Muzislovník - nastavené povídání o automatizaci mixpultů a o jeho výstupu

Řídit mixpult počítačem neznamená nadbytečnost osoby zvukaře (computer control of an mixing console does not mean that the sound engineer is redundant), protože i tehdy zvukař musí svým citem a zkušeností rozhodnout (because he has to decide using his feeling and experience), co, kdy a jakým způsobem se má změnit (what when and which way should be changed). Jen tyto akce uloží do digitální paměti (these actions could be stored in a digital memory), aby mohly být později vyvolány a použity v daném čase a místě samy (to be recalled and used on the right place in the right time).

 

Pro automatizaci nejlépe vyhovuje, když je i celá zvuková cesta digitální (the whole signal path is digital). Potom lze v běhu času měnit nejen úroveň zesílení (volume level) příslušného mixážního modulu, ale i jeho korekce (equalisation) úroveň signálu v pomocných sběrnicích (in auxiliary busses), pravolevou pozici ve stereováze (panorama) a podobně.

 

Výstupní část analogových mixpultů (the output part of mixing consoles) se obvykle liší podle toho, jestli je tento přístroj určen jako záznamový do studia (recording in the studio) nebo pro smíchání živého ozvučení (for P.A. sound reinforcement), a taky podle toho, kolik za něj chtějí peněz. Pro snazší a jednoduchý popis se uvádí číslem jeho počet vstupů (number of input modules), počet podskupin (number of subgroups) a počet hlavních výstupů (number of the output channels), například 24-4-2. Toto číslo znamená, že jde o stereofonní (stereophonic, binaural) mixážní pult, to je ta dvojka na konci, který má 24 monofonních vstupních modulů a čtyři podskupiny. Tato čísla mohou být zavádějící (misleading) v tom, že ti velkorysejší (broad-minded, grand-scale, munificent) výrobci (producers) udávají i vstupy stereofonní za jeden a podskupiny berou za stereofonní samozřejmě, zatímco ti ostatní (cramped, narrow-minded) počítají stereofonní vstupy za dva a stereofonní podskupuiny taky za dvě. Aby bylo srovnání korektní (correct comparison), tak v tomhle je potřeba si napřed udělat jasno (resolve). Dalšími pomocnými výstupy může být u studiových pultů příposlech do režie, označovaný obvykle slovy control room, někdy je vyveden zvlášť přes samostatný regulátor hlasitosti (volume control) i sluchátkový příposlech (headphone monitoring). Příště si popíšeme rozdíly ve výstupním uspořádání mixpultů typu split a in-line a na mixpulty se už vykašlem’ (we sneeze at mixing consoles already).

Psáno pro časopis Muzikus