Základy mixu v domácím nahrávacím studiu - Podstata - cíl mixu

Základy mixu v domácím nahrávacím studiu - Podstata - cíl mixu
Základy mixu v domácím nahrávacím studiu - Podstata - cíl mixu

Mix je jedním ze tří klíčových kroků při vytváření nahrávky. Začínajícím zvukařůme či uživatelům domácích studií může být nejasné, jaký účel tato úprava zvuku má.

Celý proces nahrávání můžeme rozdělit na tři části: Záznam - zdroj zvuku, hudebník a jeho nástroj je zaznamenán do nahrávacího softwaru. Mix -

nahrané stopy se snažíme vybalancovat do vyváženého celku. Mastering - nahranou píseň (písně) dále zvukově cizelujeme a sesazujene k sobě.

Z toho je patrné, že na výsledný zvuk nahrávky má vliv více faktorů. Mix je pouze součástí celého řetězce. Je důležité pochopit, že stejnou důležitost pro výsledek má, jak zvuk zaznamenáme v první fázi nahrávání. Mix není řešením pro špatně nahrané stopy. Pokud se soustředíme na mix samotný, slovo, které nejlépe vystihuje jeho podstatu, je rovnováha. Při mixu sledujeme dva základní cíle.

 

Řemeslná část

Hlavně v tomto smyslu mějte na paměti slovo rovnováha. Tento pohled na mix je více objektivní. Zaměřujeme se při něm na to, aby mix zněl co nejlépe, vyrovnaně, kdekoliv bude poslouchán.

Představme si mix analogicky jako vaření. Z obchodu si přineseme polotovary, z kterých chceme začít vařit. Dříve než začneme vařit, musíme své polotovary na vaření připravit. Brambory oškrábat. Maso nakrájet. To v případě mixu znamená editaci - vyčištění surových stop. Odstraníme vše, co zhoršuje kvalitu stop. Začistíme začátky, odstraníme přeslechy, stopy zpřesníme rytmicky a doladíme.

Poté začneme jednotlivé polotovary vařit - míchat. Volíme postup, jak stopy dostat do ideální podoby, tak, aby jejich jednotlivé vlastnosti (chutě) jedna druhou podporovaly a dohromady tvořily velký obraz. (Nedělní oběd. :-)) Naším cílem je tedy zvuk vybalancovat tak, aby každá jeho část byla prezentována srozumitelně, čistě a dobře v kontextu mixu. Chceme, aby měl mix správné poměry jednotlivých složek. Hlídáme, aby byl dynamicky vybalancovaný, žádná část se nám neztrácela či nevyskakovala hlasitostně z mixu. Chceme, aby mix měl frekvenční čistotu, nebyl zahuhlaný, převýškovaný...

 

Umělecká část

Druhým cílem mixu je podtrhnout emoci, kterou chce interpret světu sdělit. Ať už je sdělení jakékoliv, z pozice zvukaře máme velký rozsah prostředků, jak emoci zdůraznit. Tato část mixu otevírá prostor k naší kreativitě. Zároveň subjektivně odráží náš pohled na vyznění nahrávky. Vkládáme do ní svůj umělecký přínos. Neměli bychomzapomínat, že nahrávání je i přes svou technickou podstatu činnost hlavně umělecká.

Jen základní mix poměrů hlasitostí říká, jak mix vnímáme. Použijeme hluboký, nebo krátký reverb na zpěv? Necháme mix více na středu panoramy, nebo hodně široký? Chceme energické, nebo introvertní vyznění? Vše můžeme podpořit pomocí zvukařských nástrojů.

Psáno pro časopis Muzikus