Sám doma - DAW a sekvencery v mobilu či tabletu

Sám doma - DAW a sekvencery v mobilu či tabletu
Sám doma - DAW a sekvencery v mobilu či tabletu

V minulých dvou dílech jsme se letem světem podívali na to, jak mohou být mobily a tablety prospěšné kytaristům, respektive klávesistům. Dnes se dostáváme k trochu spornému tématu: Je dobré celou nahrávku „produkovat“ v mobilním zařízení? Znamenalo by to vše nahrát i mixovat v samotném telefonu či tabletu.

 

Hned na úvod se přiznám, že velkým fanouškem takového postupu nejsem. Kdykoli jsem se o něco podobného pokoušel, velmi rychle mě to přestalo bavit. Na mobily můžeme rovnou zapomenout, tedy alespoň na ty s dnes standardní uhlopříčkou displeje kolem pěti palců. Jsou samozřejmě i mnohem větší „phablety“, které se pro hudební účely hodí rozhodně více. Každý milimetr navíc oceníte, věřte mi. Stejně mám ale pocit, že zatímco např. u modelingu kytarových zesilovačů tak obrovský hendikep nepocítíte, mobilní DAW studio bývá v telefonu neohrabané.

 

Může se ale stát, že jste s malými displeji a dotykovým prostředím srostlejší než já. Potom máte na výběr z několika výborných aplikací. Pro iOS je zde většině iMuzikantům dobře známý GarageBand, ale když se porozhlédnete, narazíte i na skvosty, jako je třeba Auria Pro nebo Cubasis od firmy Steinberg. Vše je samozřejmě pořádně „osekané“ ve srovnání s desktopovými programy pro DAW, ale pokud jste při ovládání mobilních „placek“ šikovnější než já, dá se v podobných aplikacích „spáchat“ mnoho muziky. Androiďákům bych doporučil Mobile Studio od firmy Audio Evolution.

 

O něco méně se omezení mobilních zařízení projeví u sekvencerů, grooveboxů, automatických bubeníků a podobných aplikací. Pokud tedy do svých skladeb zapojujete elektronické prvky nebo se věnujete zcela elektronické hudbě, nemusí být tablet nebo větší telefon špatnou volbou. Pro iOS je v této kategorii tolik možností, až z toho jde hlava kolem. Patří sem Native Instruments iMaschine, Korg iElectribe a mnoho dalších. Google Play Store vám může nabídnout výborný Caustic, rovněž skvělý G-Stomper atd. Tyto aplikace jsou z logiky věci méně závislé (nebo zcela nezávislé) na vnějším zvukovém vstupu a hardwarových periferiích, takže odpadají problémy s latencí apod.

 

Na závěr tohoto dílu vám mohu doporučit kategorii programů, která s výše zmíněnými souvisí jen okrajově. Mám výborné zkušenosti s aplikacemi, pomocí kterých se zdokonalujete v rozpoznávání intervalů, akordů apod. Pro iOS i Android jich existuje spousta a některé jsou i zcela zdarma. A co si budeme povídat, lepší orientace v intervalech a harmoniích některým z nás prospěje více než všechny výše zmíněné „apky“ dohromady.

Psáno pro časopis Muzikus