Les Paul - Gibson Les Paul a začátek osmdesátek: honba za burstem 1959?

Les Paul - Gibson Les Paul a začátek osmdesátek: honba za burstem 1959?
Les Paul - Gibson Les Paul a začátek osmdesátek: honba za burstem 1959?

Na přelomu desetiletí (1978-1982) to jde se společností Gibson za vlády korporace Norlin rychle z kopce. Paradoxně na trhu roste více a více poptávka po vintage nástrojích, a proto začínají vznikat další reedice kytar, jako například Les Paul Heritage 1980. Tato doba je v historii Gibsonu velice zajímavou a chytlavou pro každého, kdo miluje staré Les Pauly. Najdeme zde totiž celou řadu jednorázových malosériových běhů za svatým grálem z let 1959-1960. Kytary, o kterých se bude vyprávět v tomto článku, nikdy dokonce nebyly ani publikovány v žádném katalogu a všechny

tyto modelové řady osmdesátých let se nějakým způsobem liší, a to jak od původní specifikace Burstu ’59, tak i mezi sebou.

Nutno dodat, že o těchto malosériových reedičních nástrojích z osmdesátých let ví v podstatě jen opravdoví zasvěcenci, a dokonce i oni by měli v dnešní době často problém rozeznat originál od falzifikátu či jednotlivé originální modely mezi sebou. O tom všem si ale povíme níže v textu...

 

Les Paul Standard Reissue 1959: Strings and Things

Zhruba od poloviny sedmdesátých let kytaristé a obchodníci žádali firmu Gibson, aby postavila kytaru odpovídající specifikaci z let 1959 a1960. I navzdory tomu, že Gibson procházel velmi těžkým obdobím s klesajícími tržbami, soupeřením závodů v Nashville a Kalamazoo a restrukturací společnosti s případným uzavřením právě některého z těchto dvou závodů, byla firma schopna reagovat a žádosti vyhovět.

Chris Lovell, majitel obchodu Strings and Things, učinil tehdy první objednávku. Bylo mu vyhověno a někdy mezi lety 1975-1978 dostal přibližně dvacet osm kytar připodobněných původní specifikaci z přelomu padesátých a šedesátých let. Pravděpodobně to byla LP ’59 , co kdy byla vyrobena.

Pozor. Nutno dodat, že zde jde skutečně o první na zakázku vyrobený Les Paul Reissue. Tento nástroj tudíž můžeme považovat za předchůdce Custom Shopu a historické divize kytar a zároveň také za první speciální objednávku...

Smutná věc kolem těchto prvních reedicí je zde ta, že zhruba polovina kytar údajně lehla spolu s obchodem na Cooper Avenue popelem, takže dnes může být asi dvanáct až čtrnáct kusů na celém světě. Další věcí je zde to, že kytara se velice těžce identifikuje. Originál pravděpodobně lze poznat pouze s přiloženou fakturou nebo nějakým ověřovacím dopisem přímo ze Strings and Things.

Zde je výňatek z časopisu Vintage Guitar z roku 2002 o Gibsonově prvním reissue Les Paulu: „Jediným způsobem, jak ověřit reissue Strings and Things, by bylo najít ten, který bude dodáván s certifikátem nebo fakturou od Strings and Things během období 1975-1978.“

 

Les Paul KM

Tento nástroj byl vyroben v Kalamazoo kolem roku 1979, údajně na žádost nějakého amerického prodejce (nikdo dnes již přesně neví, pro koho přesně), a byl zamýšlen jako Les Paul s původní specifikací ročníku 1959. Jednalo se o velice pěkně vyrobenou kytaru, nicméně se naprosto nepřibližuje svému ikonickému vzoru. Tento nástroj má totiž neobvykle širokou hlavu, trojdílný mahagonový krk, odkryté snímače T-Top, velké černé tečky na boku hmatníku a další zvláštní detaily. Nástroj najdete v mnoha barevných provedeních (antique sunburst, natural nebo cherry sunburst) a bylo jich vyrobeno přibližně 1500 kusů.

 

Guitar Traider

Zde se jedná o jednorázový model z roku 1980 pro obchod Redbank v New Jersey.

Je to vynikající reedice Les Paulu, která je v současné době extrémně vzácná. Vyrobilo se jich totiž pouze padesát kusů v roce 1980 a dalších padesát v letech 1982-1983 s trochu jinou specifikací.

Kytara z roku 1980 má poznávací znak v podobě kovového štítku přišroubovaného vzadu na hlavě s nápisem Reg No 001.

Model z roku 1982 se odliší především tím, že nemá oproti prvnímu modelu štítek, a také sériovým číslem na zadní části hlavy, kdy bylo dáno toto číslo na hlavě nezvykle nízko. Dále obsahuje kvalitní hardware, který je blíže ikoně z let šedesátých, a jednodílný krásný javorový top. Říká se, že tento nástroj postavili luthiéři, kteří zůstali v Kalamazoo krátce po uzavření závodu. Kytara údajně také obsahuje nejlepší výběr dřeva, jednodílný krk a údajně první vyrobené z této řady mají skutečné staré snímače PAF. Může se zde jednat ale maximálně o dvacet kusů nástrojů, spíše o méně... Ty ostatní, vyrobené později, mají pak snímače Shaw PAF, což je přesná replika od inženýra Tima Shawa.

Tim Shaw a snímače? Nutno dodat, že Shawovo úsilí je obecně považováno za první z mnoha reprodukcí původních snímačů PAF. Gibson však kvůli obavám o náklady nepřijal Shawovo doporučení použít hladký smaltovaný drát. Výsledkem je, že snímače ze Shawovy éry používají drát potažený polysolem. Tak jako tak se ale jedná o skvělé kytarové snímače s velice podobnou specifikací těm původním...

