muzikus.cz na

facebook twitter
přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

kytaraLetem kytarovým světem - Kytarové aparáty - 1. díl

27.2.2002 | Autor: Vítězslav Štefl | sekce: pro muzikanty - seriály

Kytarové aparáty I. - letem kytarovým světem

Kytarové aparáty I. - letem kytarovým světem

Podívejme se ve volném pokračování předcházejícího dílu na jednotlivé skladby, jejich tvůrce a mnohdy i zvláštní okolnosti, které stály v pozadí vzniku dodnes známých a často napodobovaných či přímo přebíraných melodií a držme se přitom motta, které stálo v záhlaví minulého dílu - proč také zase jednou nezvolnit a tak trochu se nepobavit? Vždyť muzika by měla být především zábava...
U každé firmy si uvedeme historii, protože ta bývá pro pochopení podstaty značky zcela nezbytná, k charakteristice bude patřit přehled základních a přelomových typových řad, zastavíme se u jednoho či dvou vlajkových modelů, uvedeme si i novinky a místo. Než abychom slovy vyjadřovali, jak který aparát zní, bude daleko transparentnější, když si uvedeme přehled kytaristů, kteří tu určitou značku využívali či využívají (u některých osobností je pak třeba si dát pozor a předčasně negeneralizovat, protože v průběhu své kariéry značku aparátu několikrát vyměnily). Až na několik nutných výjimek zde nechci uvádět podrobná technická data všech modelů, zaměřím se spíše na celkové zhodnocení.

Jsem si plně vědom toho, že není možné věnovat každé firmě stejný rozsah článku už jenom z hlediska rozšířenosti, množství typů a historické úlohy. Protože jsem se za ta léta hraní setkal s mnoha produkty všech zde podrobněji uváděných firem (i mnoha dalších), nebude chybět ani mé osobní hledisko. Zároveň jsem si také ale plně vědom toho, že každý z nás má na ten určitý aparát či značku svůj osobitý názor, podepřenými vlastními zkušenostmi (což je samozřejmě jenom dobře), takže spolu s rozsáhlým článkem o Marshallech berte následující stránky spíše jako kompletizující, vyloženě uživatelskou sondu do světa hlav a komb.

Na konec tohoto úvodního slova bych také rád poznamenal, že samozřejmě existují i další značky, které mají jak svou historii, tak i své nezastupitelné místo na současných scénách. Za všechny zde neuvedené jmenujme např. firmy Rivera, Tech21, Laney, Randall, Sunn, Line6, Epiphone, Crate, Carvin a řada dalších. Koneckonců, možná se jim budeme věnovat v některém z příštích pokračování, proč ne?

Než se tedy pustíme do jednotlivých firem, rád bych ještě poznamenal, že pro širší srovnání, přehled a vzájemnou charakteristiku jednotlivých značek vás odkazuji na mou učebnici Rocková kytara II, která se v Muzikusu připravuje v těchto dnech k vydání.

Takže nejdříve čtyři důležitá fakta: Roku 1883 Thomas Alva Edison objevil tzv. Edisonův efekt, kdy proud může přejít z vlákna přes plyn či vakuum na kovovou destičku, 1904 John Flemming vynalezl tzv. thermionickou, vakuovou elektronku, neboli, jak my muzikanti říkáme, lampu, 1907 Lee De Forrest si patentoval první užití triodové lampy v rádiu a roku 1911 přišel s lampou do audio zesilovače. A 10. srpna 1909 se narodil Clarence Leo Fender.



Kytarové aparáty I. - letem kytarovým světem

Kytarové aparáty I. - letem kytarovým světem

Fender

Podrobnější sondu do Fenderova života a celkového vývoje jeho značky (hlavně z hlediska kytar) naleznete v seriálu Letem kytarovým světem (55 let Fendera) v Muzikusech 01 / 2001 a 02 / 2001. My se zaměříme vyloženě na fakta, důležitá pro aparáty.

Roku 1938 si Fender otevírá ve Fullertonu na Spadra Boulevard opravárenský servis, kde nejen spravuje radiopřijímače, ale sám je začíná i velmi brzy prodávat, dokonce si i opatří několik ozvučovacích aparatur a pronajímá je. Roku 1945 vzniká společnost K & F Company, kterou Leo zakládá s Docem Kauffmanem na základě předchozí úspěšné spolupráce na společném patentu kytarového snímače. Kauffman nezůstává dlouho (podle jeho vzpomínek ho Fender svými nároky na pracovní nasazení doslova vyždímal) a po uvedení prvního zkušebního komba s osmipalcovým reproduktorem Jensen odchází. V únoru 1946 tak vzniká společnost Fender Electric Instruments, která uvádí na trh své první kombo, Model 26, později přejmenováno na Deluxe. Je dodáváno ve třech modifikacích, podle velikosti reproduktoru Jensen, 6, 10 a 15 palců. Nejproslulejším se stal model s desetipalcovým reproduktorem. Preamp obsahoval lampy 6SC7 a 6N7, ve zdroji byla 5Y3 a výstup obstarávala 6V6. Celé kombo bylo zasazeno do mahagonu a na trhu zaznamenalo velký úspěch. Ještě ten rok byly uvedeny další dva modely, Princeton a Professional. O rok později se na trhu objevuje opravdový první hit, Dual Professional, první kombo se dvěma 10palcovými reproduktory a dvěma lampami 6L6.

