Kim Gordon - Groove v sukni

Kim Gordon - Groove v sukni
Kim Gordon - Groove v sukni

Tahle basistka a zpěvačka je nesporně ikonou alternativní a indie scény. Stejně tak i její domovská kapela Sonic Youth. Nepůsobila však jen v této kapele, ale spolupracovala i s dalšími umělci. Leč popořádku.

Začátky

Kim Gordon se narodila 28. dubna 1953 ve městě Fergusson v Missouri. V roce 1958 se s rodinou přestěhovala do Rochesteru ve státě New York. O rok později se rodina stěhovala znovu, tentokrát do Los Angeles, neboť její otec dostal místo na prestižní univerzitě UCLA (University of California, Los Angeles).

 

S hudbou začala Kim Gordon v době, kdy studovala na vysoké škole. Nejdříve navštěvovala The Otis Art Institute of Los Angeles County, ale posléze se přesunula na York University do kanadského Toronta. Tam založila svou první - heavymetalovou - kapelu.

 

Po úspěšném ukončení studia se Kim Gordon přesunula do New Yorku, kde krátce působila v kapele CKM, společně s Christine Hahnovou a Stantonem Miranda. Přestože měla skupina jepičí životnost, měla pro Kim velkou důležitost. Díky Mirandovi se seznámila s Lee Ranaldem a Thurstonem Moorem. Ve chvíli, kdy začala v roce 1981 chodit s Moorem, bylo jasné, že spolu vytvoří kapelu. Ta dostala název Sonic Youth.

 

Sonic Youth

Počátky kapely se datují do roku 1976, kdy se kytarista Thurston Moore přestěhoval do New Yorku. Začal hrát v punkové kapele Coachmen a skamarádil se s jedním z jejich fanoušků, Lee Ranaldem. Po rozpadu Coachmen začal Moore jamovat se Stantonem Mirandou z kapely CKM, který přivedl i svou spoluhráčku Kim Gordon.

 

V roce 1981 spolu Moore a Gordon založili kapelu, která vystřídala několik názvů, až se pojmenovali Sonic Youth. Jméno pochází z kombinace přezdívky kytaristy MC5 (Fred „Sonic“ Smith) a jména reggae umělce Big Youth. K tomu poznamenává Kim Gordon: „Ve stejné době, jako Thorston přišel s názvem, jsme přišli na na zvuk, který vyjadřoval to, co jsme v hudbě chtěli.“

 

Zakrátko podepsali smlouvu s čerstvě vzniklým labelem Neutral Records a v prosinci 1981 nahráli pět písní ve studiu Radio City Music Hall v New Yorku. Materiál vyšel o rok později jako eponymní mini-LP.

 

V New Yorku se dali dohromady s kapelou Swans a v roce 1982 pro ně jezdili jako předkapela na několika turné. V průběhu roku také kapela několikrát změnila bubeníka. Novým bubeníkem se stal Jim Sclavunos, který odbubnoval album Confusion Is Sex z roku 1983 a odjel evropské turné toho roku, po kterém ale v kapele skončil. Sonic Youth požádali bývalého bubeníka Boba Berta, aby se vrátil.

Zatímco Evropa přijala Sonic Youth kladně, v New Yorku nevzbudili žádný ohlas. Když už o nic někdo napsal, pak to byla záporná kritika, která je označovala za ničitele estetiky.

 

Během evropského turné v roce 1984 kapela poprvé vystoupila v Londýně. Na podiu měli problémy s aparátem a Moore ve frustraci začal ničit aparát. Druhý den se deníky Sounds a NME předháněly v nadšených kritikách koncertů. V tomto roce proběhla svatba Moorea a Kim Gordon. Kapela se stávala čím dál věhlasnější a přibývalo koncertů. Vydali další desku Bad Moon Rising. Album obsahuje, přes docela atonální materiál, i píseň Death Valley ’69, která byla inspirována masovým vrahem Charlesem Mansonem. Zazpívala v ní Lydia Lynch a skladba zní kupodivu docela konvenčně.

 

Kvůli opožděným nebo vůbec nedorazivším platbám se Sonic Youth rozhodli odejít od společnosti Neutral a podepsali smlouvu s Homestead Records. Na bubenickém postu se odehrála další změna, když novým materiálem znuděný Bob Bert odešel a byl nahrazen Stevem Shelleym.

Roku 1986 opět změnili nahrávací společnost. Přešli k SST a zakrátko pro ně natočili album Evol. Díky této desce konečně prorazili i ve Spojených státech a hudební mainstream je vzal poprvé na vědomí. V New York Post je označili za nejoriginálnější hudbu od dob Jimiho Hendrixe. Na albu hostoval basista Mike Watt (minulý rok jsme ho mohli vidět na koncertě s The Stooges).

 

Na desce z roku 1987 nazvané Sister Sonic Youth pokračovali ve svých experimentech promítnutých do popu. Album bylo velmi dobře přijato kritikou a relativně dobře (na undergroundovou desku) se prodávalo -asi šedesát tisíc nosičů. Na sklonku roku se kapela rozhodla opět změnit nahrávací společnost kvůli obdobným problémům jako před třemi lety.

