Základy mixu v domácím nahrávacím studiu - Ekvalizace

Ekvalizace nám pomáhá zasadit jednotlivé party dohromady a celý mix frekvenčně pročistit.
Ekvalizace nám pomáhá zasadit jednotlivé party dohromady a celý mix frekvenčně pročistit.

Ekvalizér je základem pro stavbu dobrého mixu. Pro dosažení vybalancované nahrávky musíme po tomto efektu sáhnout při každém mixu.

 

Co je ekvalizér?

Ekvalizér je efekt, který umožňuje měnit rozložení frekvencí v daném tracku. Můžeme si ho představit jako chytrý fader hlasitosti, který umí zesílit

či zeslabit intenzitu jednotlivých frekvenčních pásem.

Každý zvuk obsahuje frekvence, které jsou buď nadbytečné, nebo prezentaci zvuku v mixu zhoršují. Mohou to být subbasy, které zvuk a mix „znekonkrétňují“. Mohou to být rezonanční frekvence, které se do záznamu dostávají vlivem špatné akustiky.

Představme si mix jako stavebnici puzzle. Ekvalizérem vlastně tvarujeme jednotlivé dílky. Jde nám o to, aby každý zvuk do celku mixu zapadl a celá nahrávka byla přehledná.

 

Ekvalizér používáme ze dvou základních důvodů

V první řadě jako nástroj, kterým upravujeme frekvenční nedostatky v mixu. Odebíráme nadbytečné frekvence. Vytváříme v jednotlivých stopách místo pro ostatní tracky. Jak vysvětluji na příkladě sestavebnicí puzzle, tvoříme v jednotlivých zvucích „kapsy“” pro zvuky jiné.

Druhý důvod pro použití mixu je ekvalizování pro efekt, pro vytvoření nálady nebo pohybu v mixu. Například můžeme použít tzv. telefonní efekt nebo pohyblivý filtr.

 

Nejdříve uber, potom zesiluj

Zlaté pravidlo pro použití ekvalizéru je nejdříve identifikovat a odstranit nežádoucí frekvenční obsah. Odebírání jako první krok mix otevře a vyčistí. S každým zesíleným pásmem ubíráme prostor v mixu pro zvuk jiný. Samozřejmě to neznamená ekvalizérem pouze ubírat, je ale důležité nejdříve odstranit, co je nadbytečné.

 

Ekvalizér v kontextu mixu

Zásadní pro dobrou ekvalizaci je ekvalizace v kontextu mixu. Pokud si zvuk „vysolujeme“ a začneme ho upravovat tak, aby zněl dobře sám o sobě, ekvalizujeme naslepo. Mix upravujeme jako celek. Samozřejmě, některé detaily vyžadují oddělení od celku mixu, ale snažte se většinu zásahů dělat na pozadí celého mixu.

 

Ekvalizace v monu

Další trik, jak zlepšit práci s ekvalizérem, je mix v monu. Právě pro ekvalizaci je tato metoda velmi účinná. Převod mixu na mono nás připraví o separaci tracků v panoramě. V zásadě nám z obou reprobeden hraje stejný signál. Taková situace mix znepřehlední a my musíme lépe a pečlivěji pracovat s ekvalizérem a jednotlivé tracky sesadit.

Chvilku trvá, než si na tento způsob práce zvykneme, ale ve výsledku je naše práce s ekvalizérem lepší a přesnější.

 

Ekvalizace mikrofonem

Ekvalizace nezačíná až v mixu. Je dobré si uvědomit, že první formou ekvalizace je již práce s mikrofonem. Vhodná pozice mikrofonu může pomoci k lepší barvě a menšímu obsahu nežádoucích frekvencí v záznamu. Můžeme si tak ušetřit plno práce v dalším fázi mixu.

Psáno pro časopis Muzikus