Roku 1948 Fender mění potah svých komb na proslulý tweed. Dual Professional úspěšně dobývá trhy a je přejmenován na Super. Tento rok je také poprvé uveden Champion 800 (1 x 8"), následující rok je nahrazen modelem Champion 600 v osazení 1 x 6" (má dva vstupy). Název je později zkrácen na Champ. V 1951 Fender ukončuje provoz své opravárenské dílničky, a protože se jeho prototyp baskytary stává jednoznačným hitem, vzniká potřeba vyvinout basové kombo. To spatří světlo světa roku 1952, ale zajímavé je, že nové kombo, Bassman, postavené původně pro baskytaru, se pro svůj zvuk (zejména po změně reproduktorů z patnáctipalcového na desetipalcové) stává jedním z nejproslulejších kytarových aparátů. O rok později Leo Fender, Don Randall, F. C. Hall a Charlie Hayes zakládají společnost Fender Sales. Na trhu se objevuje Bandmaster a hlavně Twin (2 x 12") a vzhled komb se mění na tzv. wide panel styl. Po přestěhování do nových prostor a zkrácení názvu Champion na Champ roku 1955 se mění osazení modelu Bassman z 1 x 15" na 4 x 10", objevuje se Harvard a hlavně na přelomu let 1955 / 1956 se objevuje Tremolux a zejména Vibrolux, první kombo Fender, které obsahuje vibrato! Roku 1958 Twin zvyšuje výkon na 2 x 40 watt a na konci 50. let se opět mění vzhled komb na nahnědlou barvu a na trhu jsou nové modely, Concert (4 x 10", tranzistorový napájecí zdroj) a Vibrasonic.

60. léta začínají vzhledem "blonde" pro Twin (které se stává stále proslulejším), nastupuje "bílá" série Showman s JBL reproduktory a novým, dnes známým logem Fendera, a celkově panuje móda dvanáctipalcových reproduktorů. Takže Bandmaster, původně osazený 3 x 10", je dodáván v 1 x 12", proslulé kombo Bassman je z 4 x 10" změněno na 2 x 12". Roku 1961 nastupuje Reverb Unit, o rok později končí Harvard. Roku 1963 se vedle poptávky po reverbu opět mění vzhled komb, tentokrát jde o populární černou, "black face" image - týká se to i některých starších modelů, např. 2 x 10" Vibroverb je v "black face" verzi osazen1 x 15", 2 x 10" Super nahrazuje 4 x 10" Super Reverb, Twin nahrazuje Twin Reverb a Vibrasonic jako takový končí. Zájem o vybavení komb reverbem je stále větší, takže roku 1964 Fender uvádí na trh modely Princeton Reverb a Vibrolux Reverb. V tomto období se ale Leo cítí zdravotně velmi špatně a ve snaze vystoupit z toho neustálého kolotoče hudebního byznysu prodává roku 1965 celou společnost firmě CBS za 13 miliónů dolarů - Fender Electric Instruments je přejmenována na Fender Musical Instruments. O rok později začíná výroba tranzistorových aparátů, mnohé předchozí modely končí (Deluxe, Tremolux, Concert, Reverb Unit...). Naštěstí se ale vedle tranzistorů stále drží výroba lampových komb, jako Super Reverb, Deluxe Reverb, Twin, Bassman atd. Mění se také vzhled komb na "silver face" a nastupují komba Bandmaster Reverb, Bronco a Dual Showman Reverb. Na konci 60. let se na trhu objevuje tranzistorový Super Showman, jehož výroba, stejně jako dalších tranzistorových komb řady Zodiac, vydrží zhruba rok a půl.

