Max for Live - Extrémně osobní Ableton Live - Učíme se sami

Max for Live - Extrémně osobní Ableton Live - Učíme se sami
Max for Live - Extrémně osobní Ableton Live - Učíme se sami

Pokud chceme v Max vytvořit jakýkoliv objekt, který je specifický pro Live, začneme v názvu objektu psát právě live. Tedy obecně [live.xy], kde xy je už specifický objekt. Toto jsou specifické objekty pro Ableton Live. Pokud se jedná o grafický objekt, třeba [live.slider], bude graficky vypadat přesně stejně, jako vypadá slider v Ableton Live. Stejně tak třeba [live.button], [live.text], [live.tab], [live.dial], [live.numbox] a mnohé další.

My si dnes ale chceme začít s Ableton Live povídat. Samozřejmě se ve výsledku bude jednat o oboustrannou komunikaci. Tedy jednak budeme Ableton Live pozorovat, v jakém stavu jsou určité parametry nebo hodnoty, ale zároveň budeme schopni Ableton Live také ovládat a tyto parametry a hodnoty měnit. Ve výsledku ideálně samozřejmě na základě pozorování. A proto se nejdříve vrhneme právě na to pozorování.

Max for Live - Extrémně osobní Ableton Live - Učíme se sami
Max for Live - Extrémně osobní Ableton Live - Učíme se sami

Slovo „pozorovat“ jsem nezvolil samozřejmě náhodně. Objektem, na který se dnes zaměříme, je totiž [live.observe]. Tento objekt „monitoruje změny v objektech Live“ (jak říká nápověda). Co může takovým pozorovaným objektem Live být? Například fader hlasitosti kanálu 4; nebo délka MIDI Noty kanálu 2, která začíná na druhém taktu, třetí době; nebo barva stopy či MIDI partu; nebo hodnota třetího parametru druhého efektu Insert (plug-inu) na výstupním kanálu; anebo dokonce i verze použitého Ableton Live, či použitý operační systém. V podstatě téměř vše, co vás jen napadne.

Otázka je nasnadě: Jak Max for Live pozná, který parametr chceme zrovna pozorovat? Objekt [live.observe] úzce spolupracuje s objektem [live.path].

Max for Live - Extrémně osobní Ableton Live - Učíme se sami
Max for Live - Extrémně osobní Ableton Live - Učíme se sami
Psáno pro časopis Muzikus