Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely - 4. část

Jedeme na plný plyn naším výletem po stopách těch historicky nejvýznamnějších vydavatelstvích, a to už čtvrtým dílem.

Nebudeme se zabývat systémem výběru a postupem uvádění, na to zájemce odkazuji na předchozí díly. „Takže kto je za dverami?“

Konec padesátých let je na spadnutí a labely vznikají, jako houby po dešti. Pro rok 1959 se tak stávají významnými hned tři nové značky.

Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely - 4. část
Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely - 4. část

Island Records

Jednou z nich je Island Records. Tuto později velmi mocnou společnost založili na Jamaice (!) britští producenti Chris Blackwell, Graeme Goodall a Leslie Kong. Jméno prý vzniklo na základě skladby Island in the Sun od Harryho Belafonta, což byla oblíbená skladba Chrise Blackwella. Základní filozofie labelu byla předvést se jako zcela nezávislá vydavatelská společnost a nejen se soustředit na novou muziku , ale umět ji i prosadit. Což se opravdu podařilo.

Značka se k tomuto postavení ale nejdříve musela propracovat. Prvním velkým hitem v Británii se stala My Boy Lillipop od Millie Small, která pomohla etablovat label v Anglii. Sem se také Blackwell a spol. stěhuje roku 1962 a už za necelé dva roky podepisuje kontrakt s formací Spencer Davis Group. Kapela se stává velmi slavnou, protagonista Steve Winwood je známou osobností a kancelář labelu začíná být hodně rušným místem.

V průběhu dalších let se pak o značku otřou taková jména jako Bob Marley (což už je k místu vzniku labelu jednoznačné), ovšem také ne zcela „profláklé“ styly, představované umělci typu Brian Eno, Tom Waits a další, společnost vydává i artrockové giganty King Crimson, patří sem Bob Dylan, ikony pomp rocku Queen, geniální Ian Anderson a jeho Jethro Tull, ale také i masmédii milovaní Robbie Williams, Lionel Richie či třeba Katy Perry.

Roku 1989 pak přechází pod značku PolyGram (za 180 milionů liber...) a společnost pokračuje dál, kdy neupadá schopnost jejího managementu vycítit jak na jedné straně určitou zajímavost v odlišnosti tvorby, tak i na straně druhé úspěch osobnosti mainstreamu. Páteří snahy labelu totiž není primárně prosadit nějakou popovou krátkodechou hvězdičku...

V současnosti sama značka spolu se společností Def Jam Recordings provozuje pod společným názvem Def Jam Music Group tři sesterské divize - Island UK, Island US a Island Australia. Ze známých jmen současnosti pak můžeme pro tyto společnosti uvést třeba Fall Out Boy, U2, Amy Winehouse, Annie Lennox, PJ Harvey a další.

 

Resumé?

A: Label nyní vlastní - Universal Music Group.

B: Výrazný úspěch? Bob Marley & The Wailers: Legend (1984, 15násobná platina), U2: The Joshua Tree (1987, 10x platina).

C: Kdo ještě (mimo uvedených v článku) byl spjat se značkou? Mezi jinými Adrian Belew, ze současných ještě Incubus, Bon Jovi, Elton John, Ben Howard.

Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely - 4. část
Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely - 4. část

Motown

Druhou společností je Motown, v historii hudby hodně klasické jméno. Založil ji Berry Gordy Jr. původně pod názvem Tamla Records. Tato značka se stala významnou záležitostí pro propagaci černošské muziky, a to dokonce do té míry, že v šedesátých letech vznikl terminus technicus Motown Sound. Aby ne. Během této dekády celých 79 počinů se dostalo do Top 10 prestižní ankety Billboard. Po událostech rasových nepokojů roku 1967 se sice společnost odstěhovala z Detroitu do Los Angeles, ale úspěšná produkce, byť ne s tak oslnivými výsledky, pokračovala dál. Nic na tom nezměnila skutečnost, že roku 1994 label přešel pod PolyGram a pak posléze o pět let později pod koncern Universal Music Group.

Po prvním podepsaném kontraktu s tělesem Miracles (sólovým zpěvákem byl Smokey Robinson) následovaly další smlouvy, kdy k jednoznačným úspěchům patřily kontrakty kupříkladu se Supremes (ano, tam začínala Diana Ross), Four Tops, Jackson Five (ano, ano, Michael Jackson), Stevie Wonder, Marvin Gaye, The Temptations a řadou dalších. Pod dceřinými kospolečnostmi pak přišly smlouvy i s dalšími interprety, a to i z jiných stylových (tedy i bělošských) oblastí, včetně country, jazzu, rocku (Pretty Things), společnost se také ve spolupráci s dalšími labely podílela i na distribuci takových jmen jako Judas Priest či Emerson, Lake & Palmer. To ovšem byly, i když vysoce významné, pouhé doplňky původního zaměření labelu.

Význam tohoto labelu je mj. dán i faktem, že roku 2018 byl uveden do Síně slávy Rhythm & Blues.

 

Resumé?

A: Label nyní vlastní - Universal Music Group.

