Kytaroví velikáni - Fredrik Thordendal a Mårten Hagström

Fredrik Thordendal
Fredrik Thordendal

„Nedávno jsem poznal jazz fusion kytaristu Wayne Krantze a jeho úžasnou práci s Keithem Carlockem a Timem Levebrem. Připadalo mi, že je mi znova patnáct let a poznávám novou hudbu.“

(Fredrik Thordendal, Guitar World)

 

„Že jsme inspirovali pár kapel? Ze skladeb, které často vznikaly na cestě? No to je úžasné!“

(Mårten Hagström, Premier Guitar)

 

Není zrovna moc kapel z experimentálnějších oblastí metalové hudby, které mají uznání jak fanoušků, tak i kritiků. A navíc pocházejí ze Severu. Ale dvojici Thordendal - Hagström a jejich Meshuggah se to daří. I když - ještě - nepatří do mainstreamu heavymetalového světa HM.

Fredrik Thordendal + Mårten Hagström

Po řadě EP na sebe kapela upozornila svým debutem, kde předvedla a zároveň definovala svůj feeling a styl, založený na pro tento styl ne zcela typických metro-rytmických postupech. Další zvláštností byly podladěné sedmistrunné kytary, které navíc v době realizace alba Nothing oba kytaristé vyměnili za osmistrunné. A proč neuvést i hodnocení časopisu Rolling Stone, který Meshuggah označil za jednu z deseti nejpřínosnějších kapel z oblasti hard ‘n’ heavy a vyjádření magazínu Guitar World, který Thordendala i Hagströma zařadil na 35. pozici v žebříčku Top 100 největších heavymetalových kytaristů všech dob.

 

Mimochodem, v úvodu jsme nadhodili myšlenku, že kapela přes své kvality a celkové renomé ještě nepatří do těch prvoligových (myslíme tím z hlediska obecné proslulosti) souborů tohoto stylu - na druhou stranu ovšem stále lepší a lepší umístění jejich alb napovídá, že se tato situace může změnit. Koneckonců, jejich prozatím poslední album se v Billboardu vyšplhalo na 12. pozici, což o něčem vypovídá.

Fredrik Thordendal
Fredrik Thordendal

Fredrik Thordendal

Fredrik Thordendal se narodil 11. února 1970 v Umeå ve Švédsku. Díky svému otci měl dobře naposlouchán jazz a zalíbila se mu improvizace. Jak později prohlásil, improvizované sólo mu zní daleko lépe než předem napsané.

 

V patnácti letech založil kapelu Metallien, kdy už z názvu je patrné, že byla silně ovlivněna tvorbou Metalicy. Skupina sice natočila několik demo nahrávek, ale ty nebyly úspěšné a sestava se rozpadla. Thordendal se ale snažil pokračovat dál, s tím že se dal dohromady se zpěvákem Jensem Kidmanem. Ten měl kolem sebe sestavu nazvanou Meshuggah, kterou po několika slabých demo nahrávkách rozpustil a sestavil novou kapelu, kterou pojmenoval Calipash. Zde už se sešli Kidman, Thordendal, baskytarista Peter Nordin a bubeník Niklas Lundgren. Nová sestava se velmi rychle sehrála a Kidman s Thorgendalem se rozhodli obnovit jméno Meshuggah.

 

Roku 1989 vydali první EP, známé i pod názvem Psykisk Testbild, kterého se ale prodalo jen na tisíc kusů. Kapela se ale nevzdávala, neustále koncertovala a pořád na sobě pracovala. Výrazná změna nastala, když odešel Londgren a za bicí se posadil Tomas Haake. Skupina získala na větší čistotě, zároveň se Haakovy bicí dobře pojily se začínajícími rytmickými a metrickými nápady Thordendala a spol. Zároveň došlo i k podepsání smlouvy s labelem Nuclear Blast a k vydání debutového alba. Ovšem to se také nijak zvlášť neprodávalo. Deska byla spíše thrashmetalová, než aby poukazovala na další výjimečnou tvorbu kapely. Přesto už ale i zde se prosadily některé postupy typické pro další jejich tvorbu, včetně někdy až jazzfusion stavby sól. Zásadnější ovšem bylo, že Kidman se rozhodl odložit doprovodnou kytaru a věnovat se pouze zpěvu. Což vyžadovalo doplnit sestavu o part doprovodu a tehdy byl do kapely přijat Mårten Hagström. Mimochodem, Thordendal, který v té době pracoval jako tesař, si poranil levou ruku (v podstatě si uřízl špičku prstu), takže kapela byla na nějakou dobu vyřazena z činnosti. Naštěstí bylo možno část prstu přišít zpět a po několika měsících už Meshuggah opět naplno fungovali.

