pódiové sestavy slavných klávesistů - Joe Zawinul

pódiové sestavy slavných klávesistů - Joe Zawinul
pódiové sestavy slavných klávesistů - Joe Zawinul

Vídeňský rodák Josef Erich Zawinul je jedním z čelných představitelů jazz fusion. Proslul jako "skladatel, který hraje", dále coby zakladatel legendární kapely Weather Report a velmi úspěšné Joe Zawinul Syndicate. Spolu s Chickem Coreou a Herbiem Hancockem byl první, kdo se pokusil integrovat do kapely zvuk elektrického piana a syntezátorů - například ARP 2600 (album Sweetnighter, 1973). Na rozdíl od Hancocka se příliš nezabýval minimoogy, ale zato jako jeden z prvních používal Fender Rhodes piano s phasing efektem a wah-wah pedálem. Vždy byl perfekcionistou a záhy docílil moderního osobitého zvuku. Patří mezi špičku současných jazzových skladatelů.

Během devítiletého angažmá u Canonballa Adderlyho napsal hit Mercy, Mercy, Mercy, je rovněž autorem Walk Tall a Country Preacher. Hrál na albech Milese Davise In a Silent Way a Bitches Brew, která jsou považována za mezník ve vývoji jazzrocku. Mezi jeho minulé spolupracovníky patří Quincy Jones, mezi současné Dinah Washington, Salif Keita, Trilok Gurtu, Paco Sery...

pódiové sestavy slavných klávesistů - Joe Zawinul
pódiové sestavy slavných klávesistů - Joe Zawinul

Největší komerční úspěch Zawinulovi přinesla legendární skladba Birdland, jež se dočkala mnoha cover verzí (například od špiček jako Maynard Ferguson nebo vokální kapely The Manhattan Transfer).

Desek vydal také slušnou řádku, takže výběrem: Weather Report - Heavy Weather (1977), 8´30 (1978); The Zawinul Syndicate - The Immigrants (1988), Lost Tribes (1992), My People (1996), World Tour (1999), Faces & Places (2002), Vienna Nights (2005)

Klávesy: Wurlitzer, Fender Rhodes, ARP Quadra Analogue - čtyři syntezátory v jednom, na svou dobu fascinující zvuky (bass, strings, poly synths a two voices), citlivé na dotyk, Chroma Polaris - plnohodnotné MIDI, vyrobené firmou Fender poté, co převzala ARP, Casio CZ 101 - "digitální" syntezátor s analogovým modulátorem, kvalitní dechy a perkusivní zvuky, zněl ale poněkud tence, Korg M1 - (současně s Rolandem D-50) začal používat PCM samply, jasné, čisté, velmi charakteristické zvuky od pian, kytar až k abstraktním, složeným zvukům

Clavia Nord Lead 3 - velmi oblíbený, vylepšený (24hlasá polyfonie, na rozdíl od 16hlasé NL-2) s novým designem.

Psáno pro časopis Muzikus