Seřízeno, naladěno a nastaveno? - Vintage tremolo III

Seřízeno, naladěno a nastaveno? - Vintage tremolo III
Seřízeno, naladěno a nastaveno? - Vintage tremolo III

Minule a předminule jsme si vyjmenovali několik převratných - takřka revolučních a nadčasových - vlastností vintage tremola Fender. Leo Fenderovi a jeho týmu se tak mnohonásobně vyplatilo opustit původní slepou větev vývoje pákové mechaniky vykazující znaky podobnosti s tremolem Bigsby, nevyužít tak za tehdejších pět tisíc dolarů již pořízený stroj značně usnadňující jeho výrobu, a vydat se cestou zcela novou, jejímž výsledkem bylo právě vintage tremolo Fender. Dnes si malinko přiblížíme několik variant, ve kterých je v dnešní době zmíněná páková mechanika k mání.

Opět nutno poznamenat, že se tremolo v takové podobě, v jaké bylo původně navrženo, vyrábí dodnes, právě jako jedna ze zmíněných možností. Mám tedy na mysli variantu, kdy jsou jednotlivé kobylkové kameny vyprofilovány z ohnutého plechu a základna tremola se pohybuje na šesti malých vrutech, které, díky tomu, že nejsou pevně přitaženy a zašroubovány do dřeva, poskytují (vepředu zkosené) základně prostor pro pohyb. Někdy na přelomu osmdesátých a devadesátých let, zřejmě i tak trochu pod obecným vlivem mechaniky Floyd Rose, se začala na Stratocasterech objevovat nová varianta s „kostičkovými“ (nebo spíše kvádrovými) shora rovnými kameny, přičemž základna byla zaklesnuta a pohybovala se již na dvou stavěcích šroubech zašroubovaných do kovových „hránkovaných“ pouzder napevno naražených do otvorů v těle kytary. Tremolo v této variantě tedy není na kytaře přímo připevněno, ale po vyjmutí pružin z druhé strany jej lze ze dvou stavěcích šroubů vyjmout - vyháknout (podobně jako u mechaniky Floyd Rose). Ačkoliv jsem sám bezprostředním přímým srovnáním v jedné konkrétní kytaře nezkoumal zvukové rozdíly obou variant, příznivci a zastánci původní šestivrutové verze tremola s kameny z ohnutého plechu tuto začali časem opět upřednostňovat, právě kvůli údajně lepším a tak nějak více „fenderovským“ vintage zvukovým vlastnostem. Na druhé straně, nožovité zaklesnutí tremola do štěrbin dvou stavěcích šroubů je z hlediska celkové ergonomie pohybu, tření, odolnosti materiálů apod. asi výhodnější a méně problematické a tremolo plynule pohybující se v těchto dvou bodech bude při troše péče o čistotu a občasném lehkém promazání třecích částí pravděpodobně bezproblémově fungovat dlouhou dobu. V posledních době tedy Fender přistoupil k jakémusi kompromisu, a sice k výrobě třetí varianty vintage tremola, které chodí zaklesnuté ve dvou stavěcích šroubech, ale jsou na něm použity původní vintage kameny z ohnutého plechu. Na obchodních portálech bývá někdy označeno jako Fender American Strat Tremolo New. Velkou výhodou je, že u všech variant vintage tremol Fender (i u Fender Deluxe Floyd Rose) chodících na dvou bodech jsou dodrženy shodné rozteče stavěcích šroubů, jsou tedy v kytarách mezi sebou poměrně jednoduše zaměnitelná.

Příště v tématu pokračujeme.

Psáno pro časopis Muzikus