Tipy a triky nastavení - Efektová smyčka aneb jak si to hodit (II.část)

Tipy a triky nastavení - efektová smyčka aneb jak si to hodit (II.část)
Tipy a triky nastavení - efektová smyčka aneb jak si to hodit (II.část)

Minule jsme si efektovou smyčku představili, dneska se jí podíváme blíže na zoubky.

 

Hlavním, co by nás u smyčky mělo zajímat, je, zda má regulovatelnou úroveň send a return. U některých aparátů bývá automaticky (Fryette, Rivera). U jiných se úroveň reguluje jen nastavením hlasitosti (Ampeg), což může působit v některých případech problém.

 

Důležitou vlastností je, zda lze přepínat mezí sériovou a paralelní. O co jde? Pokud je smyčka pouze sériová (většina aparátů), pak veškerý signál jde přes smyčku. Pokud máme krabičku, která sice hraje skvěle, ale zvuk mění (zabarví), pak nám zde nic nepomůže. Řešením je paralelní smyčka. U té si namícháme poměr původního zvuku a efektovaného. Osobně mám třeba problémy s looperem Boss RC-2, kde je zvuk po průchodu krabičkou zahuhlaný. Paralelní smyčka vše vyřešila. Do zesilovače jde původní zvuk a k němu si přimixuji opakování z RC-2, takže o zahuhlání se nestarám. V sériové smyčce jsem neměl na výběr, všechen signál šel skrz.

 

Takže jaké efekty je dobré dát do smyčky? Určitě delay, reverb, rackové multiefekty. Pokud máme sériovou smyčku, pak zkuste zapojit i modulační efekty: chorus, phaser, flanger, rotator, tremolo ad. Ty v paralelním zapojení ztrácejí smysl. Co se naopak se smyčkou hůře snáší? Většínou distortion, kvákadlo, různá nakopávadla a často také podlahové multiefekty. Ale určitě se vždy vyplatí experimentovat.

 

Na závěr pár tipů, na které doporučuji při práci se smyčkou brát zřetel:

 

·Zkoušejte různá nastavení a kombinace. Najděte si to, co je pro vás nejlepší.

·Nastavení úrovní hlasitostí všech prvků ve smyčce je zásadní pro dobrý zvuk. Chce to čas a trpělivost.

·Kvalitní kabely jsou samozřejmostí.

·Délka kabelů není kritická jako mezi kytarou a aparátem. Zde je signál zesílený a impedančně přizpůsobený.

·Některé multiefekty mají problém s impedančním přizpůsobením ke smyčce. To se projevuje vysokým šumem, pískáním, hraje to zatlumeně. Pak si musím pohrát s nastavením úrovně i na multiefektu, abych dosáhl vyrovnaného zvuku a odstraníl vyšší hladinu šumu. Někdy se to nemusí podařit a některé multiefekty prostě není možné ve smyčce komba využívat (třeba můj stařičký Korg A4). U klasických krabiček na zem tyto problémy nebývají.

·Platí něco za něco. Váš zvuk bude barevnější, ale zapojení aparátu se stane komplikovanějším. Pokud nejste „sakumpráskinžinýři“, doporučuji si zapojení namalovat a při stavění aparátu průběžně kontrolovat.

 

Přeji vám hodně radosti se smyčkami!

Psáno pro časopis Muzikus