Sám doma 45 - Více pásem kompresoru přece musí znít líp

Sám doma 45 - Více pásem kompresoru přece musí znít líp
Sám doma 45 - Více pásem kompresoru přece musí znít líp

Povím vám pohádku o tom, jak vícepásmová komprese spasila hudbu. Dlouhá desetiletí vládla království mixu jednopásmová komprese. Jedinou alternativou bylo nekomprimovat. A tak museli chudí zvukaři a muzikanti chtě nechtě využívat služeb jednopásmové vládkyně a trpět její vrtochy. Toho okradla o transienty (úder trsátka o strunu či prvotní zvuk dopadu paličky na buben nebo činel), jinému způsobila nepříjemné „pumpování“ či „dýchání“. Téměř vždy signálu ubyly vysoké frekvence a nebozí zvukaři se je museli snažit zpětně „dohánět“. „Kéž by existovala jiná možnost,“ posteskl si občas někdo z nich, ale většinou se setkal jen s posměchem. Jiná možnost přeci není a nebude! Jednoho dne chytrý Honza, tak jako každé ráno, poněkud znechuceně usedl k mixážnímu pultu, když tu se mu v hlavě blýsklo: proč nezkusit komprimovat různé frekvence odděleně? Jen co si to řekl, zjevila se mu vícepásmová víla. Nic krásnějšího Honza nikdy předtím neviděl, tedy pardon, neslyšel. Najednou mohl silně komprimovat středy a nechat nejvyšší frekvence méně „zmáčknuté“, takže ve zvuku zůstalo více transientů. Jindy komprimoval pouze jedno pásmo tam, kde docházelo k nepříjemné rezonanci u hlasitějších tónů. Zvuk si zachoval většinu své dynamiky, jen ona zlá rezonance byla zkrocena. Honza nebyl sobec a o svůj objev se podělil s celým královstvím. Brzy se víle klaněl snad každý zvukař a kdysi neporazitelná vládkyně byla sesazena z trůnu. A pokud neumřeli, vesele tam vše vícepásmově komprimují dodnes.

 

Nelíbí se vám moje pohádka? Ani se vám nedivím. Děti by z ní vůbec nic neměly a zvukaři by se měli rekrutovat především z řad dospělých, kteří na pohádky nevěří. Ono to totiž s tou „multiband“ kompresí tak růžové není. Tak jako vás vždy varuji před nadužíváním jakéhokoli zvukařského nástroje, udělám to i tentokrát. Problém vidím totiž v tom, že když si pořídíte nový software pro DAW, téměř vždy máte první na ráně právě kompresi, která umožňuje zvlášť upravovat různé frekvence. Máme většinou k dispozici několik presetů, takže zvolíme např. přednastavený program Lead Vocal 1 a ono to pak zní tak krásně profi! Což o to, pokud nemáme na nastavování čas, podobné zkratky nám opravdu umožní poměrně rychle získat poslouchatelný výsledek. Neměli bychom však po takových plug-inech sahat automaticky u všeho. Jsou totiž případy, kdy nám jedno pásmo poslouží lépe (a někdy je dobré kompresor zcela vypnout). Vícepásmová komprese je totiž nemanželským dítětem klasického kompresoru a ekvalizéru se všemi neduhy, kterými trpí jeho rodiče. Mohou tak vzniknout nepěkně znějící fázové problémy (obzvláště v kombinaci s ekvalizérem) a dynamiku lze paradoxně zlikvidovat ještě účinněji. Přestože správně naladěný „multikompresor“ umí být ke zvuku šetrnější, je snadné dosáhnout i pravého opaku, tedy totální zvukové kastrace. Nastavujte proto opatrně a nebojte se - použít občas starý dobrý jednopásmový kompresor není žádná ostuda!

Psáno pro časopis Muzikus