Seřízeno, naladěno a nastaveno? - Snímače

Seřízeno, naladěno a nastaveno? - Snímače
Seřízeno, naladěno a nastaveno? - Snímače

Co se týká minule a předminule zmíněného výškového nastavení snímačů, pokud tedy používáme kytary typu strat nebo superstrat, tak bych rád ještě zmínil jeden aspekt týkající se výšky, a to konkrétně prostředního singlu. Místo, kde se tento snímač nachází, bývá totiž často místem, kde se odehrává úhoz trsátka na struny, tedy kde brnkáme (záleží na poloze a taktéž jistě na „anatomii“ pravé ruky, resp. té, která drží trsátko, ať nekřivdím levákům :-)), proto nám mnohým často tento singl lehce překáží při hře. Značný počet kytaristů, včetně mě, jej má proto více „utopený“ v horní desce či pickguardu. Samozřejmě že se nám toto snížení či „utopení“ může projevit ve výsledné barvě zvuku, např. používáme-li častěji mezipolohy krk-střed či kobylka-střed. Pak bude pochopitelně barevná složka prostředního singlu ve zvuku méně patrná, a je tedy třeba zvolit opět jakýsi kompromis, kdy nám „střed ještě hraje“ a přitom nám tento snímač příliš nepřekáží při hře. Pokud ale používáme např. jen krajní polohy pětipolohového přepínače (tzn. krk a kobylka), pak prostřední singl můžeme zapustit klidně ještě víc. Ze známých kytaristů takové seřízení používá např. Yngwie J. Malmsteen - ten má na svých nástrojích tento prostřední snímač „utopen“ až téměř lehce pod úrovní pickguardu.

 

Další záležitost, které se chci ještě v tématu snímačů dotknout, je tzv. fázování. Možná se vám již někomu někdy stalo, že jste po výměně některého ze snímačů zjistili, že vám jedna (nebo obě) z mezipoloh hraje (hrají) najednou zvukově nějak „vykradeně“, slaběji a bez obvyklé plnosti, na kterou jste byli zvyklí. Pokud váš nástroj jeví najednou a nově tyto příznaky, s největší pravděpodobností se vám potkaly snímače v protifázi. Podívejme se tedy, co nám k tomuto tématu říká přímo odborník, tuzemský výrobce snímačů,firma R. M. Pickups, s dovolením cituji text ze stránek www.rmpickups.cz.

 

„Pokud kombinujeme snímače od různých výrobců, je potřeba tyto správně sfázovat. Při nesprávném sfázování je zvuk v poloze, kdy máte zapojeny dva nebo více snímačů najednou, výrazně slabší, tenčí a bez basů, viz také zapojení phase switching. V takových případech je nutné u jednoho ze snímačů navzájem přehodit mezi sebou začátky nebo konce vinutí jednotlivých cívek (v závislosti na tom, jak je vnitřně zapojen).“

 

Podotýkám, že barvy vodičů jsou u různých výrobců různé, takže nelze dát nějaké obecné doporučení, které mezi sebou přehodit apod. U humbuckerů se obecně většinou zaměňuje „živý“ vodič vedoucí např. na potenciometr volume či přepínač s jedním z vodičů, který je spojen se stíněním.

 

Příště v tématu budeme pokračovat.

Psáno pro časopis Muzikus