Max for Live - Extrémně osobní Ableton Live

V minulých dílech jsme si připravili jednoduchý patch, pomocí kterého přidáme ke každé notě na vstupu další dvě noty, čímž vytvoříme durový akord nad tímto tónem.

Pojďme v tomto patchi pokračovat a udělejme jej ještě sofistikovanějším. Nejdříve uděláme to, že vyšším tónům, které přidává náš patch, ubereme hlasitost. Díky tomu bude náš melodický hlas nejsilnější a ostatní hlasy budou znít více jako doprovodné. A později zkusíme patch udělat ještě praktičtější a zkusíme jej nadefinovat tak, aby nepřidával tóny pouze do durového akordu, ale abychom mohli nadefinovat, kdy se má vytvořit akord molový, tak aby výsledný akord vždy patřid do dané tóniny.

 

V současné verzi našeho patche se dopouštíme určitého prohřešku, který byhom měli mít na paměti. Měli bychom o této „díře“ vědět a danou situaci pokud možno dostat pod kontrolu. Zatím to nevadilo, ale v případě, že budeme na patchi dále pracovat, mohlo by nám to přinést problémy.

Max for Live - Extrémně osobní Ableton Live
Max for Live - Extrémně osobní Ableton Live

O co jde? Jak jsem uvedl dříve, každá MIDI nota musí obsahovat informace o alespoň třech údajích. Jsou jimi výška tónu, hlasitost a MIDI kanál. Jak to probíhá v našem patchi? Vyšleme informaci (zprava) o MIDI kanále, hlasitosti a následně o výšce tónu. Informace o výšce tónu zároveň vyšle celou informaci o notě dál. Co tvoříme v našem patchi dál? Zvýšíme výšku tónu a vyšleme tuto výšku tónu znovu. Ale pozor! Nevyslali jsme znovu informaci ani o MIDI kanále, ani o hlasitosti. Teoreticky by nás tedy prostředí Max for Live mohlo varovat (nebo dokonce zastavit) a nová MIDI nota by vyslána nebyla. Mac for Live se tak ale nechová. Jednoduše podrží naposledy přijaté informace a ty znovu také pošle. Tedy ačkoliv prostředí Max neobdrželo žádnou novou informaci o MIDI kanálu, ani o hlasitosti, použije tu informaci, kterou dostalo naposledy. Tedy další MIDI nota (ta, kterou jsme vytvořili) sdílí stejný MIDI kanál a stejnou hlasitost jako námi vyslaná původní nota. Proč ne? Dosud to vlastně bylo docela praktické. Ale je dobré mít to na paměti, že u dalších not, které vytváříme, nemáme jejich MIDI kanál a hlasitost úplně pod kontrolou a jsme plně závislí na tom, jakou informaci dostalo prostředí Max naposledy.

Max for Live - Extrémně osobní Ableton Live
Max for Live - Extrémně osobní Ableton Live

Nyní ale potřebujeme kontrolu nad hlasitostí nově vytvořených not získat. Protože chceme námi transponované noty zeslabit. Nejdříve se podíváme na řešení, jak to udělat správně, a pak se jen v rychlosti zmíním o řešení, které by začátečníka možná napadlo, ale nefungovalo, a to z důvodu čistě didaktických. Snadno na něm pochopíme Max for Live více do hloubky, budeme více rozumět jeho struktuře a logice.

Psáno pro časopis Muzikus