Klávesákovo zamyšlení - Tipy pro práci s efekty IV

Klávesákovo zamyšlení - Tipy pro práci s efekty 4
Klávesákovo zamyšlení - Tipy pro práci s efekty 4

Pokračujme ve výčtu vytváření efektů „běžnými prostředky“ a podívejme se na to, co můžeme udělat s generátorem obálky (Envelope Generator, EG). To je jeden ze základních obvodů syntezátoru, který vždy ovládá alespoň průběh hlasitosti zvuku (jinými slovy zesilovač), můžeme ho ale použít i na ovládání barvy (filtr) nebo výšky tónu (oscilátor). Ideální je mít pro každý z výše uvedených obvodů samostatný generátor obálky, ale některé starší analogové nástroje toto neuměly (pak se nastavovala pouze hloubka ovládání pomocí jednoho společného EG).

 

Obálka jednoduše umožňuje automatizovat to, co bychom normálně museli dělat rukou nebo nohou. Dejme tomu, že bychom chtěli ovládat průběh hlasitosti zvuku a neměli generátor obálky - pak bychom museli hlasitost „vykroutit“ potenciometrem ručně nebo nohou pomocí pedálu. Podobně to platí i pro barvu zvuku (ruční kroucení potenciometrem cutoff filtru) nebo jeho výšku (ohýbání tónu kolečkem). Kouzlo obálky je v tom, že umí zastat tyto činnosti, jinými slovy tyto efekty: volume ve stylu kytarových „violin tones“, určitý druh wah-wah (jednorázové kváknutí, auto-wah jsme probrali minule) a jakýsi jednorázový pitch shifter.

 

Nejčastější typ obálky má čtyři segmenty (ADSR jako Attack - Decay - Sustain - Release) a funguje tak, ze při stisku klávesy spustí postupně fáze attack - decay - sustain, při uvolnění klávesy se spustí release. Pro výše uvedené efekty je tedy podstatné, jak rychle nastavíme časy attacku a aecaye (případně release, pokud chceme vytvořit efekt i po puštění klávesy). Čím je obálka bohatší (tj. má více segmentů - to umí syntezátory digitální generace a hlavně softwarové), tím může být průběh zajímavější...

Psáno pro časopis Muzikus