Kýblova bubenická školka - tlumení činelů

Kýblova bubenická školka - tlumení činelů
Kýblova bubenická školka - tlumení činelů

V počátcích mé kariéry pisatele této rubriky jsme se zabývali tlumením bubnů a nyní přišel čas říci také něco o tlumení činelů. Důvodem tlumení bubnů a činelů je přizpůsobení zvuku nástroje požadavkům bubeníka (a tedy potřebám kapely - v ideálním případě by totiž tyto nároky měly být do značné míry totožné!), s přihlédnutím ke konkrétnímu prostoru, kde se na soupravu hraje. Různými formami tlumení ovlivňujeme hlavně délku dozvuku, ale i charakter zvuku nástroje.

 

Nejčastějším adeptem tlumení je činel ride. Častá potřeba krotit jeho dozvuk vychází ze způsobu jeho použití. Ride většinou slouží podobně jako hi-hata ke hře doprovodných patternů a příliš dlouhé přeznění má za následek nečitelnost a rytmickou nesrozumitelnost doprovodu. Na druhou stranu kouzlo činelu ride je právě v tom propojení jednotlivých úderů a vytvoření permanentního podkladu, takže potřebu tlumení dobře zvažte. Samozřejmě záleží na tom, zda hrajete sypačkový rychlometal, nebo jazzovou baladu (pak můžeme zvolit dokonce „antitlumení“, tedy řetízek pověšený na činelu, který dozvuk prodlouží).

Kýblova bubenická školka - tlumení činelů
Kýblova bubenická školka - tlumení činelů

Častým objektem tlumení jsou také činely crash; obzvlášť pro nás, kteří hrajeme spíše v klubech různých velikostí než v arénách, je citlivé zatlumení činelů často záchranou. Tlumení může ubrat zvuku na komplexnosti, můžeme se dohadovat o tom, že se jedná o necitlivý zásah do nástroje, ale ve chvíli, kdy vám pořadatel ukáže vykachlíčkovanou sklepní komůrku se slovy „tak kluci, tady je stage“, tak je tlumení jedinou záchranou pro bubeníka, zvukaře i diváky.

Kýblova bubenická školka - tlumení činelů
Kýblova bubenická školka - tlumení činelů

Jaké jsou tedy možnosti? Nejlevnější a funkční varianta je stará dobrá gaffa, popřípadě jiná lepicí páska. Dobré zkušenosti jsou se žlutou papírovou páskou, kterou mají často zvukaři nebo barmani k dispozici. a která drží, a přitom se snadno odlepuje (nedrží ovšem, na rozdíl od gaffy, na pískovaných blanách). Samozřejmě však existují i oficiálnější cesty. Mnoho bubeníků používá na zatlumení bubnů Moongel a jeho kopie, vězte tedy, že funguje dobře i na činelech. Mírné zatlumení poskytují různé druhy činelových podložek Cympad. Úplnou novinkou je pak dvojice magnetů, které se k činelu ze dvou stran vzájemně přichytí (samotný bronz totiž - překvápko - není magnetický) a dozvuk omezí poměrně radikálně, pod názvem Cymbal Tuners je nabízí výrobce činelů Meinl. Jako jistý způsob tlumení by se také dal brát takzvaný stack, tedy dva činely položené na sobě. A ne že teď přijdete do zkušebny a oblepíte všechno gaffou!

Psáno pro časopis Muzikus