70. léta jsou ve znamení uvedení Quadraverb, Super Six Reverb, Vibrosonic Reverb, Bassman je přejmenován na Bassman 50 a Super Bassman na Bassman 100. Od poloviny 70. let vychází Super Twin, který je roku 1976 přejmenován na Super Twin Reverb, znovu Reverb Unit a do zesilovačů se začínají dávat silnější výstupní trafa. Novinky ale až na několik výjimek příliš akceptovány nejsou, zdá se, že stejně jako na kytary z tohoto období je pohlíženo na komba (dnes se už na éru CBS můžeme podívat s odstupem času, kdy zjistíme, že nebylo vše až tak úplně špatné - ovšem to sem nepatří). Na konci této dekády tedy končí řada modelů, např. Quadraverb, Reverb Unit, Super Six Reverb, Princeton atd.

V 80. letech se firma vrací ke vzhledu "black face" a přes krátká uvedení zesilovačů Fender 30, 75 a 140 opět končí řada typů, jako Bandmaster Reverb, Super Twin, Dual Showman Reverb, Super Reverb, Vibrosonic a další. Vedení Fendera se snaží vzniklou situaci zachránit a uvádí na trh tzv. "sérii II" - Concert II, Champ II, Princeton Reverb II, Deluxe Reverb II a Twin Reverb II. Vyvíjí se i preamp RGP1 a power amp RPW1. Přesto opět končí řada typů včetně Vibrolux Reverb, Pro Reverb, Vibro Champ a celé řady Bassman (10, 20, 75, 135). Roku 1985 je taková situace, že se celá výroba zastavuje, a tehdy přichází skupina distributorů vedená Billem Schultzem a kupuje celý závod od CBS zpět za 12, 5 miliónů dolarů. I když začínají prakticky z ničeho, sází na staré, osvědčené postupy a letité spolupracovníky. Firma přijímá jméno Fender Musical Instruments Co. a zastavuje výrobu dalších typů, jako Super Champ, Deluxe Reverb II, Princeton Reverb II a Concert II, aby roku 1987 opět přišla na trh komba Champ 12, Dual Showman (s červenými knoflíky), Super 60 a Twin. Fender byl zase zpět.

V 90. letech firma vsadila na reissue modely, takže vedle řady Super a velmi úspěšných modelů Blues (Junior, Deluxe a skvělého DeVille) Hot Rod (Deluxe a DeVille) a Pro (Junior, Pro Tube) byly uvedeny znovu Bassman, Vibroverb, Deluxe Reverb, Twin Reverb, Reverb Unit, od roku 1993 fungují i komba z Fender Custom Shop (Vibro King, Tone Master, Prosonic, Vibrasonic, Vibrolux, Twin). Ze současné nabídky zcela podle novodobých trendů asi nejvíce vyčnívá Cyber-Twin, ale s tím jsem ještě nepřišel do bližšího styku.Vedle Marshallů, které jsem si nejvíce oblíbil, jsem asi nejčastěji hrál na různá komba Fender. Ostrý, cinkavý tón širokého rozsahu s důrazem na basy a výšky na jedné straně a dlouhý, táhlý tón vytaveného komba Bassman a Blues DeVille na straně druhé - to byly atributy, které jsem si u aparátů Fender oblíbil. Zvláště v období, kdy jsem si skoro celou barvu zvuku vytvářel na dlouhém řetězci krabiček. Ze všech bych osobně vyzdvihl (a jsem rád, když si na ně mohu na různých akcích zahrát) '65 Twin Reverb, '59 Bassman a Blues DeVille.

A co se týče výrazných osobností, které si na Fenderech postavily svůj feeling, tak jsou to např.: Chet Atkins, Chuck Berry, Dick Dale, Eric Clapton, Danny Gatton, David Gilmour, Steve Howe, Keith Richards, Carlos Santana, James Burton, Cliff Gallup, Brian Setzer, John Fogerty, Neil Young, Buddy Guy, John Lee Hooker, B. B. King, Freddie King, Hubert Sumlin', T-Bone Walker, Muddy Waters, Jerry Garcia, Robby Krieger a řada dalších...


Vox

Firma, jejíž základ proslulosti tkví jednoznačně v kombech, pro která se rozšířilo pojmenování "Rolls Royce mezi komby" (což platí i o ceně). Thomas Walter Jennings (narozen 28. února 1917 v Hackney v Londýně) a Dick Denney založili v roce 1958 Jennings Musical Instruments a jejich prvním produktem byl Vox AC15, kombo, které přímo ovlivnilo zvuk první poloviny 60. let (viz seznam muzikantů) - stačí si poslechnout Apache od Shadows. Raný model AC15 měl kolem reproduktoru plátno ve stylu televizních přijímačů, klasický AC15 z poloviny 60. let měl 17wattový výstup, 20wattový reproduktor Vox Alnico a na panelu byly již čtyři vstupy. Vedle dalších modelů se v tomto období prosadil i AC10 Twin a Super Twin s nožním přepínačem vibrata.

