přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

kytaraPeavey Electronics Corporation - historie firmy

14.11.2008 | sekce: pro muzikanty - seriály

Peavey Electronics Corporation - historie firmy

Peavey Electronics Corporation - historie firmy


Nástroje, aparatury a další audio zařízení, které tento americký kolos chrlí, jsou v našich krajích celkem dobře známé už z dob totality. Jako jedna z prvních zahraničních značek jsou k nám distribuovány již čtrnáct let. Sám jsem kdysi Peavey - kombo Bandit 112 vlastnil.

Peavey Electronics Corporation založil a po sobě pojmenoval Hartley Peavey. Výkonný manažer společnosti, která má třiatřicet poboček na třech kontinentech, zdůrazňuje, že firma uznávala a uznává jednoduché heslo: Nejlepší kvalita za dostupnou cenu. Ačkoli pod značkou Peavey vznikaly nejprve kytarové aparatury, nezůstalo u toho a sortiment se postupně rozrůstal na dnešních více než dva tisíce položek, které jsou distribuovány do sto třiceti šesti zemí. Společnost se intenzivně věnuje vývoji nových technologií, o čemž svědčí sto třicet patentů v oblasti výroby hudebních nástrojů a audio technologií. Do skupiny Peavey Electronics Corporation patří Crest Audio, Trace Elliot, MediaMatrix, Architectural Acoustics a PVDJ. Dnes je jistě velmi zajímavé, že naprostá většina výrobků je stále vyráběna v USA a Británii. Pouze výrobky nejnižšího segmentu jsou vyráběny na Dálném východě. Tento kolos zaměstnává zhruba dva a půl tisíce zaměstnanců a ročně uvádí kolem osmdesáti novinek.

Kdo je Hartley Peavey

Rodák z města Meridian, kde má dodnes Peavey ředitelství, před třemi lety obdržel čestný doktorát od své Almy mater, která ho již dříve vyznamenala zařazením mezi své "Alumni Fllows" (významní absolventi). Ač je Hartley Peavey držitel mnoha ocenění, jedno mezi nimi velmi vyčnívá. V roce 1991 byl totiž vyznamenán samotným prezidentem USA (G. H. W. Bush, toho času... ten starší ;-) za úspěchy v dobývání mezinárodních trhů a systém vzdělávání maloobchodníků. Neubráním se a ještě vám řeknu, že tenhle borec má otisknuté ruce na Sunset Boulevaru v Hollywoodském Rockwallku... vedle Jima Marshalla nebo Teda McCartyho (prezident fy Gibson - jen pro pořádek) ... mazec. Vtipná poznámka v jeho profilu praví, že můžeme být všichni šťastní, že nebyl Hartley lepší a úspěšnější kytarista - nebyl by pak asi rozjel firmu Peavey Electronics.

Historie firmy Peavey

Počátky tohoto příběhu leží v 50. letech minulého století v Mississippi. Sám Hartley Peavey na tu dobu velmi rád vzpomíná: "V polovině padesátých let bylo Mississippi doslova kolébkou rock and rollu". Od čtrnácti let pracoval v otcově obchodě s deskami. To, že máme Peavey spjaté zejména s produkty pro kytaristy není náhoda. Hartley Peavey (HP) totiž jako kytarista začínal. Ke kytaře ho přivedl, jak on sám říká, koncert Bo Diddleyho v roce 1957. Jako mnozí jiní i on prosil otce o kytaru. Ten však, v souladu s tradicemi, synovi instrument nedopřál, že prý až se naučí hrát. Jak sám říká, představa čekání nebyla lákavá, a tak si upravil klasickou "španělku" na kovové struny a sestrojil si vlastní snímač. S aparátem u otce také nepochodil, a tak někdy na přelomu let 1957 a 1958 vzniklo první "pívíčko". Brzy si vydobyl reputaci kutila schopného stavět zesilovače, když si však uvědomil, že ho z každé skupiny vyrazili hned poté, co všem postavil zesilovače, opustil kariéru kytaristy.

V roce 1965, kdy promoval na Mississippské státní univerzitě, založil mladý Hartley firmu v pokoji nad otcovým obchodem. A to už si stihnul nechat patentovat schéma prvního zesilovače. Zahájil pětatřicetiwattovým tranzistorovým aparátem Peavey Musician, které vyráběl sám rychlostí kus týdně. Už za tři roky představuje první "péáčko", které si mohly dovolit i začínající kapely. V té době byl trh s nástrojovými aparaturami poměrně nasycený, za to v segmentu PA byl hlad. Jeho čtyřkanálový stowattový PA systém s dvěma 4 x 12`` sloupovými kabinety byl obrovským úspěchem. To velmi pomohlo dalšímu rozvoji společnosti. Za půjčené peníze se přestěhoval do dílny a najal dva zaměstnance. Jeden stavěl bedny, druhý je potahoval, zatímco HP pájel elektroniku.

