reálném čase) harmonickou aditivní resyntézu.

 

Ladění všech oscilátorů je buďto transponující - po půltónech (s jemným doladěním až na 0,1 centu) či po harmonických frekvencích (výhodné zejména pro FM a kruhovou modulaci), nebo je možné i fixní naladění bez transpozice (na frekvenci v Hz, případně rovnou v MIDI notách). Každý ze tří oscilátorů tvoří jádro paralelní sběrnice, v níž je sériově připojen ještě filtr a další modulátor (v nynější verzi zatím pouze jediný typ: kruhová modulace). Všechny tři sběrnice jsou mixovány do master sběrnice, která může procházet ještě waveshaperem a master filtrem. Na konci je zařazen také efektový modul. Multirežimový filtr má na výběr z osmi modů. Mezi nimi jsou 3 LPF různých strmostí (6 dB bez rezonance, 12 a 24 dB s rezonancí), 2 HPF (6 dB bez rezonance, 12 dB s rezonancí), BPF s Q faktorem, notch (invertovaný BPF) s resonancí a hřebenový filtr -48 / 12 dB se zpětnou vazbou. Velice účinný je i modulátor, byť zatím nabízí pouze kruhovou modulaci. Je to vlastně přidaný oscilátor s libovolným vlnovým průběhem a samostatným laděním. Waveshaper používá libovolný vlnový průběh k vytvoření distorze. Na rozdíl od běžných modulátorů je citlivý na amplitudu vstupu, takže míra zkreslení se mění např. s úhozovou rychlostí nebo amplitudovou LFO modulací. Může být buďto polyfonní (každý hlas má svůj vlastní shaper) nebo monofonní s účinkem na sumární výstup.

 

Také master filtr (s obdobnými vlastnostmi jako filtry sběrnicové) může být poly- nebo monofonní.

 

Efektový modul nabízí 3 efekty.

 

Pipe je fyzikálně modelovaná "struna" nebo "roura" se dvěma polohovatelnými "snímacími" prvky. Produkuje škálu efektů od jemného flangingu přes leslie simulaci až po pitch shift, výsledek závisí nejen na nastavení parametrů (ty se navíc dají modulovat), ale také na charakteru zpracovávaného zvuku.

 

Multicomb představuje 6 samostatných zpožďovacích linek (od 1 vzorku po 0,74 sec). Struktura připomíná Spektral delay, o kterém jsem tu nedávno informoval (ačkoliv to bylo na základě dema bez manuálu, řekl jsem prakticky všechno, takže o něm dnes psát nebudu, i když nám dovozce zapůjčil plnou verzi). Každá linka má vlastní feedback, low pass filtr a pan. Všechny parametry jsou modulovatelné. Tento efekt simuluje rozmanitou škálu dozvuků a reverbů, je mimořádně ovladatelný v reálném čase.

 

Multitap je jediná delay linka se třemi časově oddělenými výstupy. Není tak flexibilní jako multicomb, zato však dovoluje až desetivteřinové zpoždění.

 

Už uvedené vlastnosti tónového generátoru samy o sobě zaručují takové rozpětí zvukových barev, které byste jen stěží hledali v jiných syntetizérech. Počínaje nevyčerpatelnou škálou sytých "analogových" zvuků přes samplované imitace akustických nástrojů až po neotřelé zvukové inovace, působící dojmem virtuální akustické syntézy.

 

Editace svou mnohorozměrností a překvapivými zvraty připomíná složitost FM syntézy v nástrojích Yamaha DX, ale barevný rozsah je nepoměrně širší. Velmi pozoruhodný je také "akustický" charakter mnoha jinak přesněji nedefinovatelných zvuků.

 

To ale stále mluvím o relativně statickém zvuku. Všechno se zásadně změní za použití rozsáhlých animačních kapacit, které vnášejí do základních vygenerovaných barev opravdu mimořádný pohyb a proměnlivost.

