Muzislovník

Téma této technicko-jazykové lekce volně plyne z minula (anglicky flows without restraint from the last time). Mikrofonní vstupy na mixážním pultu (microphone inputs on a mixing console) bývají v dnešní technicky pokročilé době (technically advanced present times) už téměř výhradně symetrické (nearly always balanced). Už jenom ty nejlevnější šmejdy (only the cheapest trash, trumpery) mají mikrofonní vstupy asymetrické (unbalanced mike inputs). Dokonce ani takzvané fantomové napájení kondenzátorových mikrofonů (phantom powering of condenser microphones) není bez kabelové symetrie (balanced cables) možné.

 

Symetrický mikrofonní kabel (balanced microphone cable) vypadá tak, že uvnitř společného stínicího opletení (common shielding, common cable braiding) leží vedle sebe dva geometricky shodné signálové vodiče (two geometrically coincidence signal wires). Jsou schované ve společném stínění, takže elektromagnetické rušení (electromagnetic disturbance, electromagnetic interference), jež k takovému kabelu přichází vzhledem k jeho rozměrovým poměrům z velké dálky, se do signálových vodičů naindukuje ve shodné velikosti a fázi (induce in according current and phase), zatímco užitečný signál z mikrofonu putuje oběma žílami ve vzájemné protifázi (in antiphase, in the phase opposition) - když je v jedné plus, je v tom okamžiku v opačné mínus a naopak. Rozdílový mikrofonní zesilovač (differential microphone amplifier) potom zesílí pouze rozdílový signál (differential signal) z obou vstupů a soufázový naindukovaný šum se v něm vyruší (co-phasal induced noise is suppressed). Kvalitu elektrické symetrie vstupu (quality of the electrical input symmetry) udává činitel potlačení souhlasného signálu - CMRR (common mode rejection ratio).

 

Kabel vypadající podobně jako symetrický, leč určený pro asymetrický přenos stereofonního linkového signálu (unbalanced conveyance of the stereo line signal).- běžné jsou v domácí audiotechnice (home audio technology) - není příliš vhodný kvůli oddělenému stínění mezi oběma signálovými žílami (detached shielding between both signal wires). To může efekt symetrického kabelu snížit (it can reduce the effect of the balanced cable), hlavně při velkých délkách vedení.

 

Naopak, použití symetrického mikrofonního kabelu pro asymetrický stereofonní linkový signál vadí obvykle méně, protože zhoršený přeslech mezi kanály vlivem kapacity mezi signálovými žílami (interchannel crosstalk owing to capacitance between signal wires) není většinou patrný (discoverable). Přeslech, tedy pronikání signálu z jednoho stereokanálu do druhého, není zhruba od hodnoty 20 dB výše uchem zjistitelný skoro vůbec (almost not detectable by ear), protože běžný zvukový signál bývá v obou stereo kanálech při běžném provozu dost podobný (something like).

 

Symetrický vstup lze obvodově zrealizovat (carry out the circuit) buď vhodným zapojením polovodičů či elektronek (adequate connection of semiconductors or electron valves) nebo taky pomocí symetrizačního transformátoru (balanced-unbalanced transformer). Toto řešení je sice výrazně dražší, ale kromě galvanického oddělení (galvanic isolation) elektroniky mikrofonu od obvodů mixpultu nepřináší mnoho výhod (is almost gainless).

Psáno pro časopis Muzikus