Během poloviny 60. let začali v JMI vyvíjet také tranzistorová komba: "Lampové zesilovače se tehdy zdály příliš těžké, nákladné a obtížně udržovatelné," vzpomíná Dick Denney.

Po invazi britské hudby na americký trh přestali v JMI prakticky ze dne na den vyhovovat obrovské poptávce a tak pod společností Thomas Organ vznikla v USA korporace Royston Group & Vox Sound Limited. Zde se také musíme zmínit o stále rostoucích nárocích Beatles, kteří požadovali silnější a stále silnější zesilovače v návaznosti na stále větší prostory, kde museli hrát, takže můžeme zaznamenat na zakázku vyráběné nejdříve 50wattové a potom i 100wattové modely včetně 240wattové Beatle zesilovače s footpedálem s pěti přepínači (reverb, distortion, boost, mid range, a tremolo)

Vedení Thomas Organ ale požadovalo stále větší dodávky, a protože v původní JMI je nestačili realizovat, začali v americké korporaci navrhovat a vyrábět vlastní typy. To ovšem vedlo k velkému zklamání mezi spotřebiteli hlavně pro velmi malou spolehlivost. Na začátku 70. let to celé dokonce vedlo k několikerému prodeji celé společnosti.

V přehledu celkových modelů si 60. léta musíme doplnit další klasikou, populární i dnes, a to modelem AC30. Ty se vyráběly v základních modifikacích Twin, Super Twin a Super Twin Reverb. Do roku 1966 se objevila i řada AC50 Super Twin (jedna řada s reproduktory Fane, druhá s tranzistorovým šasi). Do roku 1969 pak firma nabízela mnoho modelů, jak lampových, tak i tranzistorových, např. Virtuoso, Conqueror, Defiant, Supreme, 7 & 4 sérii, řadu UL700 (kam se řadily i zesilovače Beatles včetně stacků) a další.

Období od 70. let do začátku let devadesátých bylo zejména ve znamení Escort 30 s jedním dvanáctipalcovým reproduktorem, jehož systém tří vstupů (fuzz, normal a bright, každý s nezávislým ovládáním hlasitosti) se zkopíroval do 50wattových hlav let osmdesátých. Dobře se uvedly i modely AC120 Twin Reverb se čtyřmi lampami EL34, dvěma normal a dvěma bright vstupy s reverbem a master volume. Začal se vyrábět i tranzistorový AC30, objevila se i řada V (V125 později jako Vox Climax) a na samém konci 80. let krátce úspěšná stacková verze Concert 100 včetně 50wattového celolampového komba Concert 501. Základní model obsahoval jeden dvanáctipalcový reproduktor Vox / Celestion, model 501 / 2 dva desetipalcové reproduktory. 80. léta pak samostatně uvedla komba řady Venue (pre-amp volume a master volume), série Q (s vestavěným equalizerem) a Round-Up, která se orientovala s blížícími se 90. léty a stále větším hladem po klasické muzice 60. a 70. let na prověřené modely Escort a hlavně AC30.

V devadesátých letech se firma jednoznačně orientuje na vintage modely, takže v její nabídce figurují hlavně různé varianty slavné AC30 (včetně originálního usměrňovače GZ34), AC15 (také celolampa a s pružinovým hallem), dále Cambridge 30 (dvoukanálové kombo v modifikacích 1 x 12" nebo 2 x 12"), Cambridge 15 a Pathfinder. K firmě ještě poznamenejme, že vedle zesilovačů produkuje i klávesy (což byl původní Jenningsův záměr), elektro-akustické i elektrické masivní kytary, nabídka obsahuje i baskytary a akustické kytary včetně v poslední době hodně ceněných efektů (zejména různé overdrive).

Osobně jsem hrál na modely AC15 a AC30. U obou mě nadchl plný zvuk obrovské síly. Pamatuji se, že když jsem v roce 1983 poprvé přišel k AC30, tak jsem měl despekt z toho označení, které naznačovalo, že kombo má sílu "pouze" 30 wattů. Po zapojení a prvních tónech jsem honem změnil názor. Tento aparát neodpustil nic, žádnou nepřesnost ve vaší hře, ale zato se odměnil hutným a velmi konkrétním tónem.

A muzikanti, kteří používali či stále používají Voxy? John Lennon, George Harrison, Paul McCartney, Keith Richards, Brian Jones, Hank Marvin (Shadows), Francis Rossi a Rick Parfitt (Status Quo), Brian May, Edge (U2, na konci 80. let), Eric Clapton (polovina 90. let), Dave Edmunds, Bryan Adams, Bernard Butler, Peter Buck (začátek 90. let), Rory Gallagher, Neil Finn, Joe Perry (polovina 90. let), Tony Hicks, Mel Galley (Whitesnake, 80. léta) a další.


