Max for Live - Extrémně osobní Ableton Live

Dnes máme trošku neobvyklou situaci, protože budeme vytvářet patch pro Max (nikoliv Max for Live), který se nám bude hodit do druhého mého seriálu o DAW na konci časopisu. Jedná se o jednoduchý softwarový MIDI patchbay sečtyřmi vstupy a dvěma výstupy (samozřejmě lze počet snadno změnit).

Nejdříve se podívejme, jak vypadá výsledek.

Max for Live - Extrémně osobní Ableton Live
Max for Live - Extrémně osobní Ableton Live

A teď se podíváme na funkce jednotlivých objektů, začneme logicky shora.

[loadmess] je objekt, který při otevření patche vyšle nějakou zprávu (message). Parametr 1 říká, že má být při otevření patche vyslána zpráva 1, tedy [loadmess 1]. Tuto zprávu potřebujeme v následujícím objektu [midiinfo]. Tento objekt je schopen ze svého prostředního výstupu vyslat seznam názvů všech aktuálně dostupných MIDI portů, jakmile do jednoho ze vstupů přijde událost 1. Pokud přijde událost do levého vstupu, vyšle názvy MIDI výstupů. Pokud přijde událost do pravého vstupu, vyšle názvy MIDI vstupů. Nás na začátku zajímají vstupy, proto jsme zprávu 1 poslali do pravého vstupu.

Dalším objektem je řada objektů [umenu]. Jedná se o grafický objekt (GUI) lokálního menu (seznamu). Na toto menu můžeme kliknout a vybrat některou z položek v menu. Levý výstup vysílá číslo v pořadí vybrané položky z daného menu. Prostřední výstup vysílá přímo název dané položky jako text. A poslední výstup vyšle kompletní výpis. Do dalšího objektu potřebujeme znát přímo text daného MIDI vstupu, proto použijeme prostřední výstup.

[midiin] je, jak samotný název objektu napovídá, MIDI vstup. Sem přicházejí MIDI data ze všech připojených MIDI zařízení. Respektive když na objekt klikneme dvakrát, zobrazí se menu se všemi připojenými MIDI porty a my si zvolíme, ze kterého konkrétně nás v tomto objektu MIDI data zajímají. Nicméně my jsme sem připojili [umenu] objekt, který dělá to stejné. Nastaví příslušný MIDI port.

Vlevo vedle MIDI vstupního objektu máme objekty [radiogroup]. Jedná se opět čistě o grafické objekty s grafickým výběrem různých možností. V tomto případě nelze vybírat vícero možností současně, ale objekt lze přepnout do režimu, kdy lze vybírat vícero možností současně (graficky se pak objekt přepne na křížky).

Následuje sada důležitých rozhodovacích objektů, které vlastně dělají celou práci. Tyto objekty přepínají, do kterého MIDI výstupu budou data z daného MIDI vstupu vysílána. Objekt se jmenuje [ggate]. Jak graficky naznačuje, dokáže jeden (pravý) vstup posílat buď do levého nebo pravého výstupu. To je obecně velmi praktický objekt. Přepínání lze provádět buď pomocí kliknutí na samotný objekt [ggate], nebo pomocí levého vstupu s hodnotami 0 a 1. Právě tyto hodnoty vysílá připojený objekt [radiogroup], výběr první volby (0) nebo druhé (1).

Logicky následují objekty [midiout], což jsou analogicky k [midiin] MIDI výstupy. Na začátku jsme si definovali, že mají být 2, proto jsou tady 2. A samozřejmě stejně jako MIDI vstup, potřebuje i MIDI výstup informaci o tom, na jaký konkrétní MIDI výstup mají být přijatá MIDI data vysílána. Proto potřebujeme podobnou sadu objektů, jako máme úplně nahoře, tedy [loadmess 1], [midiinfo] - tentokrát s levým vstupem, protože nás zajímají MIDI výstupy -, a dva objekty [umenu], pomocí kterých nastavíme, který [midiout] vysílá data na jakém MIDI portu.

A máme hotovo. Aby byl celý patch uživatelsky přívětivější, můžeme označit pouze ty objekty, které mají grafický význam, a z menu Object vybrat položku Presentation. Poté přepneme okno Max do režimu prezentace a uvidíme pouze tyto grafické objekty. Ty uspořádáme tak, aby to uživateli dávalo smysl, a patch se snadno a logicky ovládal. Teď už může s naším patchem pracovat kdokoliv.

Psáno pro časopis Muzikus