přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

zvukAER Compact 60/4 - akustické kombo

21.02. | Autor: Vladimír Dvořák | sekce: pro muzikanty - testy
Značka AER se stala ve světě ozvučení akustických nástrojů pojmem. A to až takovým, že pro porovnávání kvality podobných produktů slouží za jakýsi etalon. V případě dnešním testem hodnoceného minikomba Compact 60 jde již o čtvrtou generační řadu tohoto oblíbeného modelu.

AER Compact 60/4 - akustické kombo


Nenápadná, sedm kilo vážící malá skříňka z dvanáctimilimetrové březové překližky, na horní straně s výřezem pro panel s ovládacími prvky a výrazným úchopovým madlem. Z ohýbaného plechu je šasi ovládacího panelu s potenciometry, zesilovačem a všemi připojovacími konektory. V základní modelové řadě je dřevěný materiál opatřen matně černým, plasticky hrubým nástřikem, šedobílá barva panelu pak vhodně kontrastuje s černými knoflíky a popiskami jejich nastavení. V současné nabídce firmy jsou v této řadě i limitované různě barevné varianty, včetně těch nadstandardních v matném či klavírově lesklém laku. Panel je v takových případech efektně černý, popisky bílé. Naopak neochvějně černý zůstává u všech verzí prozvučovací molitan na čelní straně, s vkusně plastickým, jakoby do povrchu „vpáleným“ logem firmy.

Koncepce
Prioritou „akustických lidí“ (jak stojí v záhlaví loga AER) je především přirozenost zesílení akustických nástrojů. Unikátní systém na sebe navazujících subsonických filtrů a limitérů spolu s pečlivě stanovenými frekvencemi má ve výsledku překvapivě silný zvuk zdánlivě nízkovýkonových systémů. Koncepce řady Compact 60, pravděpodobně jednoho z nejrozšířenějších modelů firmy, je od počátku soustředěna na snadno přenosný ozvučovací dvoukanálový systém s oddělenými korekcemi a efektovou jednotkou. Instrumentální vstup má tlačítkem volitelné dva stupně citlivosti a třípásmové korekce, kombinovaný mikrofonně-linkový jen dvoupásmové. Zvolený efekt se dá současně přimíchat k oběma signálům, navíc však panoramaticky plynule naklonit více k jednomu či druhému. A zatímco tyto vlastnosti, společně s neobvykle účinným a přirozeně akustickým přednesem u celé modelové řady zůstávají, v drobnostech se jednotlivé vývojové stupně přeci jen odlišují. Na první pohled to u současné „čtyřky“ jsou nově zařazené funkce na zadním panelu komba. Jde o možnost volby poslání použitého efektu do DI výstupu, vstup pro mp3 přehrávač s regulovatelnou úrovní, nebo aktivovatelné 9V napájení prostřednictvím použití stereo kabelu u instrumentálního vstupu. Ačkoliv touto poslední vymožeností byl vybaven i předcházející model, byla přístupná až po přepnutí jumperu v útrobách přístroje. Také efektová výbava doznala změn. Od jednoduchého hallu u první generace Compact „šedesátek“ se nabídka ustálila na čtyřech, přepínačem volitelných, efektech. Dva typy hallu, chorus a flanger, později namísto flangeru delay. Mezi třetí a čtvrtou generací se pak objevil signovaný model fenomenálního Tommyho Emmanuela s lehce modifikovanými parametry (delay 280 ms namísto 320 ms atd).

AER Compact 60/4 - akustické kombo


Zvuk
Test pro instrumentální kanál probíhal prostřednictvím kytary Martin MC-DSM s elektronikou Fishman Ellipse Matrix Blend, tedy kombinací podkobylkového piezokeramického snímače s kondenzátorovým mikrofonem uvnitř nástroje. Pro mikrofonní vstup byl použit kondenzátorový Shure Beta 87. Výsledný zvuk byl konfrontován se starším modelem Compact 60/2 a menším 40wattovým systémem AER Alpha (rovněž dvoukanálový, ale se společnými korekcemi a jediným efektem hall). Už při nulových hodnotách korekcí (vše na dvanáctých hodinách) z Compactu čtvrté generace vychází akusticky neuvěřitelně věrný zvuk překvapivé hlasitosti. S volbou menší citlivosti a nastavením vstupního gainu na deseti hodinách, se zvyšováním hlasitosti na ovladači Master vyrovnaný zvuk přirozeně a frekvenčně neutrálně zesiluje bez znatelných známek komprese či limitace. Na třech čtvrtinách rozsahu ovladače Master je potřeba korigovat nabíhající basovou vazbu korekcemi, ale ani pak zvuk neztrácí nic na své přirozené dynamice. A to při bezkonkurenční hlasitosti. Právě rozsah korekce basů je lehce širší než u předcházející Compact „trojky“.

