přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

zvukGalerie slavných reproduktorů - Na co se nedostalo

6.10.2014 | Autor: Vítězslav Štefl | sekce: pro muzikanty - seriály

Galerie slavných reproduktorů - Na co se nedostalo


V závěrečném díle našeho miniseriálu, který vychází v rámci dlouholetého cyklu Galerie, se nezaměříme na určitý typ reproduktoru, ale uvedeme si to, na co prostě nezbyl čas. Uváděli jsme třeba, že některé reproduktory mají magnety AlNiCo nebo Ceramic? Co to znamená, jaký je rozdíl? Tak třeba tohle za prvé:

AlNiCo je slitina hliníku, niklu a kobaltu (v malém množství ještě mědi a titanu) a obecně produkuje teplejší, méně agresivnější, sladší, zakulacenější tón, při zkreslení je jejich deviza ve zvýraznění středního pásma.

Keramické magnety produkují jasnější, tvrdší a přímý tón, jejich výhodnou je lepší schopnost zvládnout vyšší výkony.

Magnety AlNiCo vzhledem k větší vzácnosti kobaltu jsou dražší než keramické neboli feritové magnety. Ty byly v šedesátých letech navrženy jako alternativa k magnetům AlNiCo jako levnější alternativa. I když to zde vypadá, že by AlNiCo byly tak trochu nadřazeny těm keramickým, vězte, že řada klasických modelů, včetně těch nejvíce vintage, mají keramické magnety - Celestion G12M Greenback třeba či G12H-30 apod.

Na a třeba druhý problém - průměry reproduktorů. I když existuje více rozměrů, u kytarových produktů se nejvíce pohybujeme v rozměrech osm, deset a dvanáct palců. Nejpopulárnějšími jsou dvanáctipalcové reproduktory, protože poskytují široké spektrum, a to zejména s důrazem na nižší středy, tedy na typický kytarový zvuk. Menší průměr je více „treble“, ovšem větší počet jejich užití zase přináší při konstrukci a použití zesilovače podobné výsledky. Velký průměr je zase spíše pro basový tón.

A ještě na závěr: Vedle námi uváděných firem existují i další, jejichž výrobky jsou známé - uveďme zde třeba Standel S12, kterého si oblíbili třeba jazzmani, nebo Mojo-Tone MP12RHD, který má trochu měkčí průběh výšek než třeba MP12R či Magic Parts SP12ALN s výraznou čitelností i při větším zkreslení a také New Sensor 12ALK s tlustým tónem a širokým a vyrovnaným rozsahem středních frekvencí. No a uvidíme, zda tento seriál bude pokračovat. Nechte se překvapit.

Psáno pro: časopis Muzikus 2014/01

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-serialy/Galerie-slavnych-reproduktoru-Na-co-se-nedostalo~06~rijen~2014/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.