Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely - 1. část

Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely - 1. část
Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely - 1. část

Tak a jako jsme už udělali v rámci tohoto seriálu již x-krát, dnes si zase odkryjeme další část rockového světa, kdy se zaměříme na... Ano, na hudební vydavatelství, na labely, tedy na to, o čem jsme v rámci řady témat pouze mluvili, ale nikdy jsme se tomuto tématu nevěnovali podrobněji.

Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely - 1. část
Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely - 1. část

Tento nedostatek musíme napravit, takže jsme přistoupili k tomu, že vám vždy tak jednou dvakrát do roka představíme ty nejznámější labely. Jenže jak postupovat? Začít velkou trojkou (Universal Music Group, Sony BMG Music a Warner Music Group) a jít směrem k menším? To by nebylo přehledné, řada známých značek byla těmito giganty pohlcena. Jít po největším obratu? Ale to by zase zapadly labely, které se nesmazatelně vepsaly do historie rocku (za všechny třeba Virgin či Island). Takže to spíše vezmeme historicky s přesahem do současnosti a uvedeme si taková vydavatelství, která byla spojena s těmi nejvýraznějšími jmény „naší“ hudby od padesátých let. A nebojte se, to nebude jen staroba - řada firem se totiž ukázala být jako nesmírně adaptabilní společnost. A to hned třeba ta první...

Tak začněme padesátými lety, kdy se na světovou scénu přihnal rock and roll...

Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely - 1. část
Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely - 1. část

Elektra Records

Roku 1950 Jac Holzman a Paul Rickolt na St.John’s College vzali každý svých tři sta dolarů a založili spolu nahrávací společnost, kterou nazvali Elektra Records. Proč nezvolili běžný pravopis a nenechali v názvu c (tedy Electra)? Jak říká Holzman, chtěli, aby název zněl ostře, stejně, jako třeba firma Kodak také použila písmeno k.

První albem společnosti bylo LP New Songs (1951), kolekce skladeb, které se skoro neprodávaly. Během padesátých a raných šedesátých let se přece jenom společnosti podařilo udržet, protože se zaměřila na vydávání lidové a anglosaské hudby (Theodore Bikel, Judy Collins atd.).

Protože se label docela etabloval, roku 1964 založil Holzman divizi Nonesuch Records, vydávající (a vysoce úspěšně) klasickou hudbu. Mimochodem - pozdější nadstavba této značky Nonesuch Explorer přinesla sbírku klasických skladeb, z nichž dvě byly použity jako součást hudebního dědictví lidstva, poslaných na dvou zlatých discích sondami Voyager 1 a 2 do hlubokého kosmu...

O rok později, pod dojmem přicházejících změn v hudbě, vznikla ve spolupráci se Survey Music značka Bounty Records, což byl v podstatě první vstup do světa popu, jak se tehdy říkalo. I když společná značka netrvala dlouho, proslavila společnost tím, že začala vydávat formaci Paul Butterfield Blues Band. Po jejím konci převzal tuto kapelu hlavní label Elektra Records, a to se již firemní filozofie zaměřila na vydávání a podporu tzv. nové vlny americké rockové psychedelické hudby. Když pomineme nepřesnost označení (což je nepodstatné), tak důležité je, že pod touto značkou začala vycházet alba takových umělců jako losangeleské kapely Love či The Doors (jedna z hlavních kapel labelu) nebo detroitské skupiny MC5 a Stooges.

Roku 1970 společnost spadla pod firmu Kinney National Services, která v roce 1972 změnila název na Warner Communication. A je to tady. Spolu s labelem Elektra spadla pod tuto značku i Atlantic Records, takže jedno období byly desky vydávány pod etiketou Warner/Elektra/Atlantic. V tomto roce Elektra navíc spolkla i label Asylum (zakladatelem byl David Geffen čili další značka gramofonové firmy), což opět rozšířilo impérium Warnerů. Jac Holzman přivedl již jako viceprezident společnost Warner do hájemství průmyslu home video a dojednal připojení dalšího kolosu, Discovery Records.

Elektra jako divize nadnárodního koncernu své jméno etablovala vydáváním dalších významných interpretů, nejvíce však zabodovala podporou kapely The Cars. Špatně si nevedla i další její dceřiná divize, Elektra/Musician, zaměřená od roku 1982 na jazzovou hudbu.

Rok 1989 nastartoval, již pod novým jménem Elektra Entertainment, úspěšnou etapu vývoje labelu. Pod jejím jménem začala vycházet alba Metallicy a dalších. Protože ale v nejvyšších patrech Warner Music začaly probíhat osobní spory, doplatila na to i společnost Elektra. Zvláště, když roku 1994 Metallica podala na label žalobu s požadavkem, aby její nahraný materiál vlastnila pouze kapela (tehdy už soubor prodal přes 40 miliónů alb). Spor se nakonec urovnal, původní odměny 14 % se výrazně zvedly a obě strany ukončily spor spokojené.

Devadesátá léta pak znamenala výrazný pokles příjmů společnosti, navíc se jí „podařilo“ ne zcela plně propagovat smluvní kapely, takže se dokonce vžil název „Neglektra“, kdy společnost začala výrazně zaostávat za svými sesterskými etiketami Warner Bros Records a Atlantic Records.

