Tipy, triky, nastavení - Jak zvětšit šlapák (pochopitelně zvukově)

TIPY, TRIKY, NASTAVENÍ - Jak zvětšit šlapák
TIPY, TRIKY, NASTAVENÍ - Jak zvětšit šlapák

Ač je tato rubrika většinou zaměřena směrem k technickým vymoženostem typu "jak vyleštit činel, aby hrál o půltón výš", dnešní příspěvek bude věnován technice hráčské, která se na tvorbě zvuku podílí rozhodující měrou. Řeč bude o technice hry na basový buben, které se říká open beat a kterou používají světoví hráči typu Steve Smith, Dave Weckl, u nás například Lukáš Doksanský a Martin Šulc. Jedná se o to, že palice šlapky po úderu od blány odskočí, čímž se rapidně zlepší zvukové vlastnosti basového bubnu. Je to pochopitelné, stejný princip se uplatňuje při hře rukama, zejména u amerického držení paliček, kdy palička díky odskoku netlumí při úderu blánu, v důsledku čehož má buben daleko větší projekci, otevřenější, hutnější a v neposlední řadě vyšší hlasitost. Jak tedy na to? Nejlepší je začít nácvik s patou na zemi (heel down), kdy od pomalého tempa hrajete na basový buben trioly a dbáte na to, aby každý úder měl maximální odskok. To procvičíte ve všech dynamikách a v co nejširším tempovém rozsahu. Hrajte pouze na basový buben, nepomáhejte si udržováním tempa například šlapáním hi-hatky. Je dobré tímto cvičením zahájit každý cvičební set. Poté, co se technicky adaptujete, začnete provádět totéž heel up, s patou nahoru. To bude možná o něco náročnější, protože výchozí pozice nohy bude o něco výš, čímž se vám změní poloha těžiště. Následně je potřeba přijmout tuto techniku za svou a hrát tímto způsobem prakticky všechno (Weckl označil closed beat, tedy způsob, kdy palička zůstává zabořená do přetlumené blány, dokonce za nešvar z osmdesátých let). Aby však bylo učiněno zadost i technické stránce této rubriky, dodejme, že tento typ úderu vyžaduje daleko menší vnitřní zatlumení nástroje (Weckl má dokonce podpisové tlumítko), a není proto nutné cpát do korpusu vašeho basového miláčka deku. Je také lepší nemít blánu podladěnou, neboť logicky vzato: čím našponovanější blána, tím větší a snadnější odskok. Zpravidla stačí použít pruh nějaké filcové látky, kterou protáhnete mezi ráfkem a blánou. Rozdíl mezi oběma technikami jsem zkoušel změřit ve studiu: nejenže na obrazovce rapidně přibylo spodních frekvencí, ale rozdíl ve zvuku byl na první poslech slyšitelný.

Psáno pro časopis Muzikus