Yllasova almara XXVI

Yllasova almara XXVI.
Yllasova almara XXVI.

Kam se poděla sedmá rota? Vlastně ne rota, ani sedmá, ale kam se poděla kytara Jiřího Jirmala? Na nahrávání si občas půjčoval jeden z prvních modelů kytary Fender Stratocaster, jejíž zvuk tak můžeme slyšet v českých písničkách z období beatové horečky. Nástroj byl v polovině padesátých let dovezený jako předloha pro výrobu prvních československých elektrofonických kytar. Ale kde je mu dnes konec?

Takové a další myšlenky mě napadaly, když jsem při prohrabávání papírových krabic z Yllasova archívu nalistoval stranu 74 v časopisu Melodie číslo 5, ročník 2 - 1964. Je na ní fotografie zmíněného kytaristy, jinak též lektora Lidové konzervatoře, které je věnován článek Milana Šolce s názvem O osudech jedné školy. V článku se řeší potřeba technické přípravy hudebníků, kteří nestudovali klasickou konzervatoř. Jeho roztomilý jazyk dnes vyvolává úsměv, stejně jako snaha dostat nezbedné lidové umělce do školních lavic. K čemu to, když chcete založit například rockovou skupinu? Faktem ovšem je, že před šestačtyřiceti lety nebyly k dispozici žádné internetové stránky nebo instruktážní DVD, o snadné dostupnosti jakékoliv muziky ani nemluvě. Pojďme se tedy podívat, jak tehdy vypadala situace na našich „estrádních“ pódiích. Drobné gramatické chyby jsem záměrně nechal tak, jak stojí v článku takříkajíc černé na zažloutlém. „Stále rostoucí potřeba dobré taneční hudby a zvýšený zájem o džez upoutává k sobě pozornost denního i odborného tisku již delší dobu. Popularita této hudby má u nás - stejně jako v jiných zemích - dlouholetou tradici. Šířili ji a udržovaly stovky, ba tisíce nadšených amatérů i profesionálních hudebníků. S rostoucí potřebou a konzumem tohoto hudebního žánru stupňují se však i nároky na hudebníky, takže nejen v našich předních orchestrech a skupinách, nýbrž i v ansámblech méně exponovaných uplatní se s úspěchem pouze instrumentalisté a zpěváci opravdu talentovaní a dobře technicky vyškolení.Tyto požadavky stávají se v dnešní době stále samozřejmější a není proto divu, že v odpověď na ně vznikaly postupně při osvětových zařízeních kursy, které přihlížely k potřebám džezových a tanečních hudebníků. Záhy se však ukázalo, že taková opatření jednorázového charakteru nemohou ovšem nahradit hlubší, ucelenější a soustavnější výuku, a tak vznikl v Praze v r. 1958 při Městském domu osvěty víceoborový kurs, později nazvaný Lidová konzervatoř. Její úkoly nebyly právě snadné. Během tří let měla poskytnout praktickým hudebníkům, především vedoucím lidových hudeb a vedoucím hudebních souborů LUT (lidové umělecké tvořivosti; pozn. aut.), důkladnější vzdělání teoretické (intonace, harmonie, hudební formy a taktovací technika) a později prohloubit i jejich znalosti v hlavním oboru (hra na nástroj, zpěv, dirigování, aranžování).Rozhodnutím Rady pražského Národního výboru byla v roce 1961 studijní doba prodloužena na čtyři léta s úkolem poskytnout posluchačům ucelené vzdělání odborné i v širším slova smyslu kulturní a politické, a to na úrovni střední odborné školy. Toto vzdělání měli získat především vedoucí hudebních souborů LUT a hudebníci, působící ve vedlejším i hlavním zaměstnaneckém poměru. Kromě oddělení hudebního vznikly i kursy taneční (pro výuku tanečních mistrů) a dramatické (pro obor tzv. malých forem - estrády, malá divadla atp.).Z dosavadních kursů zrodila se jakási neoficiální večerní škola, od té doby důsledně orientovaná na taneční a džezovou hudbu." Co by na to řekl tehdy čerstvý pětašedesátník Duke Ellington, který začal studovat hru na piano v sedmi letech? A kam se poděl ten vzácný stratocaster, jehož dnešní hodnotu si netroufám odhadnout? To asi neví ani náš milovaný šéfredaktor, natož Yllas, který ví skoro všechno...

Yllasova almara XXVI.
Yllasova almara XXVI.
Psáno pro časopis Muzikus