 

Především jsou tu tři samostatné LFO moduly, které se dají adresovat na frekvenci i amplitudu oscilátorů, modulační index (FM, ring, balance) a ladicí frekvenci filtrů. Mohou být polyfonní nebo monofonní, polyfonní se dají restartovat s každým novým tónem, vlnové průběhy jsou stejné jako u všech oscilátorů, nezávisle na nich je tu i sample/hold modus se samostatně nastavitelnou frekvencí. Všechny jejich parametry jsou navíc externě modulovatelné v reálném čase. Jediné, co by se dalo vytknout, je nemožnost synchronizace s externím MIDI clockem, což je škoda, zvláště když např. delaye v efektovém modulu tuhle schopnost nepostrádají.

 

Samostatnou kapitolou jsou však obálky. Pro každý relevantní parametr libovolných modulů lze vytvořit nezávislou obálku. Každá může mít až 64 segmentů. Jednotlivý segment je určen časem, amplitudou a typem křivky, která ke jmenovité amplitudě vede - ta je odstupňována od konkávní přes lineární po konvexní průběh, hraniční hodnoty tvoří ostrý schod.

 

Obálka má čtyři funkční módy: release (při stisknuté klávese proběhne celý její cyklus až do konce, při uvolnění dojde ke skoku na segment Release), sustain (cyklus se zastaví na amplitudě Sustain, po uvolnění klávesy cyklus doběhne), loop (cyklus dojde na segment Sustain a neustále se opakuje od segmentu Loop), retrigger (obálka se opakovaně spouští v nastaveném tempu, lze synchronizovat s MIDI clockem).

 

Značené segmenty Loop a Sustain/Release mohou být v obálce umístěny libovolně, takže i fáze Release může mít libovolně komplikovaný průběh.

 

Pro editaci je zajímavý Lock modus - umožňuje změnit trvání jednotlivého segmentu, aniž se přitom posunou v čase segmenty následující. Tak se dají editovat rytmické struktury při zachování základního rytmu. Další zvláštností je možnost určit přesně celkové trvání obálky buď přímo časovým údajem, nebo v hodnotách bpm pro přesnou synchronizaci s MIDI clockem. Všechny segmenty se přitom změní proporcionálně. Funkce Autoscale zajistí při změně tempa simultánní editaci všech obálek, které jsou v retrigger modu.

 

Díky uvedeným vlastnostem je obálka použitelná i pro nejrůznější arpeggia a podobné rytmické struktury, v loop modu může dokonce vytvořit i jakési další LFO, externě synchronizovatelné.

 

Extenzivní je i další ovládání zvuku v reálném čase. K dispozici je až 6 volně přiřaditelných MIDI kontrolérů, 10 parametrů lze kontrolovat úhozovou rychlostí, pro 10 parametrů je možné definovat keyboard scaling s rozlišením na jednotlivou klávesu.

 

Absynth nabízí i mikroladění v 31 needitovatelných presetech. Součástí systému je také záznam do RAM, jehož délku lze s ohledem na dostupnou kapacitu libovolně alokovat. Maximální polyfonie 64 hlasů závisí na schopnostech CPU a samozřejmě také na počtu použitých oscilátorů. Je kontrolována amplitudovou obálkou hlavního oscilátoru, takže pokud proběhne celý cyklus, příslušný hlas se uvolní bez ohledu na stisknutou klávesu.

 

V RAM je uložena banka se 128 programy, která se kompletně jako jeden soubor ukládá na hard disk. S nástrojem dostanete i deset bank s hotovými zvuky, které lze okamžitě používat.

 

Jejich úprava je velmi jednoduchá, celý systém je přehledný a dokonale ovladatelný z perfektního grafického rozhraní, takže se dá pracovat naprosto intuitivně. Tvorba nové barvy "od nuly" je dobrodružná i zábavná, ale systém je tak rozsáhlý, že opravdu seriózní práce se asi neobejde bez značné zkušenosti. Software však nabízí řadu editačních pomůcek pro zjednodušení při komplexních operacích, jsou tu i náhodné variace, zajímavé jsou fraktálové přepočty parametrů, které velmi často vedou ke konzistentním a použitelným výsledkům.

