Max for Live - Extrémně osobní Ableton Live - Poslouchejme Live

Max for Live - Extrémně osobní Ableton Live - Poslouchejme Live
Max for Live - Extrémně osobní Ableton Live - Poslouchejme Live

O tomto objektu jsme si již říkali, a tak jen v rychlosti připomenu, že tento objekt vyžaduje cestu (ID) k danému objektu, který má pozorovat (to očekává v pravém vstupu) a konkrétní vlastnost, kterou má na této cestě pozorovat (to očekává ve vstupu levém). Jaké objekty chceme pozorovat? Přeci objekty volume a panning vybrané stopy. Ale tyhle cesty už přece známe! Ty už jsme jednou hledali, když jsme chtěli přesně tyto stejné parametry z XY ovladače řídit. Tentokrát tedy ani nemusíme chodit do LOM - dokumentace The Live Object Model- a můžeme se

podívat do našeho patche. Cesta je tedy následující: [path live_set view selected_track mixer_device volume] (respektive panning pro stereopozici). Stejně jako minule tedy vytvoříme objekt [message] s touto cestou. A nyní už v podstatě můžeme kopírovat z minula. Výstup z tohoto objektu pošleme do objektu [live.path], který nám z dané cesty zjistí ID, které potřebuje objekt [live observer]. Opět budeme stejně jako minule potřebovat objekt [t b l]. Z 1. výstupu „b” pošleme data do dalšího objektu [message], který bude obsahovat [property value]. Důvod je ten, že na daném objektu volume chceme pozorovat jeho vlastnost hodnota (value). Pozapojujeme stejně jako minule vše do nového objektu [live.observer]. A máme v podstatě hotovo. To samé ještě musíme udělat pro panning.

Nyní tyto dva [live.observe] pozorují hodnoty hlasitosti a stereopozice aktuálně vybrané stopy. Teď už víme, proč máme být praštěni, když v Abletonu Live vybereme novou stopu. Tímto praštěním pošleme znovu cestu do právě vytvořených objektů [live.observer], aby od tohoto okamžiku začaly tyto objekty pozorovat hodnoty právě nově vybrané stopy. (Pozorováním jsem zjistil, že je ono praštění dobré maličko pozdržet, rozhodl jsem se pro 5 ms, proto jsem zařadil objekt [delay 5]) Teď už jen musíme hodnotu z objektů observer vynásobit 100, protože hodnoty v Abletonu Live jsou normalizované 0-1. Pozor si musíme dát na to, abychom násobili číslo Float, tedy objekt musí vypadat [* 100.] (s tečkou!). Vzhledem k tomu, že náš XY objekt [pictslider] očekává zprávu v podobě [set x y] (slovo set tam musí být proto, aby data znovu nevysílal ven, to nechceme, abychom data neposílali znovu do Live a ten zase zpět do patche, a tak dokolečka ve smyčce). Vytvoříme tedy objekt [pak i i], kde sloučíme data z vynásobených pozorovatelů a z objektu [pak i i] pošleme data do [prepend set], čímž dostaneme požadovanou zprávu.

A máma hotovo! Nyní náš patch nejen data vysílá, ale také pozoruje hodnoty aktuálně vybrané stopy a dá se s ním skvěle pracovat.

Psáno pro časopis Muzikus