 

Fredrik Thordendal

Kytary

V současnosti jsou jeho hlavními nástroji osmistrunné Ibanezy Custom, signature modely M8M s průchozím krkem z pěti kusů javoru a bubingy a křídly (zbytků částí korpusu) z olše. Hmatník je z palisandru (bez vykládání), kobylka je FX-Edge III-8, která svou konstrukcí kombinuje některé vlastnosti pevných kobylek a dvojzvratného tremola (na jedné z jeho kytar je instalováno tremolo Kahler). Kytara má jen dva knoflíky, Volume a Tone, a jeden snímač u kobylky Lundgren Model 8.

 

U akustik také nezůstává „pouze“ u šesti strun, ale vlastní i sedmistrunné nástroje a dokonce i osmistrunné akustiky. Po problémech na zakázku stavěných kytar značky Nevborn se Thordendal i v této oblasti spolehl pouze na prověřenou značku Ibanez.

 

Na počátku éry Meshuggah Thordendal ladil své sedmistrunné kytary do ladění B, tedy o půl tónu níže, než je standardní ladění. Jeho osmistrunné kytary z tohoto podladění vyšly, takže je ladí do F ladění, čili do F1, B1, E♭, A♭, d♭, g♭, b, e♭1. V některých případech své ladění upravuje, takže například pro Spasm naladil obě nejspodnější struny do B1.

 

Na kytary natahuje struny Dunlop, sady o síle .070, .052, .046, .036, .026, .016, .011 a .009. Firmě Dunlop je věrný i při výběru trsátka, kdy si oblíbil sílu 1 mm.

 

Aparáty

Než přešel ke své současné sestavě, používal Thordendal zejména Marshally a Mesa/Boogie, včetně jedné home made hlavy Les Amp. Z Marshallů to byly zejména hlavy JCM800 a Valvestate 8200, u Mesa/Boogie šlo o .50 Caliber Plus a zejména Dual-Rectifier.

V současnosti má za sebou Line 6 Veta II a DAR Forza Quattro s pre-ampem TC Electronic.

 

Efekty

V počátcích kapely měl Thordendal ve své efektové cestě řadu zařízení včetně Line 6 POD Pro, Rocktronu Juice Extractoru, TC Electronic Chorusu & Flangeru a rackového ADA Delaye. Jeho současné sestava obsahuje procesor Clavia Nord Modular G2 Engine s MIDI kontrolérem „33“ Breath Controller (postavil ho Johan Haake, bratr bubeníka Tomase Haakeho), DigiTech Digidelay a procesor DigiTech GNX4 a zejména Fractal Audio System Axe-FX Ultra s MIDI kontrolérem Behringer FCB1010.

Mårten Hagström
Mårten Hagström

Mårten Hagström

Mårten Hagström se narodil 27. dubna 1971 v Örnsköldsviku ve Švédsku. Největší inspirací mu byli Rush, James Hetfield, Squarepusher neboli Thomas Jenkinson, elektroambientní Autechre, kanadští Strapping Young Lad Devina Townshenda či hardcoreoví GISM. Jeho zájem vždy směřoval ke skladbě jako takové a k doprovodné kytaře. Jak sám prohlásil, v jeho dobách chtěl být každý virtuózním, technicky dokonalým hráčem, ale on sám vždy tíhnul k doprovodu.

 

Neznamená to ovšem, že na albech Meshuggah nikdy nezasóluje. V několika skladbách sekunduje Thordendalovi, poslední dobou také klade důraz na vyhrávky a melodické propojení jednotlivých motivů a riffů.

 

Meshuggah v čase

   voc lg rg bg dr
1987–1990(*) Jens

Kidman

Fredrik Thordendal    Peter

Nordin

Niklas

Lundgren

1990–1992(*) Jens

Kidman

Fredrik Thordendal Peter

Nordin

Tomas

Haake

1992–1995 Jens

Kidman

Fredrik Thordendal Mårten Hagström Peter

Nordin

Tomas

Haake

1995–2001 Jens

Kidman

Fredrik Thordendal Mårten Hagström Gustaf Helm Tomas

Haake

2001–2004(**) Jens

Kidman

Fredrik Thordendal Mårten Hagström    Tomas

Haake

2004–současnost Jens

Kidman

Fredrik Thordendal Mårten Hagström Dick

Lövgren

Tomas

Haake

 

(*) V těchto obdobích Kidman hrál i doprovodnou kytaru.