Tommy Emmanuel je legendární kytarista, dlouhá léta spojený právě s modelem Compact 60. Dovoluji si nabídnout už druhého signovaného akustického střelce v dresu AER (konkrétně modelem MM200), Montyho Montgomeryho, který se ve svém akustickém pedalboardu nebojí ani Tube Screameru, viz na https://www.youtube.com/watch?v=rWI-KfIc24s.

Vhodně navržené frekvence pak napomáhají různým způsobům hry. Razantní akordová hra trsátkem citlivým posunutím středů nabyde konkrétní srozumitelnosti, s ambicí prosadit se i ve hlasité hře kolegů. Naopak komorní prstovou techniku na nylonových strunách oživí korekce výšek nebo přímo tlačítkem Colour přednastavené frekvenční posuny. Vše se děje nenásilně, přirozeně a účinně. U mikrofonního vstupu, vybaveného fantomovým napájením, si v případě alespoň trochu kvalitního mikrofonu bohatě vystačíte s korekcemi basů a výšek. Jednoznačným plusem této verze je možnost přimíchat efektovou jednotku do direktního výstupu a jeho prostřednictvím do hlavního ozvučovacího systému. Pro efekty, na kterých zvuk může být postaven, tedy chorus a delay, se to zdá být nezbytností, u prvních dvou hallů se zřetelnými akcenty úhozu a přirozeným dozněním jen dalším posílením věrnosti akustického zvuku v prostoru. Ale tohle kombo si bohatě vystačí samo i v nečekaně velkém prostoru. Po sedmi letech používání menšího AERu Alpha se člověk nevyhne srovnávání. A zatímco v porovnání s konkurencí jde v případě AERu o úplně jinou úroveň, v rámci „stejného dresu“ lze rozpoznat určité rozdíly bez jednoznačně kvalitnější varianty. Alpha se od obou Compactů liší poněkud sevřenějším tónem, který však v sólech vhodně „ztlustí“ a zdůrazní zvuk ve vysokých polohách. Je to pravděpodobně menší ozvučnicí osmipalcového dvoumembránového reproduktoru, snad i menším výkonem. Starší Compact 60 druhé generace je svým bezprostředním, jasným zvukem jakoby „přímo z reproduktoru“, s pozdějším nástupem limitéru, již proslulý. Možná že navázáním na signature model TE Compact 60 (s požadavkem nepatrně vřelejšího přednesu) však současná „čtyřka“ zní, především v akordové hře, kompaktněji a ve středech medověji. Symetrický DI výstup Compact 60/4 je oproti předchozím verzím méně než třetinový (41 mV vs. 140 mV), a tím více vstřícný k mikrofonním vstupům mixážních pultů, zvukových karet apod.
Všem, kdo myslí vážně věrné zesílení svého akustického nástroje, doporučuji zkusit AER. Kdo navíc zpívá a chce být mobilní, neměl by Compact 60 minout. Zvláště pak aktuální nabídku škály barevných a „dřevěných“ designových variací.

Info
AER Compact 60/4 ve výjimečné kvalitě přenáší akustický zvuk nástroje a hlasu, navíc ve velmi mobilním provedení. Cena je 26 790 Kč.

Plus
zvuková kvalita a hlasitost
DI s volbou efektů
celkové provedení
mobilita

Mínus
nevím

Technická specifikace
Výkon 60 W
Počet kanálů 2 (1x instr., 1x mikrofon/instr.)
Efektová jednotka 2x hall, delay, chorus (footswitch)
Efektová smyčka ano (footswitch)
mp3 vstup ano (mini stereo jack), regulovatelný
Výstupy send, DI, sluchátka, ladička
Reproduktor 1x 8” dvoumembránový širokopásmový
Hmotnost 7,1 kg
Rozměry 260 x 325 x 235 mm
Přepravní taška ano


http://www.aer-amps.org


Psáno pro: časopis Muzikus 2019/02

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-testy/AER-Compact-604-akusticke-kombo~21~unor~2019/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.