 

Absynth jako samostatná aplikace je monotimbrální, pro multitimbrální VST verzi slouží Absynth Engine, uložený v systémových doplňcích Macintoshe. Na monitoru vystupuje stejně jako hlavní panel samostatné aplikace, umožňuje však přepínat mezi osmi shodnými moduly, editace je zde ovšem poněkud omezená. Manuál je s ohledem na intuitivní přehlednost jednoduchý a díky tomu dovoluje velice rychlou orientaci. Program se chová naprosto stabilně, počítač se ani jednou nepoložil.

 

Jako vždycky, když musím, píšu to nerad: opravdu se mi nepodařilo najít nic, co bych tady mohl vytknout. Máte-li Macintosh (MacOs 8.6 >), přesvědčte se sami, demo je na stránkách www.native-instruments.de volně přístupné. Pokud Maca nemáte, nenechte si ujít PC verzi, snad už na ni nebudeme čekat dlouho.

 

Info:

Soft syntetizér, samostatná aplikace a VST plug-in, zatím pouze pro Macintosh, cena je 9043 Kč.

 

Plus:

unikátní koncepce

 

vynikající zvuk

 

výběr továrních presetů

 

cena

 

Mínus:

pouze verze pro Macintosh

 

Reaktor

Reaktor je další modulární softsynth, ve srovnání s Absynthem však jde o systém daleko otevřenější, i když mu na druhou stranu chybí mnohé z vlastností, které činí Absynth jedinečným.

Je totiž koncipován jako stavebnice. Jeho základní součástí je rozsáhlá databáze, v níž jsou uspořádány prefabrikované stavební díly různého stupně komplexnosti, ze kterých lze za pomoci virtuálních spojovacích "kabelů" sestavit syntetizér, sampler nebo efektovou jednotku jednoduše tak, jak vás napadne.

 

Komplikovaná a dost zábavná hračka, s jejíž pomocí lze ovšem dojít ke zcela seriózním výsledkům. Kdo na to má, může si bez problémů poskládat třeba funkční kopii Yamahy DX7, software k tomu dodá veškerý stavební materiál.

 

Podobně jako Absynth může být Reaktor provozován samostatně nebo jako součást VST mixu. Vyrábí se ve verzích pro PC i Macintosh.

 

Klíčem k celému systému jsou Moduly, elementární komponenty, černé skříňky, do nichž už hlouběji nahlédnout nelze. Nabízí je roletové menu Insert a jsou v něm rozděleny do skupin - každá z nich tvoří oddělené submenu.

 

Oscilátory

Pět typů generátorů pilovitých kmitů: základní, s frekvenční modulací, se synchronizací restartu, kombinovaný s obdélníkem s variabilní strmostí kmitu, bipolární s nulovou fází.

 

Čtyři generátory symetrických trojúhelníkových kmitů s podobnými vlastnostmi, poslední z nich kombinuje trojúhelník s parabolou.

 

Čtyři parabolické oscilátory (křivka blízká sinusoidě): základní, frekvenčně modulovaný, synchronizovatelný, PWM (rozmezí od symetrické paraboly k parabole jednosměrné).

 

Sinusové generátory: jednoduchý, FM, Sync a Multi-sinus, produkující čtyři sinusoidy pro aditivní syntézu (harmonické tóny).

 

Šest oscilátorů pro různé typy obdélníkových kmitů s PWM (modulace šířky vlny), dva z nich produkují různé typy trapezoidů (nepravoúhlé čtyřúhelníky), jeden je bipolární.

 

Tři generátory vyrábějí jehlovité unipolární kmity (ještě více harmonických kmitočtů než u pilovitých).

 

Jeden oscilátor je vyhrazen pro bílý šum a jeden pro obdélníkové kmity s náhodně variabilní amplitudou i šířkou pulsu (sample & hold).

 

Podobný je i "Geiger" oscilátor, který generuje kmity v nepravidelných intervalech podobně jako Geigerův počítač.