(**) Basového partu se dočasně ujal (ve studiu) Thordendal.

 

Debutové album mělo dobré recenze, ale obchodní úspěch téměř žádný. Druhému albu se ale dařilo už lépe. Za prvé na něj kapela upozornila vydáním dvou předchozích EP a za druhé za sebou měla již několik let intenzivní koncertní činnosti, kde se již vycizeloval jejich feeling a souhra. I když se deska už dostala do švédského žebříčku, opět nešlo o nějaký zásadní průlom. Navíc během turné na podporu alba, které jeli s kapelou Clawfinger, odešel další zakládající člen, baskytarista Peter Nordin. Deska ale vedle kolekce očekávaných skladeb přinesla i instrumentálku od Hagströma, která byla v 5/4 rytmu.

 

Baskytary se ujal Gustaf Helm a Meshuggah s ním vydali své třetí řadové album. Až na jednu výjimku jsou všechny skladby ve znamení autorské dvojice Thordendal-Hagström. Album sice neprorazilo na trhu, ale kapela získávala čím dál vyšší renomé svými koncerty. Meshuggah vyrážejí na turné po USA, hrají na jednom pódiu s Entombed a poté i se Slayer a po sérii švédských vystoupení jedou společné tour s Tool, kdy je vidí přes sto tisíc fanoušků.

Mårten Hagström
Mårten Hagström

Roku 2001 ale odchází baskytarista a skupina stojí před nahráváním pro ni důležitého dalšího alba v necelé sestavě. Smlouvám je ale třeba učinit zadost, takže ve studiu se baskytary chápe zejména Thordendal a výsledkem je deska Nothing, která proráží i do Billboardu. Meshuggah jsou tak první kapelou labelu Nuclear Blast, která kdy proniká do této americké celostátní ankety, navíc jako první dává i interview do magazínu Rolling Stone. V nezávislých žebříčcích se umisťuje dokonce v první desítce a kapela se velmi schopně rozjíždí. Může nyní svůj um nasměrovat kamkoli. Pokud první deska zobrazila dynamiku kapely, druhé album bylo hodně agresivní a trojka byla hodně negativní a pomalá, tak, jak prohlásil Thordendal, Meshuggah se mohou představit jakkoli.

 

Catch Thirtythree ještě vzniklo ve čtveřici, tedy bez stálého člena za baskytarou. Ovšem deska měla úspěch už jenom kvůli již typickému systému skladby, fúzující do HM hudby i některé prvky jiných stylů. Deska je pojata jako konceptuální album, kdy se kapela zaobírá tématy různých paradoxů. Navíc zde skupina výrazně použila programovatelné bicí, a to dokonce ve větším měřítku než bylo živé hraní Haakeho. Album se ve švédských anketách dostalo na 12. místo a obhájilo i svou pozici v Top 200 Billboardu.

 

Ovšem potřeba doplnit kádr, jak se říká, byla čím dál palčivější, a tak roku 2004 přichází baskytarista Dick Lövgren. Následné album vzniká stále ještě ve studiové čtveřici a je v podstatě průlomové. Velkou úlohu zde má Hagström, který ve dvou skladbách sóluje a navíc je na něm i celá baskytarová linka. Deska proráží poprvé i v britském žebříčku a v americkém Billboardu vyskakuje dokonce až na 59. místo. Na základě tohoto úspěchu jedou Meshuggah své první celosvětové turné. Roku 2009 jsou nominováni na švédskou cenu Grammy a o rok později vydávají koncertní album Alive, které se umisťuje také dobře. Skupina nehodlá tak tvrdě vydobyté pozice ztratit a po řadě turné nejde cestou dalšího vydávání EP, ale soustřeďuje se na cizelaci materiálu na další album. A to je v podstatě prozatím jejím nejlepším dosavadním opusem. Deska Koloss, vzdor datu svého vydání, předchozí alba jejich katalogu poráží na celé čáře - vždyť v USA se ocitá v Top 20, na 17. místě, v Kanadě na 27. pozici a v nezávislých indie žebříčcích dokonce na místě druhém. V první dvacítce, či dokonce desítce, je také v severských zemích. Z deseti skladeb se Hagström na osmi z nich podílí či je přímo jejich autorem, napsal i závěrečnou instrumentálku.