 

Falzifikát Guitar Trader

Jelikož se originálního modelu Guitar Traider vyrobilo jen pár kusů, rozhodli se sami američtí obchodníci vyrobit pár vlastních nástrojů, kterých nebylo údajně více než deset kusů. Nástroje jsou charakteristické velice špatně tvarovaným logem na hlavě. Výroba skončila ihned poté, co od Gibsonu dostali varovný dopis k zastavení výroby těchto „nelegálních“ nástrojů.

 

Heritage Series Standard 80

Nástroj má často trojdílný krk, což neodpovídá originálu z let 1959-1960. Občas se ovšem objeví i krk jednodílný. Mění se zde také hmatníky, které jsou někdy vyrobeny z ebenu a někdy z palisandru. To vše naznačuje, že ve firmě Gibson byl nedostatek dílů. Tudíž se pak dávaly nástroje dohromady právě z toho, co bylo po ruce...

 

Heritage Series Standard 80 Elite

Zde máme jednodílný krk, ebenový hmatník a často nádherný odstín honey burstu. Kytara je velice podobná modelu Heritage Series Standard 80.

 

Heritage Series Awards

Tento nástroj má vzadu na hlavě destičku s čísly přibližně od jedné do padesáti. Nástrojů bylo vyrobeno právě padesát pro americké „guitar shopy“. Kytara je opět velice podobná všem Heritage Series nástrojům.

 

Leo’s Les Paul

Leo’s Les Pauls, propagované jako „limitovaná edice série“, byly vyrobeny pro Leo’s Music v Oaklandu přibližně od roku 1980 do roku 85. Existuje přibližně osm set kusů, přičemž nejméně polovina šla do zámoří. Nástroj byl do roku 1983 vyráběn v Kalamazoo. Po roce 1983 byla výroba přesunuta do Nashville. Nástroje z Nashville lze identifikovat podle malých bočních teček na hmatníku a první písmeno v sériovém čísle je L. Celkově se jedná o výborné kytary střední hmotnosti, nádherného provedení.

 

Jimmy Wallace Les Paul

Tyto nástroje byly speciálně vyrobeny v letech 1980-1985 pro Jimiho Wallace, kytarového prodejce. Další modely pak vznikly po roce 1990 s několika nepatrnými rozdíly, nicméně celková specifikace všech těchto kytar je velice podobná jako u Leo's a Guitar Traders modelů. Charakteristické znaky kytary jsou mechaniky Gibson Deluxe Kluson, otevřené „b“ a „o“ a tečka na „i“ u loga Gibson na hlavě, a také plastový štítek s jménem Jimmy Wallace.

 

Standard 82 model

Tento model byl vyroben v Kalamazoo za tím účelem, aby luthiéři z Kalamazoo ukázali těm v Nashville, jak se má skutečná reedice vyrobit. Výsledkem byla výborná kytara se specifikací velice blízkou starým modelům Les Paul.

 

Co dodat na závěr?

Období experimentů s reedicemi v podstatě pokračovalo celý počátek 80. let v továrně v Kalamazoo, takže pokud se člověk rozhlédne, zjistí, že existuje celá řada zajímavých jednorázových reedic Les Paulu z let 1959-1960. A i když se mnoho z nich opravdu úplně nepodobá své předloze burstu 1959-1960, po mnoha letech byly vyrobeny opravdu skvělé nástroje Les Paul. Když se podíváme zpět do let sedmdesátých, určitě se zde najde také mnoho slušných kytar Les Paul. Nicméně krutým faktem je to, že provedení, výběr levnějších materiálů a špatné řešení konstrukce za účelem šetření nepřispívá často úplně k nejlepšímu zvuku kytary...

Když se vrátíme zpět k tématu, poslední otázkou zde zůstává, jak skutečně rozpoznat 80’s originály? Určitě nejdůležitější ve většině případů je držet se osmimístného čísla vzadu na hlavě. Ani to není ovšem pravidlem...

Les Paul - Gibson Les Paul a začátek osmdesátek: honba za burstem 1959?
Les Paul - Gibson Les Paul a začátek osmdesátek: honba za burstem 1959?
Les Paul - Gibson Les Paul a začátek osmdesátek: honba za burstem 1959?
Les Paul - Gibson Les Paul a začátek osmdesátek: honba za burstem 1959?
Les Paul - Gibson Les Paul a začátek osmdesátek: honba za burstem 1959?
Les Paul - Gibson Les Paul a začátek osmdesátek: honba za burstem 1959?
Les Paul - Gibson Les Paul a začátek osmdesátek: honba za burstem 1959?
Les Paul - Gibson Les Paul a začátek osmdesátek: honba za burstem 1959?
Les Paul - Gibson Les Paul a začátek osmdesátek: honba za burstem 1959?
Les Paul - Gibson Les Paul a začátek osmdesátek: honba za burstem 1959?
Les Paul - Gibson Les Paul a začátek osmdesátek: honba za burstem 1959?
Les Paul - Gibson Les Paul a začátek osmdesátek: honba za burstem 1959?
Les Paul - Gibson Les Paul a začátek osmdesátek: honba za burstem 1959?
Les Paul - Gibson Les Paul a začátek osmdesátek: honba za burstem 1959?
Les Paul - Gibson Les Paul a začátek osmdesátek: honba za burstem 1959?
Les Paul - Gibson Les Paul a začátek osmdesátek: honba za burstem 1959?
Psáno pro časopis Muzikus