Tipy a triky nastavení - Inzerujeme, aneb osvěta za férové obchodování

Každý z nás asi už mockrát slyšel, jak správně inzerovat. Co tam napsat, co už ne, jak to nafotit, aby to vypadalo dobře, jaké inzertní stránky využít. A hodně z nás už něco použitého prodalo či koupilo. V dnešní rubrice to zkusíme stručně shrnout.

 

Jako první uvedu postřeh, který ve mně sílí už několik let - českou klasikou bylo zatajit pravý stav věci, zamaskovat poškození, nafotit starou věc tak, že vypadá jako nová, apod. Ale čím dál víc se při obchodování měníme k lepšímu. Čím dál víc chápeme, že když budu férový já, podobně férově se mnou budou zacházet i ostatní. Už je celkem normální, že si člověk na dobírku koupí věc přes pět nebo deset tisíc a je spokojen. Koupím zajíce v pytli a on běhá a skáče přesně tak, jak mi prodávající řekl po telefonu. Prostě to funguje! Jasně, pořád je dost maníků, kteří to s námi nehrajou čistě, ale to je život...

 

Nuže k věci. Sestavil jsem základní pravidla, jak správně inzerovat. Jsou postavena tak, aby bylo jasné, že chceme férový obchod:

 

Nadpis: Ten je klíčový. Musí zaujmout a taky se podle něj vyhledává. Takže by měl obsahovat klíčová slova, díky kterým se náš inzerát nabídne co nejvíce kupcům.

 

Tělo inzerátu: Vlastní inzerát je lepší napsat stručně než rozvláčně. Je nutná přesná specifikace, barva, typové označení apod. Detailní informace uveďte formou odkazu na web. Je vhodné uvést zajímavosti, vaše postřehy, třeba o tom, jak to hraje, apod.

 

Co dál? Nemlžit ohledně závad, problémů či nestandardních okolností. Jede to na 110 voltů, nebojím se nafotit zrezlou spodní stranu apod. Stejně bude nutné jít s pravdou ven. Je lepší, když je jasno hned na začátku.

 

Proč? Je dobré umět odpovědět na otázku „Proč to prodávám?“. Není nic špatného na tom, že chci vyzkoušet nový efekt.

 

Fotky: Je vždycky lepší uvést vlastní než reklamní obrázky. Zvyšuje to naši věrohodnost a snižuje pochyby kupujícího.

 

Cena: Uveďte požadovanou cenu nebo ji alespoň naťukněte.

 

Předávka: Rozmyslete si, jak provést předání. Dobírka docela funguje. Zkuste se i zamyslet, jestli nemáte známého, který bydlí v okolí kupcova bydliště, nebo zda naopak kupec někoho nemá ve vašem městě.

 

Kontakt: Při uvádění kontaktů je nejlepší e-mail i mobil. Dejte však pozor na spam. I některé renomované inzertní servery bohužel uvádějí e-mail v takovém tvaru, že si jej spamové roboty stáhnou. Proto doporučuji napsat e-mail ve chráněném tvaru, napriklad.karel(zavinac)centrum.cz.

 

Jenom pro zajímavost: Dlouhá léta obchoduji na americkém a německém serveru eBay. Američané téměř vždy nafotí věc do nejmenších detailů, včetně odřeného růžku apod. Hodně taky dají na počet vašich referencí. Němci jsou naopak spíše vykukové a často mlží. Přiložené fotky jsou brány z lepších úhlů a o stavu příliš nevypovídají. S Američany mám špatnou zkušenost v poměru 1:30, s němci 1:5

A skončíme jednou neveselou zprávou: Jak asi víte, kvůli změně celního zákona budeme od 1. 4. 2011 platit DPH a clo ze všech zásilek jdoucích ze států mimo EU nad 20 dolarů (ne, to není apríl). Tak uvidíme, co to udělá s našimi pedalboardy. A s naší peněženkou...

Psáno pro časopis Muzikus