Hughes & Kettner

Historie této firmy v podstatě začíná modelem Attax 100, tříkanálovým zesilovačem velkého rozsahu barvy tónu. Firma u komb vsadila většinou na obsazení 1 x 12" a to u všech wattáží. Je to jedna z mála firem, u níž se dobře zavedly i tranzistorové zesilovače. Další její snahou oslovit co nejvíce zákazníků je poměrně velká vybavenost i menších komb, čím dál častěji spojuje lampy či hybridy s digitálními efekty. Velký důraz klade na lampové zesilovače, ty byly však v poslední době v rámci této firmy a jejího všeobecného ohlasu zastíněny kombem zenTera (digital modeling) s 11 typy aparátů a 36 efekty, 128 presety, 2 x 120 watty a osazením 2 x 12" Celestion. Poslední dobou její komba a hlavy zastínily další produkty, lampové "krabičky" Tube Factor (overdrive s 12AX7), vynikající tříkanálový TubeMan včetně Speaker Simulatoru, Tube Rotosphere (jako leslie) a Replex (reverb a delay).

Hrál jsem na lampové stacky této firmy a překvapily mě nosným, měkkým, průzračným zvukem a dlouhým tónem. A osobnosti? Alex Lifeson (Rush), CC Deville (Poison), Rob Harris (Jamiroquai), Reb Beach (Dokken), Danny Spitz, Nuno Bettencourt, Peter Frampton, Warren Hayness, Joan Jett. Daleko větší a bohatší na známé osobnosti je seznam kytaristů, využívající lampové "krabičky" (od Joea Perryho a Slashe přes Lennyho Kravitze a Riche Robinsona až k Billymu Gibbonsovi).


Orange

2. září 1968 nic nenasvědčovalo tomu, že se v malém, špinavém suterénním obchůdku na Old Compton Street v Londýně rozjela firma, která svými zesilovači velice razantně vstoupila do světa hudby. Společnost Orange založil Clifford Cooper (pokud je mi známo, tak dodnes firmu vede) a s pouhými 300 librami v kapse a s nezměrným nadšením se začal věnovat prodeji různých hudebních nástrojů. Protože byl v londýnském zavedeném hudebním světě prakticky neznámou osobností, nikdo mu nechtěl prodávat své výrobky, nikdo neměl zájem o jeho krámek. A tak Cooperovi nezbylo nic jiného, než začít stavět sám. Sám elektroinženýr, sestavil kolem sebe tým těch nejlepších konstruktérů, které znal, a pustil se do vývoje a výroby celolampových zesilovačů. A to zrovna v době, kdy lampy začaly ustupovat tranzistorovým technologiím. Tyto zesilovače sice byly levnější, ale Cooper vsadil na to, že muzikanti nenechají dlouho spát možnost vřelého, kulatého a dlouhého zvuku, zvuku lamp. A dobře udělal. Dalším výborným tahem byla i volba barvy, která se nedá nijak přehlédnout.

Vlastnosti produktů Orange Amplification samy sebe propagovaly, a to tak rychle, že firma se stala slavnou doslova přes noc. Během čtvrt roku se Orange komba a hlavy staly běžnou záležitostí jak velkých scén, tak i klubů a studií, v průběhu půl roku se firma svým postavením dostala na roveň těm nejpřednějším výrobcům aparatur. Prvními slavnými uživateli byli Fleetwood Mac, Jimi Hendrix a další.

V 80. letech se ale podstatně změnil názor na hudbu a vedle nové generace tranzistorových aparátů se zájem veřejnosti soustředil na možnosti syntezátorů a vůbec elektroniky jako takové. Popularita disco hudby úplně obrátila hudební žebříčky a LP se najednou dalo celé nahrát na jednu šedivou krabici plnou "hejblat". Toto období přežili jen ti nejsilnější a to se týká jak kapel, tak i výrobců. Orange přece jenom neměli takové zázemí jako jiní giganti, a tak došlo k faktickému zániku velkoobchodu, přežíval jenom výprodej a zakázková výroba. Na začátku 90. let se ale opět vrací klasická muzika a poptávka po nechemickém zvuku lamp opět nabývá předchozí intenzity. Od roku 1997 je Orange opět v plné síle a doufám, že se k němu někdy opět dostanu...