Roku 2004 se celý koncern přejmenoval na Warner Music Group a noví majitelé se rozhodli sloučit Elektru a Atlantic poměrem 40/60. Samostatně se Elektra Records vrací až roku 2009 a stojí za nahrávkami třeba Bruno Marse. Horkou novinkou současnosti se pak stal katalog islandské kapely Kaleo...

Resumé?

A: Label nyní vlastní - gigant Warner Music Group. A to si zapamatujme pro další články.

B: Výrazný úspěch? Třeba vydání LP Hotel California (Eagles).

C: Kdo ještě (mimo uvedených v článku) byl spjat se značkou? Mezi jinými Queen (pro neanglický trh), Television, Atomic Rooster (IV), Bad Company, The Cure, Dream Theater,  Kraftwerk (pro US vydání), Mötley Crüe, Roy Orbison, Pantera, Tangerine Dream (pro US trh), Yes (Yes Album), Yngwie Malmsteen...

Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely - 1. část
Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely - 1. část

Essex Records

Psal se rok 1951, když David Miller založil ve Philadelphii v Pennsylvánii značku, která se soustředila na produkci country and western, rhythm and blues, jazzové hudby a gospelu. Přesto největší popularitu získal label vydáváním časných nahrávek Billyho Haleyho and His Comets. Nahrávka Crazy Man Crazy z roku 1953 se označuje řadou publicistů za první rockandrollovou nahrávku vůbec!

Label také proslul i tím, že roku 1954 vydal jako první dvanáctipalcové album (neboli LP) rock and rollu s výběrem nahrávek Billa Haleyho. V témže roce ovšem Bill Haley odešel k Decca Records a značka začala kolabovat...

Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely - 1. část
Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely - 1. část

A máme tady rok 1952, kdy vznikly dvě výrazné značky

Sun Records

Tuto historickou dnes již značku založil Sam Phillips v Memphisu ve státě Tennessee. Není třeba zde dlouho bádat - tento label proslul tím, že vydával Elvise Presleyho, Carla Perkinse, Roye Orbisona, Jerryho Lee Lewise a Johnnyho Cashe. Label byl založen hlavně kvůli Phillipsově lásce k černošské hudbě, kterou chtěl takto více přiblížit bílému publiku.

Když se roku 1955 společnost dostala do finančních potíží, prodal Phillips svá práva značce RCA Victor za 35 tisíc dolarů, což byla tehdy velká suma. Roku 1969 zakoupil tuto značku management labelu Mercury, který uvedl mj. i kompilaci raných umělců Sun Records.

Resumé?

A: Label nyní vlastní Sun Entertainment Corporation, samostatná značka.

B: Výrazný úspěch? Kromě desek Presleyho a dalších pionýrů rock and rollu určitě třeba album Million Dollar Quartet, což je kompilace hitů všech čtyřech protagonistů rock and rollu, kteří se sešli na jedné slavné fotce, kdy kolem Presleyho stojí Carl Perkins, Jerry Lee Lewis a Johnny Cash.

C: Kdo ještě (mimo uvedených v článku) byl spjat se značkou? Mezi jinými Merle Haggard, Howlin’ Wolf.

Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely - 1. část
Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely - 1. část

Chess Records

Bratři Chessovi, Leonard a Phil, si po útěku z Polska řekli, že by to mohli zkusit v hudební branži. Leonard už totiž vlastnil rozhodující podíl v Aristocrat Records, a tak do byznysu vtáhl svého bratra a ještě jednoho podílníka a vznikl label Chess Records.

Prvním vydáním byl singl My Foolish Heart (Gene Ammons), který se stal hitem. Velkým úspěchem pak byla spolupráce ještě se Samem Phillipsem (Sun) na vydání Rocket 88 od Ike a Tiny Turner.

Rozjela se i dceřinka, Checker Records pro rozhlasové nahrávky, roku 1955 vznikla divize Marterry, zaměřena na pop a jazz. Pod label také patřila značka Arc Music BMI, která se zaměřovala na rhythm and blues.

Chess Records se začali vymezovat na bluesové umělce, jako je Muddy Waters, Willie Dixon, Bo Diddley a další. Nezavírali ale oči před dalším vývojem hudby, takže na konci šedesátých let začali provozovat etiketu Middle Earth Records, zaměřenou na psychedelii...

Roku 1969 prodali oba bratři společnost labelu General Recorded Tape za 6,5 miliónu dolarů.

Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely - 1. část
Letem kytarovým světem - Historicky nejvýraznější labely - 1. část

Resumé?

A: Label nyní vlastní Universal Music Group.

B: Výrazný úspěch? Mj. Chuck Berry - singly Maybellene, Roll over Beethoven, Rock and Roll Music, Johnny B. Goode...

C: Kdo ještě (mimo uvedených v článku) byl spjat se značkou? Mezi jinými - Floyd Smith, Jimmy Rogers, Memphis Slim, Big Bill Broonzy, Otis Rush, Buddy Guy.

 

www.elektra.com

www.sunrecords.com

www.universalmusic.com

Psáno pro časopis Muzikus