 

Podepsali smlouvu se společností Enigma, která patřila do skupiny nahrávacích společností spolu s Capitol Records a EMI. V roce 1988 pro ně natočili dvoj-LP Daydream Nation. Díky větší společnosti kapela zaznamenala obrovský úspěch u kritiky. Problém ovšem nastal v distribuci a album se prakticky nevyskytovalo v obchodech. Náhrada za nefungující Enigmu se našla zakrátko. Stala se jí společnost Geffen.

První desku pro společnost Geffen natočili v roce 1990 pod názvem Goo. Na desce hostoval Chuck D z Public Enemy. Touto deskou překonali veškeré svoje předchozí úspěchy. Za zmínku stojí, že v té době jeli turné, kde jim předskakovala tehdy relativně neznámá Nirvana.

V roce 1992 vydávají album Dirty a opět sklízí zasloužený obdiv kritiky. Pokračují v objevování nových končin a zákoutí hudby a o dva roky později vydávají album Experimental Jet Set, Trash and No Star. V té době se také narodila Kim a Thurstonovi dcera Coco Hayley Gordon Moore.

 

O rok později vydávají album Washing Machine a jsou hlavní hvězdou festivalu v Lollapalooze a za rok nato se objevují v seriálu The Simpsons v díle nazvaném Homerpalooza. Vystupují také na koncertě pro Tibet.

 

V té době začala Kim Gordon spolupracovat s kapelou Free Kitten a založila vlastní oděvní značku X-Girl v Los Angeles.

V době kolem alba A Thousand Leaves (1998) se začala Kim věnovat více kytaře než base a kapela začala hrát prakticky bez baskytary.

 

V roce 2000 natočili desku NYC Ghosts and Flowers a předskakovali Pearl Jam na jejich americkém turné. Návrat na výsluní znamenalo album z roku 2002 Murray Street (ulice v New Yorku, kde mají Moore a Gordon studio), které bylo navíc oceněno kritikou. Plnoprávným členem kapely se stal Jim O’Rourke coby basista, kytarista a klávesák. O dva roky natočili velmi podobně znějící album Sonic Nurse. Tohle album mělo i dobré prodejní výsledky díky účinkování Sonic Youth v televizní show Jay Lena. Společně s The Pixies a The Flaming Lips měli vystupovat v roce 2004 na festivalu Lollapalooza, ale koncert byl zrušen kvůli slabým prodejům lístků. V roce 2005 kapelu opouští Jim O’Rourke a je nahrazen Markem Iboldem.

 

Zatím poslední album Rather Ripped vyšlo v roce 2006 (psáno pro časopis Muzikus 03/2009, pozn. red.). Oproti předchozím deskám zní velmi decentně, jakoby kapela rezignovala na objevitelství, ale chtěla nahrát album s obyčejnými písničkami. Kapela se také věnuje vedlejšímu projektu SYR. Vydává desky pod názvy SYR 1, SYR 2 atd. Každá z desek je v jiném jazyce a tady dávají průchod avantgardnějšímu cítění.

 

Poslední zprávy hovoří o tom, že v prosinci loňského roku spolupracovali s John Paul Jonesem (basistou Led Zeppelin) na hudbě pro taneční skupinu Merce Cunningham Dance Company. V současné době také nahrávají nové album.

 

Kariéra Kim Gordon mimo Sonic Youth

Všestrannost Kim se projevovala i za hranicemi domovské kapely. Společně se Sadie May a Lydií Lynch založila kapelu Harry Crews, se kterou v roce 1989 vydala desku Naked in Garden Hills. V roce 1991 se podílela na produkci první desky Hole a spolurežírovala videoklip The Breeders Cannonball.

 

S kapelou Free Kitten natočila čtyři desky. Účastnila se i projektu The Supreme Indifference. Je také uznávanou malířkou a výtvarnicí vůbec. Navíc je majitelkou svého vlastního módního návrhářství. Hrála i ve filmu, konkrétně v seriálu Gilmore Girls. Na začátku devadesátých let také spolupracovala s Kurtem Cobainem. V současné době bydlí v Northamptonu v Massachusetts.

 

Závěr

Přínos Kim Gordon není ani tak ve skvělé basové technice nebo výrazně promyšlených basových linkách. Její přínos je v přístupu k base a hudbě obecně. Společně se svými souputníky v kapele se snažila objevovat nové zvuky, nové akordy (třebaže disonantní). V tom byli unikátní a zaslouží si dík příštích generací. I třeba díky zjištění, že tudy cesta nevede.

A nakonec baskytara. Kim Gordon hrála na jedinou zásadní baskytaru, která ji provází vlastně celou kariéru. Jedná se o Gibson Thunderbird.

 

Diskografie

 

1) Sonic Youth:

Sonic Youth (1982), Confusion Is Sex (1983), Bad Moon Rising (1985), Evol (1986), Sister (1987), Daydream Nation (1988), Goo (1990), Dirty (1992), Experimental Jet Set, Trash and No Star (1994), Washing Machine (1995), A Thousand Leaves (1998), NYC Ghosts and Flowers (2000), Murray Street (2002), Sonic Nurse (2004), Rather Ripped (2006), The Eternal (2009)

2) Harry Crews:

Naked in Garden Hills (1989)

3) Free Kitten:

Unboxed (1994), Nice Ass (1995), Sentimental Education (1997), Inherit (2008)

 

4) Ciccone Youth:

Whitey Album (1988)

 

5) Maureen Tucker:

Life in Exile after Abdication (1989)

Psáno pro časopis Muzikus