přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

zvukSám doma 51 - V jednoduchosti je rychlost aneb umělé mantinely nás ženou vpřed

5.10.2016 | Autor: Petr Štika | sekce: pro muzikanty - seriály

Sám doma 51 - V jednoduchosti je rychlost aneb umělé mantinely nás ženou vpřed

Přátelé, ze všech těch možností, které nám nahrávací software skýtá, je snadné se zbláznit. A když už si zachováme duševní zdraví, práce nám vůbec nejde od ruky, protože půl hodiny vybíráme, který kompresor použijeme na doprovodný vokál číslo 3. Chci se proto vrátit k myšlence, která v tomto seriálu v nejrůznějších obměnách zazněla už několikrát. Dala by se shrnout větou: Občas je dobré si klást umělé mantinely. Ty mohou vypadat různě. Při samotném nahrávání se třeba můžete rozhodnout, že všechny nástroje nahrajete stejným mikrofonem, místo abyste přemýšleli, jaký typ se hodí na který zdroj zvuku. A pokud je to např. slušný velkomembránový kondenzátorový mikrofon, zjistíte, že kvalita nahrávky příliš neutrpěla. A hlavně - nemusíte zkoušet, jaký mikrofon na daný nástroj funguje nejlépe. Jistě, může tak dojít ke zvukovým kompromisům, ale ty nemusí ve finálním mixu být slyšet a celý proces nahrávání se tak může významně zkrátit. Jen aby bylo jasno: Něco takového doporučuji jen jako občasný experiment pro ty, kteří si sebekriticky přiznají, že vybíráním vhodného mikrofonu tráví příliš mnoho času.

A jak by podobný přístup vypadal při „míchání“? Což takhle sám sobě zakázat používat všechny plug-iny kromě jednoho? Ano, čtete správně. Stačí zvolit ten správný typ. Dle mého názoru by jím měl být tzv. channel strip. Co to vůbec je?

Netěšte se, většinou se u toho nikdo nesvléká. Plug-in channel strip je vlastně simulací jednoho kanálu analogového mixpultu. Obsahuje tedy zpravidla ekvalizér a kompresi, někdy také např. gate nebo de-esser. Vlastně se vracíme k podobnému přístupu, který jsem propagoval pouhé dva díly zpět v „kurzu rychlomixáže“. Omezíme se tím na použití komprese, ekvalizéru, panoramy a hlasitosti. Možná se teď ptáte, jakou má channel strip výhodu oproti nativnímu ekvalizéru vašeho DAW v kombinaci s kompresním plug-inem?

Hlavní přednost je v tom, že to vše máte úhledně před sebou a nemusíte přepínat mezi okny. Ekvalizér a kompresor se vzájemně ovlivňují a vy tuto interakci můžete ovládat z jediného kontrolního panelu. Další výhodou je zvukový charakter. Některé plug-iny např. napodobují zvuk pre.ampů Neve apod. Dnes vám ale plug-iny channel strip doporučuji především v zájmu jednoduchosti a přehlednosti. Možná zjistíte, že jste v rekordním čase vytvořili mix, který zní velmi dobře, protože není „zahnojený“ zbytečnými efekty a dalšími berličkami. Až když jste hotovi, můžete si dovolit trochu podvádět a některé stopy „namokřit“ reverbem. Hotovo! Ušetřený čas můžete věnovat např. partnerce, dětem, psovi nebo nějakému dobře vychlazenému moku. Nejen hudbou člověk je živ!

Psáno pro: časopis Muzikus 2016/03

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-serialy/Sam-doma-51-V-jednoduchosti-je-rychlost-aneb-umele-mantinely-nas-zenou-vpred~05~rijen~2016/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;