 

Multi-step a Multi-ramp jsou oscilátory pro složené kmity (pravoúhlé nebo trojúhelníkové) se schodovitě stoupající amplitudou (4, 5, 6 nebo 8 "schodů").

 

Audio Table je zvláštní typ oscilátoru, řízený numerickou tabulkou (řada nebo dvourozměrná matice). Poskytuje možnost vytvořit a použít libovolnou vlnovou tabulku pro wavetable syntézu. Tabulku dovede systém odečíst i z manuálně nakreslené křivky (je to vlastně obdoba grafické editace vlnového průběhu v Absynthu).

 

Samplery

Další skupinu zvukových generátorů tvoří samplery. Všechny je spojuje playback importovaného zvukového vzorku (teoreticky libovolně dlouhého, ale musí respektovat kapacitu alokované RAM).

 

Nejjednodušší z nich pouze vzorek lineárně přehraje s modulovatelnou rychlostí a amplitudou (hlasitostí).

 

Další přidává ještě frekvenční modulaci (podobně jako u oscilátorů).

 

Sampler Loop je univerzální polyfonní mono nebo stereopřehrávač s možností definice smyčky a frekvenční modulace, jaký se běžně vyskytuje v hardwarových samplerech.

 

Sample Resynth je přehrávač jedinečný, protože zvládá v reálném čase časovou kompresi/expanzi, jakož i transpozici bez změny tempa.

 

Podobně pozoruhodný je Sample Pitch Former: odejme od vzorku původní ladění (výšku tónu) a nahradí je libovolným jiným, navíc jsou tu i rozsáhlé možnosti modulace procesu.

 

Beat Loop je sofistikovaný systém pro práci s navzorkovanými rytmickými smyčkami (drum loop). Má podobné vlastnosti jako Sample Resynth, ale je tu navíc možnost synchronizovat playback s externím MIDI clockem: teoreticky umožňuje přehrávat vzorek s původním zvukem ne změněném tempu i rytmu.

 

Sample Lookup přehrává rozličné úseky samplu v závislosti na externích časových povelech, podobně jako když zvednete přenosku gramofonu a položíte ji na jiné místo desky.

 

Grain Cloud je granulující resyntetizér - vzorek je rozsekán na jednotlivá časová "zrna" rozličných velikostí, tónových výšek (dovoluje i portamenta mezi "zrny"), to vše je řízeno modulačními parametry - výsledkem je zcela nový a zkreslený zvuk.

 

 

Sekvencer

V této skupině modulů najdete potřebné komponenty pro kompletní sestavu MIDI sekvenceru s interní / externí synchronizací.

 

Jsou tu i moduly pro simulaci někdejších krokových analogových sekvencerů (6, 8, 12, 16 kroků).

 

LFO

Systém nabízí LFO se standardními parametry, volitelným vlnovým průběhem, vedle něj ještě i sample & hold LFO generátor.

 

Obálky

Velký počet generátorů obálek přináší neuvěřitelný výběr čtrnácti rozličných segmentových kombinací v rozpětí od jediného po šest segmentů s různými typy strmosti a modulace.

 

Filtry

Podle očekávání je i nabídka 21 různých filtrů vyčerpávající. Prim vedou pásmové propusti s mnoha odlišnými charakteristikami (strmost, typ pásma, rezonance, modulace), doplněné početnou sadou digitálních ekvalizérů (parametrické i shelf). Differentiator je zvláštní typ, reagující na intenzitu vstupního audiosignálu. Integrator je něco podobného, ale s opačným účinkem.

 

Delay

Static delay je pouze jednoduchá zpožďovací linka bez zpětné vazby.

 

Modulation Delay se liší tím, že čas zpoždění není nastaven pevným parametrem, nýbrž modulovatelným vstupem. Diffuser Delay pouze "rozmaže" vstupní signál tak, aby z něj řádná frekvence nevynikla. Používá se jako stavební prvek pro simulovaný reverb. Grain Delay je vlastně pitch shifter s regulovatelnou granularitou (rozdělení signálu v čase na určitý počet velmi malých úseků, procesovaných samostatně). Multi-Tap delay simultánně zvládá až osm různých zpoždění.

