Tipy a triky nastavení - Efektová smyčka aneb jak si to hodit (1. část)

Tipy a triky nastavení - Efektová smyčka aneb jak si to hodit (1. část)
Tipy a triky nastavení - Efektová smyčka aneb jak si to hodit (1. část)

Dnešní příspěvek je věnován zejména kytaristům, ale může se týkat i přemýšlivých basáků a třeba i klávesáků. Podíváme se, k čemu je dobrá efektová smyčka. Velké procento zesilovačů (hlava, kombo) efektovou smyčkou nabízí. Ale jen malé procento muzikantů ji skutečně využívá. Přitom je to škoda, protože umožnuje se zvukem naložit ještě více podle vašich představ.

 

Najdeme ji pod označením effect loop, FX loop apod. U kvalitnějších zesilovačů můžeme nastavit její úroveň, včetně přepnutí mezi paralelní a sériovou. Konektory jsou většinou vzadu, ale třeba Ampeg ji umisťuje k ovládacím potenciometrům. Výstup bývá označený send, vstupní konektor return.

 

K čemu vlastně je? Zesilovač se, jednoduše řečeno, skládá ze dvou součástí: předzesilovače a koncového zesilovače. Předzesilovač má většinou zásadní vliv na barvu zvuku. „Koncák“ zvuk zesílí na potřebnou hlasitost, do barvy zasahuje podstatně méně. A přesně mezi nimi leží výstup a vstup efektové smyčky.

Tipy a triky nastavení - Efektová smyčka aneb jak si to hodit (1. část)
Tipy a triky nastavení - Efektová smyčka aneb jak si to hodit (1. část)

Pokud smyčka není zapojená, předzesilovač a koncák jsou propojeny. Jakmile do smyčky zasuneme kabel, výstup z předzesilovače se odpojí od koncáku a je přiveden na konektor send. Vstup do koncáku je pak přiveden na return.

 

Nejprve vezměme klasické zapojení kytara-krabičky-zesilovač. Má svojí logiku a funkčnost. Do zesilovače posíláme finální barvu zvuku a zde už jenom zesilujeme, případně doladíme korekcemi.

 

Když ale chceme využít i zkreslený kanál komba, není zapojení některých krabiček před kombo ideální. Výsledný zvuk ztrácí barvu a dynamiku. Je to dáno tím, že pokud zvuk zkreslujeme v předzesilovači, měli bychom efekty typu delay nebo reverb zařadit až za něj. Dosáhneme tak věrnějšího a barevnějšího zvuku. A to je přesně chvíle pro využití smyčky. Projděme ten nejjednodušší případ - výstup send (tedy signál z předzesilovače) připojíme do vstupu delaye. Z delaye vedeme signál zpět do returnu, tedy do vstupu zesilovače. Začněme hrát... Efekt by měl dobře fungovat jak na čistém, tak na zkresleném kanálu.

 

Příště si řekneme základní tipy pro její používání a vysvětlíme si rozdíl mezi sériovou a paralelní smyčkou.

Psáno pro časopis Muzikus