Útlum zájmu o lampové zesilovače, které byly drahé, těžké a potřebovaly údržbu, podnítil vývoj tranzistorového zesilovače, který by zněl jako lampový. Slovy HP: "Pokoušeli se o to všichni, ale šli na to špatně. Mysleli, že to je v gainu, ale to byla jenom část problému". HP si nechal patentovat obvod "Saturation", a záhy tak přišlo na svět kombo Peavey Bandit - na několik let nejprodávanější kombo na světě. V dalším vývoji se zabýval reproduktory - jeho dodavatelé nebyli schopni splnit jeho požadavky. Jak HP říká: "Reproduktor je mnohem lepší ohřívač okolí než zařízení na přenesení zvuku. Pouhé čtyři procenta příkonu dokáže přeměnit ve zvuk, ostatních šestadevadesát procent přemění na teplo." Protože zesilovače Peavey pravidelně odpalovaly dodávané reproduktory a jejich výrobci jen krčili rameny, přišli inženýři z Peavey s vlastními návrhy. 1977 byly představeny reproduktory Black Widow, které jsou populární dodnes. V této době Peavey ještě nevyráběl kytary ani basy. Rozruch, který udělal HP na trhu s cenami, se vůbec nelíbil jiným výrobcům, kteří přišli na to, jak se HP "pomstít". Obchodníkům s hudebninami vzkázali, že jim nebudou dodávat kytary, pokud oni nebudou odebírat jejich aparáty. HP pochopil, že je třeba vstoupit do komodity nástrojů. Ještě ten samý rok zapojil Peavey do výroby kytar CNC frézy, které výrobu zpřesnily a zlevnily. O deset let později vstoupila firma Peavey na trh multitracků se vznikem divize Audio Media Research. 1993 Peavey vzalo pod křídla společnost MediaMatrix. V roce 1998 společnost koupila Crest Audio a o sedm let později převzali Trace Elliot.

Peavey produkty

Tak jako jinde, i u Peavey dobře vědí, že nejlépe prodává spojení s významným a populárním hudebníkem. Tím lépe, je-li to virtuos na svůj nástroj, neb pak lze předpokládat, že mu není jedno, na co a přes co hraje. První velké jméno je Eddie Van Halen. Ve spolupráci s ním firma vyvinula zesilovač 5150. Dalším plodem spolupráce byla kytara Wolfgan, kterou Eddie pojmenoval po svém synovi. Po Eddieho rozchodu s Peavey v roce 2004 začala spolupráce s Joe Satrianim na zesilovačích JSX.

Známé jsou ale i další produkty. Populární byly koncové zesilovače řady CS, které byly představeny v roce 1976. Měly vestavěný elektronické crossover a jejich životnost byla pověstná. Oblíbené byly i reproduktory: Black Widow, Scorpion, Sheffield. Taktéž kombo Bandit, které je dnes už v třetí generaci vyráběno stále. I v Čechách jsou dobře známá komba řady Classic. Zmíněné kytary Wolfgang byly tak populární, že mají svůj fanklub, viz odkazy. Zesilovač EVH 5150 byl pro mnoho hráčů tvrdších stylů tou jedinou správnou volbou. Po odchodu EVH byl 5150 přejmenován na 6505, což je de facto zkratka let 1965-2005, tedy doby, kdy je firma Peavey v hudebním byznysu, a kytary Wolfgang na HP Signature.
Design obou výrobků je totiž majetkem společnosti, a tak stačila pouhá změna označení výrobku. Oba výrobky doznaly rozšíření možností.

Peavey Electronics Corporation - historie firmy

Peavey Electronics Corporation - historie firmy



Rozhovor s Marcem Rizzem
kytaristou etno hardcore metalových Soulfly

S Marcem jsem se měl setkat na open air festivalu Brutal Assault v Jaroměři, kde vystoupili Soulfly jako headliner. Ten den jsem ale už odjížděl do Budapešti na festival Sziget, a tak jsme se domluvili, že se potkáme tam, protože i tam Soulfly na Hammerword Stage vystupovali. Přes veškerou snahu všech managerů se však nepodařilo v Marcově nabitém programu najít volnou chvilku, takže jsem ho nakonec dohnal až někde v Německu přes jeho tour manažerku pro Evropu, Gloriu. Ono stihnout osmnáct koncertů za osmnáct dní v osmi zemích není úplná legrace.
Se Soulfly Marc hraje na posledních dvou albech Prophecy a Dark Ages. Předtím hrál v Ill Nino, se kterými natočil tři alba. Kromě této práce se věnuje sólové dráze, tento rok vydal druhé album The Ultimate Devotion. Spolu s Maxem Cavalerou mimo Soulfly natočil ještě projekt Inflikted. Protože je tento velmi úspěšný, dnes třicetiletý američan z New Jersey firemním hráčem Peavey, přináším vám s ním pro osvěžení článku o historii značky Peavey krátký rozhovor.