 

Shapery

Osm dynamických procesorů pro různě kontrolovanou kompresi nebo expanzi audia, některé mají i vlastnosti deteriorační (zkreslující).

 

Další šestice procesorů v této skupině je určena pro event scaling (lineární vstup se mění v exponenciální nebo logaritmický výstup). Kromě numericky vyjádřených eventů je obdoba scalingu k dispozici i pro audio!

 

Audio Modifier

Čtrnáct procesorů pro nejrůznější typy zkreslení, od "lampové" saturace přes ostrou distorzi až po digitální clipping. Je tu i zdroj sample & hold pulsů, dělič kmitočtu a dvě relé (podmíněný muting a přepínání mezi dvěma audiosignály).

 

Mixer

Dvanáct modulů, z nichž lze vytvářet různě komplikované mixážní systémy, některé z nich jsou monofonní (např. předzesilovač), jiné mohou obsloužit až osm audiokanálů. Je tu i automatizovaný crossfade modul (prolínání), stereo pan a stereozesilovač.

 

Event Processing

Rozsáhlá skupina modulů pro rozličné aritmetické, algebraické, geometrické a logické operace s číselnými vstupy, použitelné pro transformační procesy, především v oblasti MIDI. Patří sem i několik typů event routerů (až 16 kanálů) pro podmíněné přesměrování signálu.

 

MIDI

Soubor vstupních a výstupních zařízení pro všechny typy MIDI eventů. Tyto moduly jsou nezbytné pro komunikaci s externím světem MIDI.

 

Auxiliary

"Přídavná" zařízení obsahují především mono a stereo "tape deck" - záznamový systém pro audionahrávání a playback. Záznam se provádí buď v alokované RAM s možností následného uložení na disk, nebo přímo na hard disk.

 

Dále jsou tu rozličné monofonní/polyfonní konvertory pro audiokanály a pozoruhodný soubor konvertorů audio - event, které různými způsoby mění analyzovaný audiosignál v libovolné jednotlivé eventy nebo event-stream (nepřetržitý proud).

 

Panel

Velmi důležitá skupina modulů, obsahující vstupní a výstupní zařízení pro zadávání a čtení dat. Právě z nich se potom skládá ovládací panel, který celý vytvořený virtuální nástroj představuje na monitoru. V této skupině jsou všechny ovládací prvky, každý z nich má i charakteristickou grafickou prezentaci.

 

Najdeme tu fadery, potenciometry, tlačítka, mnoho typů přepínačů, ale také kontrolní "žárovky", "LEDky", dB či VUmetry a nakonec i osciloskop.

 

Prošli jsme celou databázi modulů poměrně podrobně, protože právě tenhle výčet výmluvným způsobem ilustruje důslednost a smysl pro nejjemnější detaily, které jsou pro Reaktor charakteristické.

 

Z jednotlivých modulů je možno přímo poskládat libovolnou stavebnici. Výsledkem může být harddiskový nahrávací systém, syntetizér, sampler, bicí automat, efektová jednotka nebo i kombinace těchto zařízení.

 

Sestavování a spojování základních modulů je však relativně pracná záležitost. Nejpracnější je vybavování modulů potřebnými vstupními prvky. Každý modulační vstup si vyžaduje instalaci potenciometru, tlačítka nebo jiného vhodného zdroje dat, každý z těchto zdrojů musí mít parametry, odpovídající danému připojení, které je nutno nastavit. Vzhledem k tomu, že se tyto sestavy víceméně nemění, je tady pomůcka, která umožní nadefinovat je pouze poprvé, aby se pak mohly kdykoliv instalovat vcelku. Tou pomůckou je Makro, tedy určitý soubor modulů, který je možno uložit na disk a později už jenom zavolat.

 

Podobný Makru je Instrument. Liší se jenom tím, že jsou v něm integrovány i MIDI vstupy, takže může hned po instalaci komunikovat s vnějším světem.

