Receptář bubenických nápadů - Bubeníkova KPZ, část první

Receptář bubenických nápadů - Bubeníkova KPZ, část první
Receptář bubenických nápadů - Bubeníkova KPZ, část první

Trávíte před odjezdem na koncert spoustu času úzkostlivým kontrolováním, jestli vám nic nechybí? Nebo jste nepoučitelný pankáč, jezdíte hrát s jedním párem paliček a koberec je pro vás sprosté slovo?

Musím se přiznat, že se spíš řadím do druhé skupiny bubeníků a moje lajdáctví už mě mnohokrát vytrestalo. Proto jsem se pro nás všechny nedbalce pokusil sestavit bubeníkovu krabičku poslední záchrany.

Začal bych nebezpečím jménem erární bicí a jejich rozbité nebo chybějící součástky.

Nejčastěji chybějící jsou filcové a plastové podložky pod činely (pozor na rozdílné průměry, 6 mm a 8 mm). Rezervní hi-hat clutch, stačí stržený závit a začíná strašit noční můra. Křídlové matky, pro ty, kdo je rádi používají, jsou u menších činelů nezbytnost. Pásky na natažení struníku: Kromě klasické kličky je super i multifunkční šroubovák. Na bubnech je spousta různých závitů, šmiknete plandající struny u struníku a sundáte tuny gafy, kterou předchozí uživatel vše oblepil. Gafu budeme mít s sebou i my. Vyvaroval bych se jí před koncertem, pokud se dá problém vyřešit elegantněji. Během koncertu je to však nejrychlejší pomoc a často jediná záchrana. Důležitý je koberec, protože ujíždějící kopák nikdy není zábava. Není od věci mít s sebou i ručník na židličku, pokud ji sdílíte s ostatními. S pružinou k pedálu, šrouby a podložkami byste měli být pokryti, co se mechanických úprav týče. Pokud hrajete opravdu velké koncerty, je samozřejmostí celý náhradní snare a pedál. Kdo hraje takové koncerty, ten to už ale asi ví. :)

Receptář bubenických nápadů - Bubeníkova KPZ, část první
Receptář bubenických nápadů - Bubeníkova KPZ, část první

Zvukové úpravy: Nejde jen o vymlácené blány erárních bubnů, i vaše vymazlená souprava může znít naprosto nesrozumitelně a otřesně v prostoru připomínajícím nádražní halu. Na druhou stranu suché místnosti také nejsou na hraní úplně nejpříjemnější.

K tlumení kromě moongelů a gafy doporučuji mít s sebou několik menších látek, např. kapesníků. Můžete je dát jen na kraj tomu (a připnout kličkou ke šroubu), na celý bubínek, za šlapku a přitlumit kopák, i na činel. Efektivní a velmi rychlý způsob změny zvuku, který využijete zvlášť během hraní. Není na škodu mít u sebe víc beaterů. Dřevěný/plastový vám dodá artikulaci, měkký naopak dozvuk v suché místnosti a snáze dosáhnete nižší dynamiky. Kromě všech možných metliček, tympánovek, špejlí a broomsticků beru i vícero druhů paliček. Taková javorová palička s malou měkkou hlavičkou bude znít na činelu úplně jinak než hikor. V suché místnosti se vyplatí vyzkoušet řetízek na činel. Další malé vychytávky, jako rolničky, mušle atd., dle chuti :)

O cizích bicích se snažte zjistit co nejvíce předem. A nejen o jakou soupravu se jedná, ale v jakém stavu se nachází. I velmi slušné high-endové bubny můžete v klubu najít v katastrofálním stavu.

Příště se podíváme, co se na šňůře bubeníkovi bude hodit mít v KPZ, když zrovna nehraje.

Psáno pro časopis Muzikus