B: Výrazný úspěch? Lionel Richie: Can’t Slow Down (1983, 10x platina), Boyz II Men: II (1994, 12x platina), Stevie Wonder: Songs in the Key of Life (1976, 2CD, 10x platina).

C: Kdo ještě (mimo uvedených v článku) byl spjat se značkou? Mezi jinými Bruce Willis (ano, ten akční herec, vydal roku 1987 svůj debut The Return of Bruno).

Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely - 4. část
Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely - 4. část

Pye Records

Pokud jste drželi někdy v rukou raná alba Status Quo, tak jste v podstatě nemohli nenarazit na další značku tohoto roku, totiž na Pye Records. Dnes už této značka neexistuje, ale ve své době to byla výrazná záležitost. Že ne? Tak posuďte sami.

Původně šlo o společnost zabývající se výrobou a opravou televizí a rádií. Od jejího založení roku 1953 se tedy musíme přenést do dalších let, kdy po několika excesech s různými značkami a spoluprací s menšími labely začala společnost vydávat alba takových proslulých umělců, jakými bezesporu byli Lonnie Donegan, Petula Clark, Searchers, a zejména The Kinks a Status Quo. Musíme i zmínit snahu vydávat pod dcerkami i méně známé umělce z řad folku, jazzu, bluesové hudby a různých progresívních směrů. Někdy se jim ale i v tomto ranku přesto podařil husarský kousek, viz nárůst popularity, i když krátkodobý, kapely Mungo Jerry.

Zejména u kapely Status Quo, kteří vydávali svá alba u Pye v období 1968-1971, jde o významný čin, kdy se nastavoval feeling skupiny - posledním albem i labelu Pye je její čtyřka, Dog of Two Head. Ano, najdeme tam mj. i song Mean Girl, který pak převzal Jirka Schelinger s vtipným textem Františka Ringo Čecha (mít, mít, miminko - mean, mean, mean, mean girl). Na albu je i krásně melodická Na Na Na.

 

Resumé?

A: Label nyní vlastní - Roku 2009 došlo ke krátkému, ale neúspěšnému pokusu o znovunastartování.

B: Výrazný úspěch? Kinks: You Really Got Me (1965).

C: Kdo ještě (mimo uvedených v článku) byl spjat se značkou? Mezi jinými raný David Bowie, Donovan, jeden singl pro Episode Six (Gillan, Glover, později u Deep Purple), Acker Bilk, Petula Clark, The Saints...

 

A máme tu konečně rok 1960, který je všeobecně chápán jako počátek výrazných změn (i když ty se začaly dít až o trochu později).

Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely - 4. část
Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely - 4. část

Reprise Records

V žádném případě v tomto tak trochu z hlediska vzniku nových labelů tichu před bouří nesmíme vynechat další významnou společnost, totiž Reprise Records. Nezaložil ji nikdo menší než Frank Sinatra, jedna z nejpopulárnějších, nejklasičtějších a také nejprodávanějších osobností amerického trhu s uměním a sny.

Značku Sinatra založil proto, aby získal více nezávislosti a svobody pro vydávání svého materiálu. Brzo po jejím vzniku do katalogu společnosti přibyli i další umělci, včetně Sammyho Davise Jr., a label se začal orientovat i na další žánry. Tato vydání rozlišoval i graficky na etiketách desek: Parník znamenal pop, cherubín jazz, sova předznamenávala mluvené slovo a konečně obrázek Sinatry znamenal Sinatrovynahrávky.

Od počátku se značka snažila propagovat nové umělce a podepisovat s nimi takové smlouvy, které by jim zajistily co nejširší uměleckou svobodu při tvorbě. Není tedy divu, že v katalogu firmy nalezneme i taková jména jako Frank Zappa & Mothers of Invention či Captain Beefheart... Podstatnými umělci se stali ale jiní borci, mezi něž patřili nejen Jimi Hendrix, ale i Neil Young, Arlo Guthrie (autor jedné z hymen Woodstocku), Family, Jethro Tull, T. Rex, Fleetwood Mac či Beach Boys.

I přes tyto úspěchy byl ale roku 1976 label pozastaven. O devět let později ale značka chytla druhý dech, a to pod křídly Warner Bros. Reprise Records se znovu rozjela, a dokázala se tak dostat do vysokých pozic hudebního byznysu. Jejími umělci se stala jména jako Eric Clapton, Green Day, Deftones, Disturbed, Tom Petty and The Heartbreakers a další, včetně fenoménu Enya.

 

Resumé?

A: Label nyní vlastní - Warner Music Group.

B: Výrazný úspěch? Green Day: Dookie (1994, 10x platina), Eric Clapton: Unplugged (1992, 10x platina).

C: Kdo ještě (mimo uvedených v článku) byl spjat se značkou? Mezi jinými Michael Bublé, Billy Corgan, James Iha, Mastodon, Mudcrutch, Stevie Nicks (z Fleetwood Mac), Kenny Wayne Shepherd, Statis-X, Steely Dan...

Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely - 4. část
Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely - 4. část
Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely - 4. část
Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely - 4. část
Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely - 4. část
Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely - 4. část
Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely - 4. část
Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely - 4. část
Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely - 4. část
Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely - 4. část
Psáno pro časopis Muzikus