Kýblova bubenická školka - Paličky, špejle, metličky...

Obr. 1
Obr. 1

Kýblova Bubenická Školka

Paličky, špejle, metličky...

Před časem jsem ve Školce letmo zmínil hru jinými druhy paliček, než standardními dřevěnými, a dnes bych se tomuto tématu rád věnoval o něco podrobněji. První alternativou jsou paličky s nylonovými hlavičkami, dál si řekneme něco o špejlích, štětkách a dalších možnostech. Nylonové hlavičky jsou oblíbené hlavně u hráčů tvrdších stylů, protože mají jasnější a ostřejší zvuk na ride činelu, což je naopak důvod, proč je většinou nemají rádi jazzmani nebo bubeníci v klidnějších rockových a popových kapelách. Podstatnou výhodou oproti dřevěným hlavičkám je mnohem větší výdrž nylonu - hlavičky jsou takřka nesmrtelné (ohlodané dřevěné hlavičky mají špatný zvuk a ničí blány) a časy, kdy hlavičky z paliček padaly, jsou minulostí (pominu-li úplně nejlevnější značky, kterým stejně doporučuji se vyhnout).

Obr. 2
Obr. 2

Velmi oblíbené jsou v současné době špejle (Obr. 1). Existují ve dvou variantách - dřevěné a plastové, a v mnoha různých tloušťkách. Zde se dřevo od plastu ve zvuku tolik neliší, hlavní rozdíl je v životnosti a ve vyšší ceně plastových. Špejle produkují méně konkrétní a tišší „unplugged“ sound, který známe z mnoha živáků (například Dave Grohl na Nirvana Unplugged in New York). Často se ovšem setkávám s bubeníky, kteří si pořizují špejle jen proto, že jim „kluci v kapele říkali, že hrají moc nahlas“. To je špatně - špejle mají jiný zvuk, mnoho technických věcí se s nimi hraje hůř a souprava pak zní jinak než s paličkami. Špejle je třeba používat záměrně a s vědomím toho, že souprava pak není jen tišší, je to jiný nástroj!

Obr. 3
Obr. 3

Metličky (Obr. 2) lze použít jako extrémě tichou verzi špejlí a hrát s nimi standardní technikou, ovšem jejich primární použití je jazzové „míchání“. Při této technice obvykle levá ruka pohybuje metličkou dokola po bláně a vydává nepřetržitý sypavý zvuk a pravá hraje ostinato nebo doplňující rytmy na bubínek nebo ride. Verzí je spousta a hraní metličkami je velká a poměrně samostatná odnož bubnování.

Obr. 4
Obr. 4

Pro šumění na činelech se často používají tympánové mallety, které kromě toho vydávají správně středověký zvuk na kotlích (Obr. 3). Existují také oboustranné paličky (z jedné strany špejle nebo mallet a z druhé obyčejná palička) nebo paličky se zabudovanou tamburínou. Zajímavou a odlišnou možností je mít v jedné ruce místo paličky shaker, kterým můžete jak šejkovat, tak do jisté míry hrát. A nakonec, leč v neposlední řadě, ruce, nezapomeňte na holé ruce! :-)

Psáno pro časopis Muzikus