Jednou jsem na jednom festivalu přišel na pódiu a měl jsem se zapojit do něčeho neskutečně orvaného, co mělo oranžovou barvu. Ani nebylo vidět logo Orange. Jenže potom jsem začal hrát a při každém tónu jsem se až obracel k tomu kombu, protože jsem nechápal, odkud se bere tak perfektní zvuk. Tyto aparáty produkují velmi konkrétní, ale zároveň příjemný tón bez přehnaného úvodního attacku a dokáží dlouho držet tón, no prostě byl jsem nadšen. Okamžitě jsem kontaktoval majitele a začal ho přemlouvat, aby mi kombo prodal, ale ten mi řekl, že ho má 45 let, sjezdil s ním snad všechny scény u nás, v životě ho nenapadlo kromě lamp ho nějak udržovat, takže se nechytám. A resumé? Kdybych nebyl tak spokojen se stacky a komby Marshall a s některými komby Fender, tak bych nechtěl nic jiného, než Orange.

Fender


všeobecný přehled základních typů a řad, historické typy uvedeny vzhledem k období a výrobě

(z hlediska úspory místa je nutné všímat si dat, protože některá období pozastavovala či přejmenovávala řadu modelů, takže ty jsem neuváděl znova), současná nabídka uvedena s parametry, typickými pro určitý model či řadu


1946 - začátek 50. let

Deluxe (do roku 1966), Princeton (do roku 1979), Professional, Dual Professional- přejmenovaný na Super (do roku 1963), Champion 800 (1x 8"), Champion 600 (1x 6")

50. léta

Bassman (nejdříve 1x 15", později na 4x 10",. v 60. letech na 2x 12"), Bandmaster (nejdříve 3x 10", poté 1x 12", do roku 1974), Twin (do roku 1963), Champion 600 přejmenovaný na Champ (roku 1982 je nahrazen Champ II), Harvard (končí roku 1962), Tremolux (do roku 1966), Vibrolux (do roku 1964), Concert (do roku 1965), Vibrasonic (do roku 1963)

60. léta - do roku 1965

Showman (do roku 1970), Reverb Unit (do roku 1966, poté 1976 - 1978), Vibroverb (nejdříve 2x 10", poté 1x 15", do roku 1964), Super Reverb (na základě Super, ale 4x 10", do roku 1981), Twin Reverb (na základě Twin, roku 1982 je nahrazen Twin Reverb II, od roku 1987 nahrazen Twin, roku 1995 je nahrazen Custom Twin), Princeton Reverb (roku 1982 přejmenovaný na Princeton Reverb II - do roku 1986), Vibrolux Reverb (do roku 1982), Vibro Champ (do roku 1982)

éra CBS - do roku 1985 (nástup i tranzistorových zesilovačů)

Pro Reverb (do roku 1982), Bandmaster Reverb (do roku 1980), Bronco (do roku 1975), Dual Showman Reverb (do roku 1981, znova od 1987 do 1993), Super Showman, Super Bassman (později přejmenován na Bassman 100), Bassman 10, Quadreverb (do roku 1979), Super Six Reverb (do roku 1979), Vibrosonic Reverb (do roku 1981), Super Twin (poté nahrazen Super Twin Reverb - do roku 1980), Fender 30 (do roku 1981), Fender 75 (do roku 1982), Fender 140 (do roku 1980), Concert II (do roku 1987), Super Champ (do roku 1985), Deluxe Reverb II (do roku 1986)

éra post CBS - 1985 - konec 80. let

Champ 12 (roku 1992 nahrazen Champ 25, do roku 1994), Super 60 (do roku 1992)

90. léta

- řada Super - Super 112 (do roku 1992), Super 210 (do roku 1992)

- řada Reissue - '59 Bassman Reissue, '63 Vibroverb Reissue, '65 Twin Reverb Reissue, '65 Deluxe

Reverb Reissue, '63 Reverb Unit Reissue

- řada Blues - Blues Junior, Blues Deluxe (do roku 1996), Blues DeVille (do roku 1996)

- řada Pro (Professional) - Pro Junior, Pro Tube Concert, Pro Tube Super (do roku 1997)

- řada Custom - Custom Shop Tonemaster, Custom Shop Vibroking, Custom Shop Dual

Professional, Custom Prosonic, Custom Vibrasonic, Custom Vibrolux Reverb

- řada Hot Rod - Hot Rod Deluxe, Hot Rod DeVille

současné řady a modely

- řada CustomShop (celolampy, ruční výroba)Vibro-King (+ bedna 212) (60 watt, 2 vstupy, 1 kanál, vibrato, tube reverb), Dual Professional (100 watt, 2x 12", "fat" přepínač, vibrato, efektová smyčka), Tone Master (+ bedna 212 - 2x 12" 160 watt na 16 ohm, 212 V30, 412 - 4x 12" 120 watt na 16 ohm) (100 watt, 2 kanály - normal, drive, 1 vstup, efekt, smyčka)

