Les Paul - Doslova zlaté padesátky aneb Les Paul do roku 1959

Les Paul - Doslova zlaté padesátky aneb Les Paul do roku 1959
Les Paul - Doslova zlaté padesátky aneb Les Paul do roku 1959

A právě kvůli tomu se dalšího roku (1954) objevuje konečně kobylka tune-o-matic, kterou najdete v podstatě na každém moderním současném modelu. Rok 1954 byl také rokem, kdy se vedle Goldtopa objevily další modely. A to již zmíněný Gibson Les Paul Custom a také Gibson Les Paul Junior. Vše bylo tehdy plánováno a modelová řada postupně rostla a rostla...

 

Gibson Les Paul Custom

Model Gibson Custom vypadal opravdu skvostně, a proto má dnes možná také svou přezdívku Black Beauty. Kytara disponovala ebenovým

hmatníkem, zlaceným hardwarem a v neposlední řadě černým finišemchem. Velkou zajímavostí zde je to, že krkový snímač je zde trochu jiný, a to daleko silnější a hlasitější nežli u běžného Goldtopu.

 

Gibson Les Paul Junior

Třetím modelem nebylo nic jiného než Gibson Les Paul Junior. Zde se jednalo zkrátka a dobře o ekonomický a dostupnější model, jelikož Gibson Goldtop a Custom ve své době opravdu nebyly levné kytary. Tudíž Junior disponuje jednoduchým plochým tělem bez složitějšího tvaru a je zde použit pouze jeden snímač P-90. Díky tomu je ovšem jeho velkou výhodou nízká váha, a tudíž byl také velice oblíbeným modelem po celou dekádu existence těchto nástrojů.

Les Paul - Doslova zlaté padesátky aneb Les Paul do roku 1959
Les Paul - Doslova zlaté padesátky aneb Les Paul do roku 1959

1957

Tak a konečně přichází rok 1957, což je rok, kdy přicházejí největší změny ve výrazu a zvuku kytary. Snímač P-90 je nahrazen humbuckerem známým jako PAF, který byl také patentován. Ano, tento nový snímač doslova rozpoutal revoluci a změnil zvuk rockové hudby díky mnohem silnějšímu výstupu, plnějšímu zvuku a slabším výškám. A protože byl ručně vyráběný, tak se každý jednotlivé kusy od sebe zvukově lišily. Každý drát byl prostě navinut trochu jinak, nebo dokonce mohl vzniknout i rozdíl v použitých surovinách. A to znamenalo, že každá kytara hrála úplně jinak, a hudebníci doslova začali porovnávat kusy mezi sebou a vybírat ty kytary, které jim znějí nejlépe.

 

Gibson Les Paul Special

Tento dvousnímačový model přišel na svět poprvé roku 1955 a jako většina ostatních rozpočtových modelů je i Les Paul Special často vyroben v barvě TV yellow, která totiž vypadala výborně v černobílé televizi. V roce 1958 pak dochází k razantním změnám. Kytara byla totiž představena také s jiným designem, a to s dvojitým výřezem, tzv. double cuttaway. V roce 1961 se pak instrument Les Paul dočkal drastické změny, kterou dnes nazýváme jako Gibson SG.

Les Paul - Doslova zlaté padesátky aneb Les Paul do roku 1959
Les Paul - Doslova zlaté padesátky aneb Les Paul do roku 1959

Les Paul Standard

Přichází ročník 1958 a nástroj Gibson Goldtop je pomalu, ale jistě vyřazován z výroby. Není to ale důvod ke smutku, jelikož přichází konečně Les Paul Sunburst. Zde se jedná o zcela nový barevný odstín kytary. Na kytaře původní cherry barva podléhala UV světlu. Právě kvůli tomu přešli na jinou odolnější barvu. Ta šla více do oranžova, až si vysloužila označení „rajská polévka“. Princip, proč se stal nástroj tak oblíbeným, je zjevně stejný jako u snímačů PAF. Každý kus byl úplně jiný a díky tomu dodnes sunbursty z konce padesátých let patří k nejvyhledávanějším a zcela nejdražším kytarám na světě. Za zlaté éry jich bylo vyrobeno pouze 1700 kusů a byly to nejkomfortnější nástroje své doby.

Tímto ukončujeme období let padesátých, což je období vývoje nástroje. Ten byl po tuto dekádu zdokonalen do takové podoby, že se od té současné již tolik neliší.

Krutou pravdou zde je také to, že si Les Paul podobně jako nástroje Fender svou klientelu hrajících hráčů v této době příliš nezískal. Zachovejte ale přízeň. Vše teprve zkrátka přijde... Dnes již přeci s jistotou víme, že o jedno dvě desetiletí dál tuto kytaru dostanou na výsluní již zmínění borci jako Jimmy Page, Jeff Beck, Eric Clapton, David Gilmour, ... ehm, mám pokračovat?

Psáno pro časopis Muzikus