 

Instrumenty, Makra i moduly se instalují na plochu označenou jako Ensemble - Structure. Ovládací a výstupní prvky, které mají vesměs svůj grafický kabát, jsou pak automaticky uspořádány v okně označeném Ensemble - Panel. To je také jediné okno, které uvidíme, když celý nástroj nahrajeme z disku. Je samozřejmé, že Reaktor může provozovat vždy jen jediný nástroj, ale na disku jich mohou být třeba i stovky. Zdaleka je nemusíte vyrábět sami - velký počet je dodáván přímo z továrny, desítky dalších jsou pro registrované uživatele připraveny ke stažení na webových stránkách Native Instruments, kde si úspěšní konstruktéři vyměňují výsledky své práce.

 

Ačkoliv nástroje nejsou vybaveny tlačítky pro přepínání programů, je na to pamatováno funkcí Snapshot. Ta umožňuje uložit a pojmenovat aktuální nastavení ovládacích prvků, tedy např. zakonzervovat naprogramovanou zvukovou barvu. Snapshotů může být libovolný počet, vybírají se pak k okamžitému použití z roletového menu a všechny jsou uloženy na disk jako nedílná součást nástroje, ke kterému patří.

 

Jako téměř všechny produkty Native Instruments je i Reaktor vybaven jednoduchým sekvencerem, schopným přehrávat SMF soubory.

 

Systém je samozřejmě kompletně 32bitový, konkrétní kvantizace audiovstupů a výstupů ovšem závisí na zvukové kartě počítače.

 

Vzorkovací frekvence pro audio je volitelná v několika hodnotách od 22 050 Hz po poněkud neskutečných 132 300 Hz, je mezi nimi i známý standard 44 100 Hz. Konverze vzorkovací frekvence na vstupech a výstupech se provádí automaticky v reálném čase, uživatel o tom ani nemusí vědět.

 

Maximální polyfonie je 64 hlasů, audiokanálů může být až 16 na vstupu i výstupu, všechno však opět záleží i na zvukové kartě a hlavně na výpočetní kapacitě CPU.

 

Native Instruments prodává Reaktor také jako podstatně levnější Dynamo. Obě aplikace jsou totožné, až na to, že Dynamo nedovoluje vlastní tvořivost, pouze provozuje nástroje, které už vytvořili jiní.

 

Reaktor je také jedním z prvních průkopníků, kteří mají implementován zbrusu nový systém Open Sound Control (OSC), o němž se předpokládá, že by mohl nahradit MIDI. Je mnohem rychlejší a také podstatně schopnější, vyžaduje však síťovou komunikaci s nainstalovaným TCP/IP a UDP protokolem.

 

OSC mimo jiné umožňuje mezinárodní kooperaci při výrobě hudebního produktu (prostřednictvím internetu), koordinovanou syntézu zvuku za použití dvou počítačů pro zvýšení výpočetní kapacity, automatickou komunikaci mezi softwarovými hudebními aplikacemi uvnitř téhož počítače a samozřejmě také funkce, které dnes plní MIDI.

 

Ve stávající verzi tady však OSC dovede pouze zajistit přenos dat mezi dvěma počítači s nainstalovanými Reaktory.

 

Co závěrem? Reaktor nemá žádnou konkurenci, alespoň pokud vím, nic srovnatelného rozsahem i kvalitou ve světě není. Tomu se pak říká existence!

 

Info:

Modulární systém pro konstrukci softwarových hudebních nástrojů a přístrojů, VST kompatibilní, pro PC i Macintosh. Cena je 14 693 Kč.

 

Plus:

špičkové parametry zvuku

 

otevřený systém

 

teoreticky neomezené možnosti

 

Mínus:

vyšší cena

Absynth zblízka - modulární syntetizér
Absynth zblízka - modulární syntetizér
Absynth zblízka - modulární syntetizér
Absynth zblízka - modulární syntetizér
Absynth zblízka - modulární syntetizér
Absynth zblízka - modulární syntetizér
Psáno pro časopis Muzikus