Seřízeno, naladěno a nastaveno? - Floyd Rose

V minulých dílech jsme si popsali tremolo Floyd Rose z historického a „provozního“ hlediska, řekli si něco o jeho funkčních doplňcích a nyní se jakoby oklikou vrátíme na začátek našeho povídání o tomto systému a pokusíme se věnovat se jeho správné funkci a případnému odstranění některých možných nedostatků.

Seřízeno, naladěno a nastaveno? - Floyd Rose
Seřízeno, naladěno a nastaveno? - Floyd Rose

Floyd Rose je pákový systém, jehož výjimečnost a unikátnost spočívá zejména v dokonalé stabilitě ladění, tedy ve faktu, že se po použití páky tremola (a tím i ladění nástroje) vrátí zpět - přesně do výchozí polohy. To je umožněno hlavně tím, že jsou struny pevně uzamčeny (stisknuty) na obou svých koncích a povolují se (či také napínají - při verzi floating) pouze mezi těmito dvěma body. Řečeno trochu jinak, obě místa, která u vintage tremol rozladění de facto z devadesáti procent způsobovala: 1. nultý pražec a ladicí mechaniky, 2. blok tremola a jím prostrčená struna s ukončovacím válečkem byla nově nahrazena „body“, kde je struna pevně sevřena - kobylkový kámen s přítlačným šroubem a zámek místo nultého pražce. Řečeno ještě trochu jinak, při použití páky (zejména tedy u pohybu dolů - podladění) se struny u vintage mechanik v těchto místech uvolnily, ale většinou se již nevrátily do původní polohy. Nejběžnější je asi zaklesnutí struny G (nebo i ostatních) v nultém pražci a její následné nadladění, načež pak, při vytažení tónu na této struně, se tato opět podladila atd.

Jak již bylo řečeno v prvním dílu týkajícího se Floyd Rose, kytaristé se často pokoušeli řešit tyto problémy nejrůznějším promazáváním (grafitem apod.), nicméně teprve dvojité uzamčení struny tyto neduhy ladění zcela odstranilo (tedy za cenu jistých kompromisů ve zvuku, ale o tom jindy :-)).

Pro správnou a bezchybnou funkci tremola Floyd Rose je tedy nezbytně a bezpodmínečně nutné, aby struny při použití páky měnily kontrolovaně svůj tah pouze mezi těmito dvěma uzamčenými body (kobylkový kámen a zámek), resp. aby se žádné jiné šroubovatelné části systému či kytary samotné, které mají zůstat pevně utaženy, ani minimálně nepohybovaly. Nejčastěji se takový nekontrolovaný a nežádoucí pohyb děje: v zámku, při nedostatečném utažení nebo stržení některého ze tří (u šestistrunných nástrojů) šroubů (větší inbusový klíč), nebo je zámek nedostatečně upevněn a celý se pohybuje se strunami, v kobylkových kamenech - nedostatečně utažené či ztržené šrouby pro ladění oktáv (menší inbus), nedostatečně utažené či stržené šrouby tlačící na tělísko kobylkového kamene (větší inbus, zpravidla stejný klíč jako na šrouby zámku), které z druhé strany tiskne konec struny, případně povolené nebo stržené šrouby, kterými je připevněn krk k tělu. Dále se pak mohou vyskytnout i jiné závady, jako jsou nějakým způsobem poškozené stavěcí šrouby tremola (rýhy, „špony“ od bloku tremola), špatně sedící tremolo vlivem neodborné instalace apod.

Stavěcí šrouby a jiné cíleně pohyblivé části by měly být pochopitelně jemně promazány. Příště pokračujeme.

Psáno pro časopis Muzikus