Galerie super customů - Doplněné prkno

Galerie super customů - Doplněné prkno
Galerie super customů - Doplněné prkno

Když v historických dobách přišel jazzový kytarista Les Paul se svým návrhem masivní kytary za vedením firmy Gibson, vypoklonkovali ho se slovy, že, přeneseně řečeno, s tímhle koštětem, s tímhle prknem je nemá otravovat. Pak ale přišel Leo Fender se svým masivem, s Telecasterem (no dobře, Broadcasterem či No-casterem) a historie stavby kytar se začala odvíjet úplně jinak. Les Paul byl najednou rychle pozván do Gibsonu a zbytek je historie.

 

Mark Leedy se svými modely dle svých slov šel v podstatě také stejným směrem. Inspiroval se Les Paulem a základem jeho nástroje je opravdu jenom pádlo obsahující všechny nezbytné prvky k ovládání kytary. A aby nezůstalo pouze u tohoto, rozhodl se dát nástroji předpokládaný tvar kytary, ale ve zcela jiné dimenzi. Zvolil pouze náznak zbytku těla, a to, jak vidno, velmi vzdušný. Jenže to není celé. Právě ty bočnice, pokud se tomu tak dá říci, jsou totiž - z kovu! No je to tak!

Galerie super customů - Doplněné prkno
Galerie super customů - Doplněné prkno

Samotné tělo je tvořeno z ořechu a javoru, ostatní, včetně krku a celého hardwaru, je vyrobeno či dodáno dle požadavků zákazníka. Kovová charakteristická část nejsou žádné odlitky, ale, jak uvádí výrobce, opravdu poctivá kovářská řemeslná práce, prostě: „... fakt výheň, kovadlina, kladivo. Takže každý kus je originál.“

 

Výsledný nástroj není o nic těžší než standardní mahagonové Les Pauly, navíc, jak říká Leedy, kovové části zcela unikátně rezonují a ve spolupráci s korpusem vytvářejí ojedinělý sound. „Ořech tomu dodá temný tón, javorová deska onu břitkost aprůraznost, ale teprve ty kovové části všechny tyto vlastnosti znásobí.“ A, jak prohlásil jeden kytarista, tenhle nástroj má výhodu i v tom, že nezakryje moc vaše tričko s nápisy či obrázky...

No, to je opravdu výhoda, z toho se budu ještě dlouho odkopávat...

Psáno pro časopis Muzikus