Marco, jaká je tvoje aktuální sestava? Používáš stejné vybavení pro Ameriku i Evropu, nebo se liší?
Používám stále stejnou sestavu v Evropě i Americe. Hraju na kytaru Peavey přes Peavey aparát. Konkrétně kytaru Peavey HP Signature Special a aparáty JSX (Joe Satriani signature).

Takže používáš stejnou sestavu jak pro turné, tak třeba pro kliniky? Ptám se proto, že někteří kytaristé třeba na festivalech používají aspoň zčásti nabídnutou backlinu a používají jednodušší sestavy pro úsporu času...
Ne, používám vždy stejnou sestavu, ať hraji se Soulfly, sólové koncerty nebo na klinikách.

A jak ses vlastně dostal ke značce Peavey?
Dave Ellefson (bývalý baskytarista Megadeth, dnes např. Ministry; firemní hráč Peavey) mně jednou ukázal jejich kytary a od té doby na ně stále hraju.

Můžeš nám přiblížit tvou kytaru? Je nějak modifikovaná?
Ne, je to standardní HP Special. Vyhovuje mně, že je malá, protože jsem malej kluk :-) Má dva humbuckery a obouzvratné tremolo, perfektně mi sedí...

Marco, jak jsi se dostal k muzice?
Na kytaru jsem začal hrát v osmi letech, když jsem poprvé uslyšel Led Zeppelin :-)

Aha, takže máš rád "cepelíny", koho dáls mohl označit za svůj vzor?
Jej, těch je hodně, počkej, no, mezi ty opravdu top patří Joe Satriani, Paco de Lucia, Jason Becker, Marty Freidman...

Škoda, že jsme se nepotkali na Szigetu, jak sis hraní na tomhle největším evropským festivalu užil?
Sziget byl super. Mraky energie od lidí...

Hodně pracuješ, máš vůbec čas na nějaké koníčky?
No, vlastně trávím skoro veškerý čas muzikou, ale mám rád třeba box.

Řekni nám něco o tom, jak hraješ. Vím, že hraješ jak prsty, tak trsátkem; hraješ metal a taky flamenco...
No, hlavně hodně cvičím, každý den. Ono to ani jinak nejde, když chceš hrát flamenco ;-)

Jak vypadají tvoje kliniky?
Mají hodně uvolněnou atmosféru. Hodně si je užívám, prostě jenom přijdu a hraju a bavím se s klukama o hraní nebo na co přijde řeč...

Produkce

Ze současné produkce se jen ve zkratce podíváme na modelové řady kytar a zesilovačů. Upozorňuji, ženabídka pro USA a Evropu se liší.

Kytary

HP Signature: vlajková série, pojmenovaná po Hartley Peaveyovi. Nahradila kytary Wolfgang. Osm modelů. Pevné kobylky i dvouzvratné tremolo s možností uzamknutí. Osazena vždy dvouma humbackerama. Vzhledem mírně podobná kytarám PRS.

Omniac: vyvinuta spolu s Jerry Donahuem, model Omniac JD je osazený 2x Jerry Donahue Signature Seymour Duncan s pětitipolohovým přepínačem. Vzhledem vychází z telecasteru.

Generation EXP: vychází z telecasteru, osm modelů. Nabízí kombinace desetiti snímačů, včetně sedmi piezzo s obvodem simulujícím akustický zvuk. Kytary kombinující tradiční a moderní, jsou velmi univerzální. Olšové tělo, v jednom případě s javorovým topem, javorový krk buď s palisandrovým nebo javorovým hmatníkem.

V-Type: dva modely, jeden se strunami skrz tělo, druhý s tremolem. Reverzní hlava.

The Rotor: vzhledem vychází z Exploreru. Čtyři modely, osazené vždy 2 x HB s keramickými magnety. Jeden s tremolem, tři s patentovanou Dual-Compression kobylkou pro delší sustain + struník. Mahagonové tělo i krk, krk průběžný.

