přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

zvukYllas

6.9.2013 | Autor: strýček Yllas | sekce: pro muzikanty - seriály

Yllas

Milý strýčku Yllasi, mám k tobě čistě technický dotaz. Jak se dá zabránit tomu, aby se nesmazala data v paměti syntezátoru a sekvenceru? Už několikrát jsem přišel o nové zvuky a spoustu nápadů, příčinou byl výpadek proudu. Používám „staré dobré stroje“ a žádný počítač, tak prosím pěkně poraď. Zdraví synovec Hubert

Drahý synovče, napsal jsi poměrně málo o tom, jaké nástroje používáš, proto odpovím trochu obecně. Staré dobré syntezátory a další hudební stroje můžeme rozdělit na ty, co mají nějaké paměti, a ostatní, které paměti nemají. V první skupině najdeš klasické analogy, jako například Minimoog, ARP Odyssey nebo Roland SH-5, abych jmenoval nejznámější jednohlasé nástroje. Z polyfonních nemá paměti na zvuky například starý dobrý Roland Juno 6 (pozdější Juno 60 nebo konkurenční Korg Polysix, vůbec první programovatelný polyfonní analog, už je mají). Další důležitou věcí je MIDI vybavení, výše jmenované nástroje samozřejmě tuto sběrnici nemají. V řadě Juno ji najdeš až na modelu Juno 106. Ten má naštěstí ještě konektory pro připojení kazetového magnetofonu (nebo jiného záznamového zařízení na zvuk), aby se daly programy v nástroji zálohovat. Tuto možnost najdeš u dalších „krásných starých strojů“, jako jsou bicí automaty (protřelí světáci jim říkají rytmery), sekvencery a podobně. Například ji má můj oblíbený Alesis HR-16, mimochodem stále špičkově hrající automat.

Paměti má i Moog The Source, digitálně řízený analog s opravdovým moogovským zvukem. A ten mě jednou také nepříjemně překvapil, když jsem těsně před vystoupením opakovaně zastrčil koncovku síťového kabelu do jeho roztomilé zásuvky na zadním panelu. Kabel byl na druhém konci samozřejmě zapojený do zásuvky v prodlužovačce a ta zase do zásuvky na zdi. Tato téměř erotická rozcvička způsobila reset celého nástroje a totální vymazání všech pamětí, jak zvuků, tak sekvenceru. Krásný syntezátor se v okamžiku proměnil v kus mrtvého plechu s dřevěnými bočnicemi, které už koncert nezachránily. Podobnou zkušenost jsem udělal s oblíbeným sekvencerem Alesis MMT-8. Nevadí, když vypadne proud v síti, alespoň teoreticky se ještě nemusí nic stát. Horší je, když napětí v síti znovu naskočí, což je provázeno různými přechodovými jevy. Proto je dobré přístroj od zásuvky nebo AC adaptéru ihned odpojit. Opakované vypnutí a zapnutí totiž dokáže způsobit šok paměťovým obvodům, které jsou na změny napájení nesmírně citlivé. Ostatně ani počítače a jejich spínané zdroje podobné situace nesnášejí. Naopak bych řekl, že je to nejspolehlivější způsob, jak síťový zdroj postupně zlikvidovat. A digitálně řízené analogové syntezátory, natož jejich modernější kolegové, takovými počítači v podstatě jsou.

Takže dobrá rada zní: buď používej záložní zdroj pro výpočetní techniku, nebo si ukládej nové zvuky a noty, jak to jen jde. Kazeťák se záznamovým materiálem dnes seženeš v aukci za pár stovek a malá investice se ti jako uživateli staré dobré techniky rozhodně vyplatí. Zdraví strýc Yllas

Psáno pro: časopis Muzikus 2012/12

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-serialy/Yllas~06~zari~2013/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.