Seri(ál)ová MIDI komunikace XVIII - Nastavení typu efektů v GS

Seri(ál)ová MIDI komunikace XVIII - Nastavení typu efektů v GS
Seri(ál)ová MIDI komunikace XVIII - Nastavení typu efektů v GS

Jakmile je nástroj přepnut do režimu GS (viz minulý díl seriálu), bude rozumět přijatým SysEx informacím určeným pro GS a rozumět jim (a pochopitelně také začne reagovat na MIDI kontroléry definované pro GS, jakož i přehrávat GS zvuky ve vyšších bankách).

Pro definování typu efektu Reverb, který bude ve skladbě použit (jehož hloubka je definována pomocí hloubky MIDI kontroléru 091), je třeba vyslat SysEx událost (šestnáctkově) F0 41 10 42 12 40 01 30 XX YY F7. Jsou zde opět dvě proměnné. XX je typ reverbu a YY je kontrolní součet. Pokud požadujeme Room 1, bude XX=00. V případě, že požadujeme Room 2, bude XX=01 atd. Celkem může být k dispozici až 8 typů reverbu:

 

Room 1 (XX=00)

Room 1 (XX=01)

Room 1 (XX=02)

Hall 1 (XX=03)

Hall 2 (XX=04)

Plate (XX=05)

Delay (XX=06)

Panning Delay (XX=07)

 

Dále je možné řídit i hloubku (šestnáctkově): F0 41 10 42 12 40 01 31 XX YY F7. XX je v tomto případě proměnná nastavující onu hloubku. Nastavovat lze hodoty 00; 01; 02, atd., až 07. YY je opět kontrolní součet. Dalšími událostmi jsou Pre-LPF (šestnáctkově): F0 41 10 42 12 40 01 32 XX YY F7. Proměnné jsou stejné jako u hloubky. Úroveň efektu je řízena pomocí MIDI kontroléru, ale lze vyslat i SysEx událost (šestnáctkově): F0 41 10 42 12 40 01 33 XX YY F7. V tomto případě je proměnná XX od 00 až do FF. Dále je možné řídit čas (šestnáctkově): F0 41 10 42 12 40 01 34 XX YY F7 (kde XX je od 00 do FF). Zpoždění (šestnáctkově): F0 41 10 42 12 40 01 35 XX YY F7 (kde XX je od 00 do FF) a úroveň chorusu na efektu Reverb (šestnáctkově): F0 41 10 42 12 40 01 36 XX YY F7 (kde XX je od 00 do FF).

 

Podobně se pracuje s druhou efektovou jednotkou - Chorusem. Pro definici konkrétního typu chorusu je nutné vyslat SysEx událost (šestnáctkově): F0 41 10 42 12 40 01 38 XX YY F7. XX jsou v tomto případě proměnné typu chorusu a YY je opět kontrolní součet. Jednotlivé typy chorusu jsou:

 

Chorus 1 (XX=00)

Chorus 1 (XX=01)

Chorus 1 (XX=02)

Chorus 1 (XX=03)

Feedback (XX=04)

Flanger (XX=05)

Delay (XX=06)

Delay (FDB) (XX=07).

 

Dále je možné měnit další parametry (šestnáctkově): F0 41 10 42 12 40 01 XX YY ZZ F7, kde ZZ je opět kontrolní součet, YY je úroveň parametru a XX reprezentují:

 

Pre-LPF (XX=39; YY=00 až 07)

Level (XX=3A; YY=00 až FF)

Feedback (XX=3B; YY=00 až FF)

Delay (XX=3C; YY=00 až FF)

Rate (XX=3D; YY=00 až FF)

Depth (XX=3E; YY=00 až FF)

Chorus Send (XX=3F; YY=00 až FF)

 

Pochopitelně je možné měnit typ chorusu nebo reverbu i uvnitř skladby. Stačí pouze vyslat příslušnou SysEx událost v daném okamžiku. Je ale nutné počítat s tím, že zpracování těchto dat nástroji chviličku trvá, takže není možné přepínat na každý tón jiný typ reverbu nebo chorusu. Ale ono to ani není potřeba. Typ chorusu a reverbu je pro všechny MIDI kanály daného MIDI okruhu stejný. Není tedy možné nastavit pro kanál 1 jiný reverb nebo chorus než pro kanál 2, 3 aj. Řídit lze pouze hloubku daného efektu, a to právě pomocí již zmíněných MIDI kontrolérů 091 (Chorus) a 093 (Reverb).

 

Zpětná kompatibilita

GS je svým způsobem zpětně kompatibilní s GM, a to díky tomu, že se jedná o rozšíření GM standardu. Skladba naprogramovaná pro GS bude znít velmi podobně i z tónového generátoru, který nabízí pouze GM standard. Umožňuje to vlastnost GM standardu, který, pokud nějakému MIDI kontroléru nerozumí (tj. není normou definován a není tudíž jasné, jak ho má nástroj interpretovat), nebude jej interpretovt nijak. Zvuky, které jsou v GS umístěné ve vyšších bankách budou tedy přehrávány základním zvukem z nulté banky (nebude se tedy jednat o zvukovou variaci, ale o základní zvuk). Stejně tak MIDI kontroléry, které nejsou v GM definovány, nebudou nijak interpretovány a nebudou tedy měnit charakter zvuku.

 

TG-300B

Pod tímto tajuplným názvem (který v sobě na první pohled neskrývá nic z GM ani GS) se skrývá kopie GS standardu, kterou vytvořila firma Yamaha. Jedná se o dokonalou a přesnou kopii, takže Yamaha nástroje vybavené TG-300B standardem jsou vlastně totožné s nástroji s GS standardem. Kompatibilita došla tak daleko, že nástroje TG-300B rozumí a umí interpretovat rolandovské SysEx události, jako jsou například nastavení typu chorusu a reverbu. SysEx událost začínající (šestnáctkově): F0 41, je totiž určena pro nástroje firmy Roland. Právě ono číslo 41 (šestnáctkově) definuje výrobce a konkrétně toto číslo bylo přiřazeno firmě Roland.

 

Pro zadávání SysEx událostí lze využít i specializovaných grafických počítačových editorů, ktreré potřebné SysEx příkazy napíší samy.

Psáno pro časopis Muzikus