Yllas

Drahý strýčku, řeším otázku kvalitního kabelu ke kytaře, k propojení efektů mezi sebou a výstupu z pedalboardu. Ale asi se z toho zblázním, jelikož pořád nemůžu najít nic, co by odpovídalo mým představám. Koupil jsem si profi kabel planetární značky, protože jsem slyšel, že jsou to dráty kvalitní, které hrají čistě a nehučí v nich jako v jiných kabelech. Ale výsledkem bylo zklamání, protože ten drát někdy hraje, někdy zase ne. Náš zvukař mě s ním vyhodil. Musel jsem si na turné půjčit kabely od klávesáka a to, jak jistě uznáš, je pro kytaristu ponižující. Tak mi poraď, já už fakt nevím. Proč se píše o výrobcích, jako že profi kvalita a tak, když to pak neodpovídá skutečnosti? Reklamaci mi u výrobce neuznali, že jsem si kabel prý poničil sám. Přitom bych ho nepůjčil na hraní ani vlastnímu psovi. Tak jsem na svoje vybavení háklivý!

Zdraví synovec Jimmy

Ahoj Jimmy, že nevíš, že máš mezi muzikanty několik slavných jmenovců? Ale teď trochu vážně. Dráty jsou byznys a podle toho taky vypadá situace na trhu. Výrobní cena téměř nula, malé ruce Číňanky jich za den namotají kilometry a ve skutečnosti všechno dělá jedna a ta samá fabrika. Navrch se hodí frajerský potisk, jako například „Professional High Performance Cable“ nebo podobná mystifikace (takových ti vymyslím za jedno pivo kolik chceš), napíše se něco o krystalickém zvuku, a je to. Téměř všichni kytaristi jsou od přirození nespokojení. Vlastní hrou, nástrojem a krabičkami počínaje a manželkou nebo dívkou svého spoluhráče konče. Takže se jim z kapes snadno dají vytahat prachy na nějakou pitomost, kterou nikdo nepotřebuje.

 

Co myslíš, trefil jsem jádro problému? Racionální úvaha říká, že signál z nástroje by měl být v nezkreslené formě přenesen do zesilovače. A to bez poruch, výpadků nebo šumů a brumů (které jsi tak básnicky popsal slovem hučení). K tomuto účelu se vyrábí značkové kabely typu jack - jack. Pokud se jim chceš vyhnout, můžeš ke kytaře použít vysílačku, ale na jejím konci stejně potřebuješ kabel, který zapojíš do aparátu. Výhodou je, že nehrozí jeho nechtěné přišlápnutí, vytržení nebo jiné nežádoucí mechanické namáhání. Vysílačka však zvuk z nástroje může změnit. Proto někteří kytaristé používají zásadně drátové spojení a vysílačkám se vyhýbají. Kabely taky tak trochu „hrají“, což je způsobeno kapacitou a indukčností drátu a dalšími vlastnostmi. Fakt je, že není kabel jako kabel a některé jsou dobré, některé naopak stojí za starou belu. Ale ten pro kytaru a použití na pódiu by měl něco vydržet, takže z tohoto důvodu je odmítnutí výměny nekvalitního kusu (který jsi koupil v dobré víře) menší trapas. Od takového výrobce bych si už nikdy nic nekoupil. Ať jde se svou neochotou vážit si zákazníka třeba k šípku (tam se potká s výrobci bezdrátových modemů a mobilních telefonů).

 

Zdraví strýc Yllas

Psáno pro časopis Muzikus
Tagy