- řada Vintage Reissue (celolampy)'59 Bassman (45 watt, 4x 10" Blue Alnico), '62 Vibroverb (40 watt, 2x 10") '65 Super Reverb (na základě legendárního Blackface, 40 watt, 4x 10"), '65 Deluxe Reverb (22 watt, 1x 12"), '65 Twin Reverb (85 watt, 2x 12", 2 kanály, reverb, vibrato), '63 Reverb

- řada Professional Tube (celolampy)Vibrolux Reverb (40 watt, 2x 10"), Prosonic (60 watt, 3 cestný rectifer, efektová smyčka - včetně Prosonic hlava), Concert Amp (60 watt, 1x 12", 2 kanály, 3 přepínače), Super Amp (60 watt, 4x 10", 2 kanály, 2 vstupy), The Twin (100 / 25 watt, 2x 12", vynikající), hlava Dual Showman (100 / 25 watt, 2 kanály, XLR výstup)

- řada Performer (hybrid)Performer 650 (12AX7 preamp, 70 watt, 1x 12"), Performer 1000 (100 watt, kombo - 1x 12", i hlava, 12AX7 preamp)

- řada AcoustasonicAcoustasonic Jr. (2x 40 watt, 2x 8"), Acoustasonic Pro (2x 80 watt, 2 kanály), Acoustasonic Stereo SFX (string dynamic, 32 digitalních presetů, 2x 80 watt), Acoustasonic 30 (30 watt, 1x 8", 2 kanály- i pro mikrofon)

- řada American Tube (vintage 50. let)Pro Junior (lampa, 15 watt, 1x 10"), Blues Junior (15 watt, 1x 12", "fatů přepínač), Blues Deluxe (lampa, 40 watt, 1x 12"))- Hot Rod Deluxe, Blues DeVille (lampa, 40 watt, 4x 10") - Hot Rod DeVille (410 - 60 watt, 4x 10", 212 - 60 watt, 2x 12")

- řada RocPro HybridRocPro 700 (70 watt, 1x 12"), RocPro 1000 (100 watt, 1x 12" - včetně hlavy a beden GE 112, 412)

- řada Dyna Touch / Standard (tranzistor) Champion 30 (1x 10", reverb), Princeton 65 (65 watt, 1x 12"), DeLuxe 90 (90 watt, 1x 12" Celestion G12T-100, 2 kanály), Stage 100 (100 watt, včetně hlavy), Stage 160 (160 watt, 2x 12"), Princeton Stereo Chorus (2x 25" watt, 2x 10", cena za rok 1996), Princeton Stereo Chorus DSP (2x 25" watt stereo, 2x 10"), Ultimate Stereo Chorus (2x 65" watt, 2x 12"), Ultimate Stereo Chorus DSP (2x 65" watt, 2x 12" Eminence), Pro 185 (160 watt na 4 ohm, 2x 12"), Bullet (15 watt, 1x 8"), Bullet Reverb (15 watt, 1x 8", reverb), '93 Bronco (15 watt, 1x 8")

- řada FrontmanFrontman 15G (15 watt, 1x 8"), Frontman 15R (15 watt, 1x 8", reverb), Frontman 25R (25 watt, 1x 10", reverb)

- řada M80 (tranzistor)Rad (20 watt, 4 zvukové presety, efektová smyčka, 1x 8"), Hot (25 watt, 1x 10"), Jam (25 watt, 1x 12"), M80 (100 watt, 1x 12", i verze hlava), M80 Chorus (2x 65 watt, 2x 12", i verze hlava)

- řada Champ (hybrid s lampami v power části) Champ 25 (25 watt, 1x 12"), Champ 25SE (sluchátkový výstup)

Voxvšeobecný přehled základních typů a řad

Anglie: 1958 - 1966

řada AC4AC4 (8palcový reproduktor, vibrato)

řada AC10AC10, AC10 Twin (reverb), AC10 Super Twin (4 vstupy, Vibravox)

řada AC15AC15 (reproduktor Alnico), AC15 Twin (4 vstupy, 2 Vibrato, 2 Normal, nožní přepínač)

řada AC30AC30 Twin, AC30 Super Twin, AC30 Super Twin Reverb

řada AC50AC50 Super Twin (jedna řada s reproduktorem Fane, druhá řada tranzistor)

Anglie: 1966 - 1969 (lampy + tranzistory)

typové řady: Virtuoso, Conqueror, Defiant, Supreme, 7 & 4

řada UL700 (číslo za 7 - výkon) +UL400UL705, UL710, UL715, UL730, UL760, UL7120 (Super Stack), UL4120

Anglie: 1970 - 1991 (lampy + tranzistory)