Vortex: divoké metalové véčko, jeden model. Hlava hokejka. 2 x HB, ovladač pouze volume a třípolohový přepínač snímačů. Lipové tělo, javorový krk, palisandrový hmatník.

Predator: Jeden model. Zaměřen na vynikající poměr kvalita a možnosti vs. cena. 2 x HB. Osazena tremolem.

The Raptor: dva modely. Série pro začátečníky. Buď 1 x HB nebo 1 x HB a 2 x SC.

Rockingham: dva modely, buď s pevnou kobylkou nebo bigsby tremolem. Kytara s dutým tělem (hollow), f-výřezy, klenutou vrchní deskou, 2 x HB.

JF: jak název napovídá, určeno pro jazz and fusion. Dva modely, buď s pevnou kobylkou nebo bigsby tremolem. Krk lepený, vzhledově podobné Riviera.


Zesilovače

JXS: Joe Satriani Signature model. Vychází z Triple XXX. Dvě komba (2 x 120ť a zjednodušená 5 W verze JSX Mini Colossal), hlava a box. Hlava 120 W celolampa, 4 x 12AX7, 4 x EL34, možnost přepnutí na použití 6L6GC. Tři kanály. Čistý kanál: volume, bass, mid, treble. Crunch kanál: gain, volume, bass, mid, treble. Zkreslený kanál: gain, volume, bass, mid, treble. Noise gate na zkreslených kanálech. Master volume. Spínatelná efektová smyčka s ovladači send a return úrovně. Resonance a presence v master sekci. Line out s ovládáním úrovně.

Triple XXX: hlava a box. V konci ale 6L6GC, možnost změny na EL34. Také 120 W, tři kanály. Ovládací prvky se jmenují na zkreslených kanálech Bottom, Body a Hair (basy, středy, výšky; toto Peavey používali a používají i na jiných aparátech). Nemá noise gate, nemá resonance a presence.

6505: nástupce 5150. Hlava, kombo 2 x 12", box. 120 W, 5 x 12AX7 a 4 x 6L6GC, dva kanály se společným EQ (basy, středy, výšky) a resonance a presence v master sekci. Spínatelná efektová smyčka.

Čistý kanál: pre a post gain, zkreslený pre a post gain, bright a crunch switch. Výstup z předzesilovače.
Verze 6505+ má o jednu 12AX7 víc, navíc pro každý kanál ekvalizér zvlášť, stejně jako resonance a presence pro každý kanál. Lze footswitchem spínat clean, rhythm a lead.

Winsdor: hlava, box, kombo Winsdor Studio a kombo Nano Valve. Lampové, retro, jednokanál. V koncové sekci zařazený resonance a presence. Patentovaný obvod Texture pro napodobení moderního class A/B a vintage class A.

Penta: lampová hlava a box. Jednokanál, 140 W, pět (odtud název) volitelných gain a EQ voicing možností. Keramické patice lamp, špičkové součástky, zakázkové americké transformátory.

Classic: celolampové, hlava a pět komb v různých variantách. 30 a 50 W zesilovače s EL84. V sérii najdeme jak zesilovače Classic tak Delta Blues. Dlouhodobě velmi úspěšný a žádaný aparát.

Valve King: lampové, hlava, box, komba 1 x 120ť a Royal 8. Současný prodejní hit. Hlava 100 W, 3 x 12AX7 a 4 x 6L6GC. Dva kanály, každý svůj EQ, spínatelný volume a gain boost na zkresleném kanále pro sóla. Resonance a presence a dokonce i reverb! Má obvod Texture, otočný potenciometr, kterým volíte chování koncového zesilovače.

Transtube EFX: tranzistorová hlava s transtube technologií, devět digitálních efektů. Cenově zajímavá.

Transtube: notoricky známé aparáty. Najdeme zde jak komba Bandit, tak Envoy, Rage, Backstage i Solo. Jak říkají u Peavey, TransTube série je budoucností kytarových aparátů. Díky obvodu T-Dynamics je
možné dosáhnout zvuku plně vybuzeného konce i při nižších hlasitostech.

Nashville: jediný model Nashville 112 pro steel kytary.

Zajímavé linky
Oficiální stránky Peavey Electronics: www.peavey.com a www.peavey.co.uk
Klub kytar Wolfgang: www.wolfgangguitars.com
a aktuálnější, www.rocknrollweekend.com/index2.html
Hollywood RockWallk: www.rockwalk.com/inductees/inductee.cfm?id=57

Psáno pro: časopis Muzikus 2007/12

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-serialy/Peavey-Electronics-Corporation-historie-firmy~14~listopad~2008/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.