 

Jak vidno, skupina jde rozhodně stále nahoru. Na svůj opus, který by ji vyšvihl mezi šlechtu tohoto stylu, ale teprve čeká. Nebylo by dobré, kdyby to trvalo dlouho. Známe z praxe řadu kapel, jejichž přínos je všeobecně uznáván a kritici nad nimi pokyvují hlavou, ale jejich jméno časem šediví a stárne. U Meshuggah tedy mají nejvyšší čas na to, aby celému metalovému světu řekli, že jsou tady.

 

Mårten Hagström

Kytary

Hagström také používal nejdříve sedmistrunné kytary (spolu s Thordendalem šlo o jednosnímačové variace modelů RG7620 a RG7621) a v době alba Nothing přešel k osmistrunným nástrojům Nevborn. V současnosti jde o osmistrunné kytary Ibanez, taktéž model M8M, jak jsme uvedli u Thordendala. Můžeme ještě jak doplnění informací uvést, že firma Ibanez nabízí v jejich signatuře řadě i model M80M, který má i jinou konstrukci. Tělo je z jasanu a krk z opět pěti kusů javoru a ořechu je tentokrát přišroubovaný. Kobylka je stejná jako u modelu M8M a snímač i knoflíky také. Oba kytaristé natahují na své nástroje i stejné struny a Hagström také používá trsátko Dunlop a síle 1 mm.

 

Aparáty

V podstatě stejně jako jeho kolega, i Hagström po éře s Mesa/Boogie .50 Caliberem a Dual Rectifierem přešel na hlavu Line 6 Vetta II.

 

Efekty

Podobná situace je i z hlediska efektů, kdy Hagström používá efekty TC Electronics a systém Fractal Audio Axe-FX Ultra.

 

Diskografie:

 

1Fredrik Thordendal + Meshuggah

1.1 Základní, profilová alba

 

Contradictions Collapse (1991, Nuclear Blast)

 

1.2 EP

 

Meshuggah (1989, známé i pod názvem Psykisk Testbild, Garageland)

 

2 Fredrik Thordendal, Mårten Hagström + Meshuggah

2.1 Základní, profilová alba

 

Destroy Erase Improve (1995, Nuclear Blast),

Chaosphere (1998, Nuclear Blast),

Nothing (2002, Nuclear Blast),

Catch Thirtythree (2005, Nuclear Blast),

obZen (2008, Nuclear Blast),

Koloss (2012, Nuclear Blast).

 

2.2 EP, koncertní alba, kompilace, rarity

 

None (1994, Nuclear Blast),

Selfcaged (1995, Nuclear Blast),

The True Human Design (1997, Nuclear Blast),

Rare Trax (2001, snímky z let 1989 - 2001, Nuclear Blast),

I (2004, Fractured Transmitter),

Alive (2010, live, Nuclear Blast),

I Am Colossus (2012, digitální, Scion A/V),

Pitch Black (2013, digitální, Scion A/V).

 

3 Fredrik Thordendal - sólová tvorba a hostování

- sólový projekt Fredrik Thordendal’s Special Defects: Sol Niger Within (1997, Relapse),

- spolupráce (jako host): The Devin Townshend Project (Deconstruction, album, na kterém se poílela Česká filharmonie), Gojira (Untitled Shea Shepard), Mattias Eklundh (The Smorgasbord), Scrave (Irradiant).

Kytaroví velikáni - Fredrik Thordendal a Mårten Hagström
Kytaroví velikáni - Fredrik Thordendal a Mårten Hagström

Skladba: Future Breed Machine

Autor, autoři: Fredrik Thordendal, Tomas Haake

Interpret: Fredrik Thordendal, Mårten Hagström

Skupina: Meshuggah

Album, zdroj: Destroy Erase Improve (1995, Nuclear Blast)

Pozn.: pro sedmistrunné kytary, podladěné ladění o půl tónu, tzn.: B1, E♭, A♭, d♭, g♭, b, e♭1

 

www:

www.meshuggah.net

Psáno pro časopis Muzikus