AKG C 214 Stereo Set - „ve dvou se to lépe táhne“

AKG C 214 Stereo Set - „ve dvou se to lépe táhne“
AKG C 214 Stereo Set - „ve dvou se to lépe táhne“

Od uvedení mikrofonu s označením C 214 neuplynul ještě ani rok, když firma AKG letos v lednu oznámila záměr navázat na tento úspěšný model velkomembránového kondenzátorového mikrofonu. Protože se toto univerzální zařízení rychle zabydlelo v renomovaných studiích, přišli produktoví manažeři AKG s myšlenkou sestavit dokonale spárovaný stereo set ze dvou mikrofonů C 214, který by byl schopen pořídit kvalitní stereofonní záznam s důrazem na autentičnost prostorového obrazu. Komplet, který dostal název C 214 Stereo Set a byl poprvé k vidění na veletrzích Musikmesse resp. Prolight+Sound ve Frankfurtu, se prodává jako jeden produkt v šikovném kufříku s veškerým potřebným příslušenstvím za zvýhodněnou cenu. Jak obstál v testu, se dozvíte v následujících řádcích.

 

Konstrukce a vzhled

Tělo mikrofonů je v celokovovém provedení s hladkým povrchem odolným proti poškrábání. Na každé ze dvou užších ploch pod ochrannou mřížkou jsou umístěny přepínače. První je určen k aktivaci filtru, zatímco pomocí druhého lze měnit citlivost mikrofonní vložky. Celý komplet C 214 Stereo Set zahrnuje pevný polstrovaný kufřík, v němž se nacházejí dva mikrofony C 214, dva odpružené držáky H 85, dvě molitanové ochrany windscreen W 214 a navíc dvě klasické objímky SA 60 na mikrofonní stojan (zřejmě jako pojistka pro stísněnější situace, kdy většího „pavouka“ nelze použít). S ohledem na cenu považuji kompletní příslušenství za příjemné plus, i když při hrubějším zacházení si nejsem zcela jist odolností plastových „pavouků“. Na druhou stranu je manipulace s nimi příjemná díky systému pro rychlou instalaci, kdy stačí vsunout mikrofon do objímky a otočit kroužkem dole: „cvak“ a je to - žádné dlouhé šroubování.

 

Velkomembránový kondenzátorový mikrofon AKG C 214 je v podstatě ekonomičtější alternativou k dřívějšímu modelu C 414. Je navržen tak, aby dokázal zachytit jemné detaily akustických nástrojů, ale také bez zkreslení přenést vysoké úrovně akustického tlaku amplifikovaných kytar a bicích nástrojů. Jako stereo pár je sada dvou seřízených mikrofonů C 214 ideální zejména pro záznam orchestru nebo pěveckého sboru, kde jsou důležité jak podání stereofonního obrazu, tak i dostatečná dynamická rezerva (rozdíly mezi nejtiššími a dynamicky nejexponovanějšími pasážemi bývají mnohdy velmi vysoké). Každý z mikrofonů C 214 disponuje volitelným frekvenčním filtrem s horní propustí (160 Hz se strmostí 6 dB/oktávu) a útlumovým článkem -20 dB, při jehož aktivování dokáže mikrofon přenést akustický tlak až 156 dB. Mikrofonní vložka je kardioidní, což je pro užití v páru nejvhodnější směrová charakteristika. Pro zachování dokonalého prostorového vjemu při pořizování stereofonních záznamů je nezbytné, aby byly oba mikrofony mechanicky i elektronicky perfektně fázově sladěné. Proto je každý stereo set sestaven sofistikovanou metodou výběru dvou nejpodobnějších kusů z tisíců exemplářů C 214, které prošly náročnými počítačovými testy, jejichž výsledkem je vždy co nejlépe sladěná dvojice s nejvyšší možnou korelací v celém frekvenčním spektru a s téměř identickou citlivostí.

 

Zvuk

Vzhledem k tomu, že C 214 Stereo Set se přímo nabízí k užití jako overheady, rozhodl jsem se sadu mikrofonů nejprve otestovat v X/Y konfiguraci při zvučení bicích. Výsledek vůbec nebyl špatný - celá bicí sestava byla zachycena přirozeným způsobem, aniž by se záběr mikrofonů omezoval jen na činely - i přechodové bubny byly přes overheady pěkně slyšet. Po nainstalování zbývajících mikrofonů celek fungoval velmi dobře a se zapnutým útlumovým článkem bylo podání bicích i v nejexponovanějších okamžicích přirozené, čisté a bez zkreslení. V případě, že mají být objektem zájmu C 214 především činely, není špatné zapnout low-cut filtr, ovšem to záleží na způsobu zvučení (já preferuji zachytit celou sestavu i s trochou pěkných spodků velkého bubnu a přechodů).

 

Co do autentičnosti zachycení prostorového vjemu ovšem mikrofony nejlépe obstály při zvučení technikou A/B. Při větší vzdálenosti od sebe i od zdroje zvuku (při druhém testu jsem snímal celou kapelu v prostoru) fungoval stereo obraz nejlépe. Bez dlouhého experimentování a nastavování pozic mikrofonů zněla nahrávka přirozeně a plasticky. Škoda, že jsem neměl možnost vyzkoušet mikrofony při záznamu orchestru nebo sboru - myslím, že zde by se stereo set mohl uplatnit nejlépe. Zvukově jsou C 214 neutrální, bez v dnešní době častého akcentování vyšších frekvencí u levnějších modelů. Snad jen v nižší oblasti spektra bych ocenil o kapku více citlivosti - při snímání zblízka jsou spodky tak jako tak zdůrazněné proximity efektem, ale doménou stereo setů bývají obvykle větší vzdálenosti, a tam někdy mohou nízké frekvence chybět. Ale to je jen drobnost a opravdu hodně záleží na užití a prostoru, ve kterém s mikrofony operujete.

 

Testovaný stereo pár doporučuji k vyzkoušení, zejména pokud máte možnost je otestovat při snímání ansámblů v akusticky atraktivních prostorách. Osvědčí se ale i na bicí jako overheady (byť je obvyklejší používat „tužky“), případně i každý zvlášť - nezapomeňte, že při koupi setu máte vlastně v arzenálu nejen stereo pár, ale současně i dva obstojné velkomembránové kondenzátory. Mimochodem, technické provedení, zvuk a možnosti sady vzhledem k příznivé ceně už stihly během krátké doby od uvedení na trh zaujmout publicisty nejednoho magazínu, a tak produkt AKG C 214 Stereo Set získal nominaci na prestižní ocenění TEC Award za rok 2009.

 

Info:

AKG C 214 Stereo Set je stereo sada s příslušenstvím, sestavená ze dvou počítačem seřízených velkomembránových kondenzátorových mikrofonů AKG C 214. Pořídíte ji za cca 12000 Kč vč. DPH.

 

Plus:

univerzální užití a slušný dynamický rozsah díky útlumovému článku

dobrý stereofonní obraz při snímání technikou A/B, nízký šum

praktické balení se dvěma typy držáků, windscreeny a kufříkem

 

Mínus:

odpružené držáky jsou sice z tvrzeného plastu, ale kov je kov...

 

směrová charakteristika: kardioida

frekvenční rozsah: 20 Hz-20 kHz

citlivost: 20 mV/Pa (-34 dBV )

max. akustický tlak a THD: 136/156 dB SPL při 0,5% THD

ekvivalentní úroveň šumu: 13 dB-A (IEC 60268-4)

odstup signálu od šumu: 81 dB (vážený křivkou A)

impedance:

Psáno pro časopis Muzikus