Seřízeno, naladěno a nastaveno? - Floyd Rose

Seřízeno, naladěno a nastaveno? - Floyd Rose
Seřízeno, naladěno a nastaveno? - Floyd Rose

Na dnešní úvod pouze malé upřesnění týkající se minulého dílu - rovnoběžná s horní deskou kytary by měla být samozřejmě základní deska tremola (tedy to, na co jsou připevněny jednotlivé kameny strun), blokem většinou nazýváme část, do níž jsou z druhé strany kytary zaklesnuté pružiny.

V minulých dílech jsme si probrali dvě z avizovaných tří variant nastavení Floyd Rose: non floating a floating, přičemž třetí skupinu bychom mohli pracovně nazvat A to ostatní nebo Něco mezi apod. :-) Za všechny ty dlouhé roky používání těchto pákových mechanik vznikla totiž celá řada vychytávek a technických pomůcek, které nám vylepšují a zdokonalují funkčnost systému jako takového a více či méně pomáhají eliminovat jeho nedostatky. Některé z nich si teď v našem seriálu blíže představíme.

Vylepšení se týkají samozřejmě hlavního nedostatku systému floating, a to plovoucího nulového bodu, ladění a problémů s tím spojených. Hlavním cílem těchto vylepšení je tedy hlavně snaha o to, aby při vytažení struny nebo naopak při cíleném podladění (např. do drop D atd.) či přímo prasknutí některé struny nedošlo k rozladění ostatních strun. V ideálním případě tento jev pokud možno úplně eliminovat. Tedy se jedná víceméně o doplňky nějakým způsobem fixující většinou blok tremola vespod kytary v místě uchycení pružin, aby při cílené změně tahu strun nedošlo k jeho vychýlení a tím k celkovému rozladění.

Jedním z takových zařízení je volitelně instalovatelný pružinový mechanismus Tremsetter, osazovaný např. firmou Fender od cca 90. let do modelů Stratocasterů Strat Plus nebo Deluxe Strat Plus a dnes vyráběný zejména pod firemní nálepkou Hipshot či Fender Hipshot. Mechanismus při správném seřízení celkově zpevňuje výchozí nulový bod (struny vs. pružiny), v důsledku čehož při vytažení tónu na jedné struně ostatní tolik neklesají (nebo obráceně - při podladění některé ze strun se ostatní tolik nenadladí) a ladění nástroje se celkově stabilizuje. Tremsetter se instaluje doprostřed mezi (zpravidla) dvě krajní tažné pružiny a funguje jako dvě tlačné pružiny, přičemž je třeba při instalaci vyměnit původní společný pružinový závěs za dva samostatné závěsy dodávané k Tremsetteru (montážní video návody naleznete na YouTube). Sám mám tento systém instalovaný na dvou svých kytarách a mohu jeho funkčnost z praxe skutečně potvrdit. Relativní a drobnou nevýhodou, kterou bych nazval „něco za něco“, je právě díky zmiňovanému zpevnění výchozího nulového bodu, tedy nutnosti překonat jakýsi potenciálně vytvořený „doraz“, jistá ztráta lehkosti a jemnosti, kterou známe ze systému floating. Jednoduše řečeno, minule zmíněné specifické ladné a plynulé vibrato nahoru-dolů pákou kolem daného tónu (např. à la Garry Moore - The Loner) již s Tremsetterem prostě není tak lehké a jemné.

Příště v tématu pokračujeme.

Psáno pro časopis Muzikus