Sekvencery VI - Reason II

Sekvencery VI - Reason II
Sekvencery VI - Reason II

Matrix Analog Pattern Sequencer

Onen malý virtuální modulární krokový sekvencer se tady jmenuje Matrix Analog Pattern Sequencer a má tři napěťové výstupy. Najdeme je na zadním panelu (už uvedený stisk klávesy Tab). Začínáme vzadu, protože napřed je třeba zmínit se o propojení Matrixu s jinými moduly. Ono by to ani jinak nemělo smysl, Matrix je modulem řídicím.

 

Pokud v Reasonu otevřeme například syntetizér Subtractor a pod ním Matrix, bude propojení zřízeno automaticky. Propojí se napěťové ovládání oscilátoru (výška tónů) a napěťové spouštědlo signálu (trigger), zvaný zde Gate, neb ovládá délku trvání noty a tady je jím řízena ještě síla tónu - dynamika. Třetí zdířka zvaná Curve CV zůstává volná, tou je možné řídit další zvolený parametr, třeba hloubku FM modulace. Ještě tu najdeme přepínač uni či bi-polarity, což určuje, jestli řídíme vybraný parametr plynule (například hodnoty jako u MIDI 1-127) nebo centricky (opět jako u MIDI hodnoty tentokrát -630¦00¦+64).

 

Přední panel si popíšeme pěkně zleva doprava, jak je u nás v Evropě zvykem. Vlevo nahoře svítí ledka s nápisem Pattern. Když ji vypneme, Matrix přestane vysílat data do ovládaného modulu, přičemž ještě "dojede" patřičný pattern, podobně při zapnutí ukázněně počká na první dobu cyklu a potom teprve spustí. To je pro synchronizaci v celkovém metrickém kontextu dobrá vlastnost, může ale iritovat nezbedy, kteří mají slabosti pro polyrytmické a strukturálně nekonformní hudební útvary. Další ledka Mute svítí, pokud je Matrix zamutován v hlavním (nekrokovém) mnohostopém sekvenceru, který propereme, pardón, probereme posléze. To je také dobrá vlastnost, zejména pro blbce, který se diví, proč že mu to nehraje, když to sakra tak hezky propojil0¦ Pod světýlky je číselník ("písmeník"), přepínač patternů, jichž je tu takto A, B, C a D krát 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 a 8. Jinak řečeno po osmi patternech ve čtyřech bankách, což je dohromady? No ano, milión! Hned vedle přepínače je tlačítko přehrávání patternu, které je ovšem podřízeno hlavnímu tlačítku na spodním, kontrolním panelu Reasonu, kde najdeme i nahrávací tlačítko, "zapínák" metronomu a další funkce.

 

Napravo od sekce patternového přepínače najdeme oddíl s vlastní tónově-datovou matricí, podle které má modul i svoje jméno. Nahoře nalezneme nejprve přepínač režimů velkého displeje - Curve (graficky editujeme datovou matrici-křivku, určující napěťovou úroveň signálu, jdoucího ven výstupem Curve CV) anebo Keys (matrice typu piano-roll editor, kam zadáváme noty v rozsahu pěti oktáv). Přepínač oktáv je hned pod popsaným přepínačem Curve/Keys.

 

Vlastní displej je dvojrozměrnou matricí. Na vertikále jsou určeny tónové výšky, horizontála je osou časovou s 32 prvky (tóny). Počet kroků v patternu (sekvenci) určíme napravo nahoře od velkého displeje, přičemž pro každý ze 32 patternů (sekvencí) může být jiný. No jo, není jich milión.

Pod matricí piano-roll se ještě nastavuje úroveň Velocity (hlasitosti) pro každou notu, což je spojeno i s ovládáním Gate Time (délky trvání). Zde existují dva stavy, krátký a dlouhý (chcete-li staccato a legato). Při otevření Matrix modulu jsou inicializovány krátké, dlouhé se zadávají po zapnutí ledky Tie dole nalevo od velkého displeje.

 

Napravo se nachází dvě zbývající funkce. A sice přepínač Resolution pavoukovitého vzhledu, kde lze určit, jaké časové proporce budou mít vysílané noty (nejdelší jsou půlové, nejkratší stoosmadvacetiny, v mezistavech jsou i osminové a šestnáctinové trioly) a světýlko Shuffle, které, je-li zapnuto, rozswinguje sekvenci (prodlužuje liché a zkracuje sudé noty, z rytmu ta-ta-ta-ta udělá tá-ta-tá-ta).

 

Pokud najedeme kurzorem na Matrix, pravým tlačítkem myši rozklikneme okno, v němž se zjeví editační funkce. Nadefinovaný pattern můžeme posouvat vlevo či vpravo (je to vlastně permutace tónů v řadě - sekvenci), nahoru či dolů (transpozice). Dá se zvolit funkce alternace patternu - přeskupení prvků (ze sekvence A-D-D-E-D-F-C-G udělá třeba D-D-D-A-C-F-G-E apod.) anebo náhodné nastavení patternu - naprosto neřízená náhoda, bez jakéhokoliv zúžení výběru, třeba modálního, nebo vymezení tónového ambitu... (ambitus - rozsah hlasu nebo hudebního nástroje, tónový rozsah melodie). Vybraný pattern se dá kopírovat do patternu jiného (a tam třeba alterovat, zkrátit, "augmentovat", transponovat atd.) stejně jako do jiného Matrixu, třebas i v jiném projektu (songu).

 

Těch totiž může být otevřeno více současně, ba i hrát jich může tolik, co vaše "zwukówka" utáhne. Tím kopírováním obejdeme skutečnost, že se patterny, ani celkový obsah všech patternových bank jednoho Matrixu nedají ukládat zvlášť jako presety. Nebylo by taky na škodu, kdyby se do Matrixu daly importovat úryvky ze stop hlavního sekvenceru, nebo aspoň kdyby šlo po MIDI krokově nahrávat. Jinak naopak do zvoleného tracku generálního sekvenceru se kopírovat patterny dají, ovšem jen noty - data Curve CV přijdou zkrátka. To je prozatím vše, poslechněte si demáček, jak se dá s pár takovými krokovými sekvencery pěkně zakejklit (a věru to nedá moc práce).

Psáno pro časopis Muzikus