Letem kytarovým světem - Velikáni kanadského rocku

Letem kytarovým světem - Velikáni kanadského rocku
Letem kytarovým světem - Velikáni kanadského rocku

The giants of Canadian rock (pro 56 % Kanaďanů)

Les géants du rock canadien (pro 20 % Kanaďanů)

Velikáni kanadského rocku (pro nás)

Tak pozor, tohle není „jen“ o Rush či BTO... To je totiž pořádný záběr, protože Kanada vždy hrála na poli světové rockové scény neoddiskutovatelnou roli...

A v některých případech z ní vzešly i soubory, které se staly jedněmi ze základních či vůdčích představitelů určitých stylů... Navíc vliv kanadské scény obecně na rock je dokonce i takový, že na rozdíl od řady dalších zemí je pojem „kanadská scéna“ mnohdy již zaběhlým termínem...

Podívejme se tedy na rockovou část šestého největšího hudebního průmyslu na světě, který podpořil domácí umělce mj. i systémem MAPL (M -

autorem hudby je Kanaďan, A - umělcem je Kanaďan, P - umělecký čin byl natočen v Kanadě nebo v Kanadě byl prezentován, L - texty jsou napsány Kanaďanem), na základě něhož nařídila kanadská vláda rádiím, aby určité procento pouštěné hudby (od 25 %) bylo kanadské provenience.

Letem kytarovým světem - Velikáni kanadského rocku
Letem kytarovým světem - Velikáni kanadského rocku
Letem kytarovým světem - Velikáni kanadského rocku
Letem kytarovým světem - Velikáni kanadského rocku

Embarrassing sixties / Sixties embarrassantes / Rozpačité šedesátky

Po trochu nesmělých padesátých letech, kdy se z hlediska rock and rollu mezinárodně prosadilo pouze jedno jméno, totiž Paul Anka (připomeňme si jeho hit Diana, zhusta se poté ozývající snad všude, i u táborových ohňů), doprovázené mj. místně úspěšnými Four Lads (s hitem Moments to Remember) či vokálním doo-wop kvartetem Crew-Cuts a na samém konci padesátek i prosazením se Ronnieho Hawkinse, který se po svém přistěhování do Kanady stal velkým propagátorem této scény, se v zemi javorového listu šedesátky nerozvíjely z počátku zvlášť moc překotně.

Musíme si také uvědomit, že do této dekády se také zapsala i další jména z předchozího období (i když k tomu došlo později jako v případě třeba Leonarda Cohena), což přineslo v důsledku skutečnost, že se posluchači zaměřovali převážně na dění na angloamerické scéně.

Na konci této dekády už ale vidíme tři důležité počiny. Raně hardrocková parta Steppenwolf zazáří nadnárodním hitem Born to Be Wild na svém albovém debutu z roku 1968, což jí přinese takové nakopnutí, že do konce desetiletí vyprodukuje další tři desky... V témže roce vychází velmi vlivné album formace The Band (doprovázela Boba Dylana), nazvané Music from Big Pink (Roger Waters ho prohlásil za druhé nejvlivnější album historie hudby...). Třetím jménem je v dalších letech nesmírně úspěšný Neil Young, který zatím po svém ne zvlášť úspěšném debutu výrazně proráží dvojkou Everybody Knows This Is Nowhere, natočenou se skupinou Crazy Horse.

 

Successful seventies / 70 succès / Úspěšné sedmdesátky

Následná dekáda, to už byl jinačí frmol. Sice se hned na počátku prosazují Guess Who díky hitu American Woman, ale toto období definují tři giganti. Prvním z nich je opět Neil Young, který ale stoupá strmě vzhůru a po multiplatinovém albu After the Gold Rush vydává nádherný počin, LP Harvest, které se vyšplhá na první místa ve většině světových anket a získává platiny jak v USA, tak i v Británii (tomuto úspěchu se z celé své tvorby přiblíží až deskou Harvest Moon roku 1992). Young se stává kanadským vývozním artiklem a navazuje řadou dalších silných desek (např. Comes a Time).

Po zajímavých progresivistech The Chilliwack, hardrockových April Wine (zadařilo se jim čtyřkou Stand Back) a vysoce energických Mahogany Rush v čele s Frankem Marinem přichází druhé jméno, řinčiví hardrockeři Bachman-Turner Overdrive neboli BTO. Všech prvních pět alb je v US zlatých a v Kanadě platinových, vysoce úspěšnou deskou je pak jejich trojka Not Fragile s dodnes nadupaným hitem ’You Aint Seen Nothing Yet . Ke konci dekády se ale jejich jméno začíná ztrácet.

Pak ovšem přichází něco, co Kanadu proslavilo v tomto ranku vlastně už navždy. Rush neboli trio instrumentalistů Alex Lifeson (g), vysoce uznávaný Geddy Lee (bg, voc) a bubenická špička Neil Peart - hned jejich dvojka Fly by Night je platinová a po celou dekádu mají jejich desky stále větší dopad na hudební scénu (obecně uznávaný vrchol jejich tvorby přichází na začátku další dekády, kdy jim vychází monstrózní deska Moving Pictures). Význam tohoto tria můžeme mj. vyjádřit třeba i takto: V současné době se Rush řadí v rocku na třetí místo za TheBeatles a The Rolling Stones v počtu po sobě nejvíce jdoucích zlatých a platinových desek.