řada V (číslo značí výkon)V100, V120 Twin Reverb, V15, V125 Lead

implicitní řada Venue 100 Lead (D. I., oddělené volume preamp, master), Lead50 (1x 12" Fane), Dual 100, GT100 (pro akustickou kytaru)

řada QLead100 (2 kanály, grafický ekvalizér, efektová smyčka), Lead60, GT100 (pro akustickou kytaru, přep. výšky)

řada Round-UpClimax (přepracovaná verze hlavy V125)

řada Escort (Escort 30: 1x 12", 3 vstupy - fuzz, normal, clean), Super Twin, Concert (Concert 100)

řada AC30 (tranzistorové verze)

řada AC120 Twin Reverb (4x EL34, 2x 12", reverb)

Anglie: 1992 - současnost (lampy + tranzistory)

řada AC30AC30 Standard (Celestiony G12-75T), AC30TB, AC30TBR, AC30TB hlava + 4x 12" bedna,

AC30TB Super Twin "Mahogany"

řada ConcertConcert 100 (stack), Concert 501 (combo)

řada Vigilante (použita 100 wattová power amp část ze série Q)

AC1 mini (na cvičení k pasu)

Korea - 1999 - současnost (tranzistory + hybridy):

typové řady Pathfinder, Cambridge 15, Cambridge 30 (Reverb, Reverb Twin)

USA 1964 - 1969

typové řady: Pathfinder, Pacemaker, Cambridge Reverb (celkem úspěšný typ), Berkeley (II), Westminster (včetně Super Stack), Royal Guardsman, Viscount (další celkem úspěšný typ), Buckingham, Scorpion, série 90 (V130, V131, V132, V133), Beatle (včetně Super Stack), Churchill, Student, Galaxie, Orbiter

Hughes & Kettnervšeobecný přehled základních typů a řad

- řada DSM (Dynamic Selector Modeling)zenTera (2x 100 watt, 2x Celestion Vintage, modeling - 11 aparátů, 36 efektů, včetně footswitch)

- řada Custom Tube (lampy)PureTone (25 watt, 2x EL34, hlava i combo 1x 12", je i verze 50wattová), DuoTone (2 kanály, hlava 4x EL34 - 100 watt, combo 2x EL34 - 50 watt), Tube 100 (celolampa, 100 watt hlava, D. I.), TriAmp (hlava, 3 kanály, 100 watt, celolampa, MIDI, combo 2x 12")

- řada Attax (tranzistor)Attax 40, 80, 100 (40, 80, 100 watt, 1x 12"), Attax 200 (200 watt, hybrid, 2x 12"), MetroVerb (50 watt, 1x 12"), Club Reverb (65 watt, 1x 12"), Club Reverb (2 kanály, 65 watt, 1x 12", Reverb), Tour Reverb (3 kanály, 100 watt, 1x 12", i hlava)

- řada SpecialsTube (celolampa, 20 watt, 2x EL84, 1x 12"), Silver (tranzistor, 50 watt, 1x 12"), Edition 1 / Blonde (50 watt, 1x 12" preamp tranzistor), Triplex (tranzistor, 3 digital efekty, 50 watt, 1x 12"), hlava Vortex (80 watt, tranzistor), Montana (tranzistor, pro akustické kytary, 60 watt)


Orangesoučasný přehled základních typů a řad

nejvýznamnější historické typy:

Orange 120 Overdrive (vynikající gain, lampy ECC83 (7025, 12AX7), koncové lampy vždy EL34

combo Hustler (40 watt, 1x 12", master volume)

současná nabídka

- řada AD - komba (celolampy, vždy ECC83, EL84, GZ34 rectiefer): AD15 - AD15 / 12 (15 watt, 1x 12"), AD15 / 10 (s 1x 10"), AD30R (30 watt, pružinový hall, Blue Back repro, cena čsp. Guitarist), AD30 Twin Channel (super, 30 watt, 2x Master Volume, 2xGain, 2xEQ)

AD5 (5 watt)

- řada AD - hlavy (celolampy): AD140 Twin Channel (140 watt, 4x ECC83, 4x EL34, 2 kanály, 2x master volume, 2x Gain, 2x EQ), AD140 (140 watt, 1x ECC83 double trioda, 1x ECC81 double trioda, 4x EL84), AD140 Lead Custom Shop (140 watt, 2x ECC83 dual trioda, 4x EL34), AD30H (30 watt, 2x ECC83, 4x EL84, 1x GZ34)

- řada Crush (tranzistor, Korea): Crush 10, Crush 15, Crush 15R (s Reverbem)


Psáno pro: časopis Muzikus 2002/01

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-serialy/Letem-kytarovym-svetem-Kytarove-aparaty-1-dil~27~unor~2002/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.