Kýblova bubenická školka - ... jak na elektronický zvuk bubínku?

Doba je taková, že dochází ke stále těsnějšímu propojení živé a elektronické hudby. Zdá se však, že bubeníci se nemusejí bát o práci, jak se někteří strachovali v době nástupu bubnovacích mašinek, jen bude možná častěji než dříve potřeba jít situaci naproti a nebrat elektronické smyčky jako svého nepřítele, ale spojence. Nebudeme se dnes bavit o nutnosti precizní hry s metronomem, ale o zvuku, a to konkrétně o zvuku nejdůližitější části soupravy, tedy malého bubnu. Jak lze snadno změnit zvuk malého bubnu tak, aby připomínal elektronický sampl?

Kýblova bubenická školka - ... jak na elektronický zvuk bubínku?
Kýblova bubenická školka - ... jak na elektronický zvuk bubínku?

V nejhrubším přiblížení existují dva póly, ke kterým se budeme chtít přiblížit. Zaprvé je to zatlumený hluboký sound s velkým podílem struníku a bez rimshotového attacku; v podstatě se jedná o zvuk používaný v rockových baladách nebo často v současném metalcoru, jen dovedený do extrému. Na druhém pólu leží pronikavý vysoký tón hraný rimshotem, který může připomínat tlesknutí. Hluboký zvuk bychom snadněji dostali z rozměrově hlubokého bubínku, vysoký naopak z nástroje o menším průměru i hloubce, ale pojďme se zabývat sitací, kdy máme pouze jeden nástroj a zvuky chceme měnit rychle, tedy ani přelaďování nepřichází v úvahu (jinak se samozřejmě vždycky nabízí možnost mít malé bubny třeba tři, jako v současnosti má Steve Smith nebo Chris Dave).

Kýblova bubenická školka - ... jak na elektronický zvuk bubínku?
Kýblova bubenická školka - ... jak na elektronický zvuk bubínku?

Jednoduchým způsobem, jak vyrobit hluboký hiphopový sound, je položit na buben druhou blánu s odříznutým okrajem, případně přímo některý z výrobků, které tuto funkci zastávají. Efekt je podobný populárním tlumicím kroužkům, jen mnohem znatelnější. Středně naladěný bubínek se ihned stává poctivě hutným nástrojem. Pokud jste zvyklí hrát rimshoty, tady bych doporučil si je odpustit, zvuk ráfku se pak špatně pojí se zvukem těl bubnu a kazí iluzi elektronického samplu. Pokud chceme naopak docílit vysokého, úderného zvuku, poslouží nám co nejmenší splash, bell nebo mikročinel hi-hat položený na bláně malého bubnu. Zde hodně záleží na typu použitého činelu, pokud použijeme popraskaný splash, bude výsledek špinavý a s dozvukem (zde, podobně jako u stackových činelů, nemusí být jistá popelnicovitost na škodu), pokud položíme na blánu těžší bell nebo spodek malé hi-haty, tak bude zvuk krátký a pronikavý, připodobnitelný k psacímu stroji. V samostatné kategorii leží vynález Jojo Mayera, prodávaný pod názvem Hoop Crasher, který je někde mezi tlumicím kroužkem a činelem. A samozřejmě stará dobrá peněženka na bláně!

Kýblova bubenická školka - ... jak na elektronický zvuk bubínku?
Kýblova bubenická školka - ... jak na elektronický zvuk bubínku?
Psáno pro časopis Muzikus