Dobře se etabluje i písničkářka Joni Mitchell, zejména albem Court and Spark, kanadsko-americká sestava Heart začíná také sbírat platiny (jejich vliv ale není tak podstatný), scénu opanují další hardrocková jména jako Pat Travers, Tom Cochrane, Ironhorse a sestava Moxy, na jejímž debutu hrál Tommy Bolin.

Vliv rozvíjejícího se pomp rocku poznamenává i další sestavy, jako FM či jednu z typických představitelek tohoto stylu, trio Triumph s kytaristou Rikem Emmettem.

Letem kytarovým světem - Velikáni kanadského rocku
Letem kytarovým světem - Velikáni kanadského rocku
Letem kytarovým světem - Velikáni kanadského rocku
Letem kytarovým světem - Velikáni kanadského rocku
Letem kytarovým světem - Velikáni kanadského rocku
Letem kytarovým světem - Velikáni kanadského rocku

The tumultuous eighties / Les années 80 tumultueuses / Zmítající se osmdesátky

Počátek tohoto hřmícího období charakterizují pomprockové party Loverboy, a zejména Saga s vlivem, přesahujícím Kanadu. Ovšem i zde, stejně jako ve světě, nejvíce haraší heavy metal a jeho odnože. Z řady jmen zde z hlediska významu nejvíce vystupují jména jako Voivod, první HM kanadská kapela, která si vydobyla mezinárodní renomé, neúnavní dříči Anvil, thrashoví Exciter, Sacrifice či Annihilator, k této vlně se na chvíli řadí i zpěvandule Lee Aaron.

Vedle těchto jmen zastupuje kanadskou scénu další velké jméno, a to Bryan Adams, který díky čtyřce Reckless získává již nepomíjející světový věhlas, což ještě více potvrzuje na počátku dalšího období diamantové album Waking Up the Neighbours .

Dalším vysoce kvalitním počinem kanadské scény je blues rock kytaristy Jeffa Healeyho, kdy si stačí poslechnout jeho multiplatinové See the Play, a je jasné, o co jde. Do světových žebříčků pak ještě zasáhne Black Velvet, skladba poprockové Alannah Myles.

 

Feminist nineties / Années 90 féministes / Feministické devadesátky

Přelom dekád s akcentem renesance klasického rocku využívá plně navrátivší se Neil Young, který po úspěšném LP Freedom produkuje řadu silných alb s vyrovnaným ohlasem. Po alternativcích Crash Test Dummies s jejich jediným megahitem Mmm Mmm Mmm Mmm nastupuje vysoce respektovaná Loreena McKennitt, která svým zaměřením na keltskou hudbu startuje albem The Visit dodnes trvající proslulost, potvrzenou silnou deskou The Book of Secrets s hitem The Mummers Dance.

Kanadu ale v této době začínají reprezentovat další ženské tvářičky, zvláště pak trio Alanis Morrissette - Céline Dion - Shania Twain. První z nich boduje svým nejrockovějším albem Jagged Little Pil, které se stává nejprodávanějším albem ženské interpretky (33 milionů kusů) a je oceněno diamantovými cenami. Ze všech tří se do našeho přehledu hodí nejvíce. Druhá z nich potvrzuje svou pozici deskou Let’s Talk about Love s megahitem My Heart Will Go On z trháku Titanic a třetí kráska si získává svět svým country popem zejména pak nestárnoucím albem Come On Over. Tuto trojku dračic pak „skromněji“ doplňuje Sarah McLachlan , zvláště od roku 1997 díky diamantovému albu Surfacing.

Letem kytarovým světem - Velikáni kanadského rocku
Letem kytarovým světem - Velikáni kanadského rocku
Letem kytarovým světem - Velikáni kanadského rocku
Letem kytarovým světem - Velikáni kanadského rocku
Letem kytarovým světem - Velikáni kanadského rocku
Letem kytarovým světem - Velikáni kanadského rocku

... and in the new millennium? / ... et dans le nouveau millénaire? / ... a v novém tisícíletí?

Z rockového světa je zde - zatím - poslední heavy jméno, totiž Nickelback a osobnost Chada Kroegera. Od trojky Silver Side Up se z kapely stává nadnárodní pojem, který patří k těm nejsilnějším jménům, charakterizující první desetiletí nového milénia. Což potvrdilo album All the Right Reasons, které v Billboardu po 110 týdnů nekleslo pod 30. pozici... Tohle překonala jen Shania Twain s deskou Come on Over.

Z proslulejších jmen se prosazují punkrockoví Sum 41 doprovázeni přístupnějšími Simple Plan. Alternativní scénu kvalitně zastupují Arcade Fire a Tokyo Police Club, od post grunge k rockovějšímu stylu přecházejí Three Days Grace.

Sílu ženských jmen předchozí dekády doplňuje zlobivá Avril Lavigne, sklízející diamantové úspěchy svou filozofií „všichni chlapi jsou hajzlové“, dobře si vede i Nelly Furtado, do vysokých výšin prodejů se dostávají „usměvavě vyžehlené chlapecké tváře“ Michaela Bublého, Justina Biebera a Shawna Mendese, a od roku 2010 raketově stoupají prodeje rapera Drake - to už je ale mimo naše zaměření...

Letem kytarovým světem - Velikáni kanadského rocku
Letem kytarovým světem - Velikáni kanadského rocku
Letem kytarovým světem - Velikáni kanadského rocku
Letem kytarovým světem - Velikáni kanadského rocku
Psáno pro časopis Muzikus